Aktuality

Do Tatier už len elektromobilom? Ministerstvo dopravy plánuje v našich veľhorách vytvorenie bezemisných zón. Kedy sa tak má stať?

tatry ako zelená zóna
Credit: Jakub Malík

Veľké množstvo európskych metropol začína s postupným obmedzovaním vjazdu áut s klasickým pohonom. Razantným krokom chcú zástupcovia miest v Európe znížiť množstvo skleníkových plynov. Na Slovensku sa doposiaľ o zavedení zelených zón nehovorilo. Až do teraz. Tá prvá a najdôležitejšia má vzniknúť v Tatrách.

Tatry ako pilotný projekt

Ministerstvo dopravy a výstavby SR spoločne s organizáciou driving.digital stoja za myšlienkou vytvorenia prvých bezemisných zón na Slovensku práve v našich najvyšších horách. Iniciatíva si dáva za cieľ postupné vytvorenie „zelených“ Tatier do roku 2030. Okrem Tatier však majú bezemisné zóny vzniknúť aj vo viacerých mestách Slovenska. Najciteľnejšie to každopádne bude práve v horskej destinácii, ktorú každoročne využívajú státisíce turistov na rekreáciu.

Ako by takéto bezemisné zóny mali vyzerať? Už dnes ich môžeme vidieť v niektorých mestách Európy. Ide o zóny, do ktorých majú zákaz vstupu autá so spaľovacími, predovšetkým naftovými, motormi. Postupne ale z týchto zón majú vymiznúť spaľovacie autá úplne. Naopak, pokiaľ vodič vlastní elektromobil, má do nich vjazd povolený.

tatry ako zelená zóna
Zdroj: roads.org.uk

Bez emisií a s pešími zónami

Podobným spôsobom sa má pristupovať k zeleným zónam aj v Tatrách. Ministerstvo plánuje v tejto lokalite vytvorenie niekoľkých peších zón, na ktoré bude nadväzovať ekologická doprava. Tá by mala byť tvorená predovšetkým z elektrických vlakov, zubačiek, autobusov či elektrických mikrobusov jednotlivých hotelov. Dopravné tepny tejto dopravy budú spojené v miestach záchytných parkovísk.

Tieto parkoviská by sa mali nachádzať pozdĺž diaľnice a železnice s priamym napojením na bezemisné zóny. Na parkoviskách by končili predovšetkým autá s klasickým spaľovacím motorom. Elektrické vozidlá by v tomto prípade mali výhodu, že by sa mohli dostať ďalej. Nie je však zrejmé či by Tatry umožnili vstup elektromobilom kamkoľvek alebo by ich využili len ako približovadlo k ďalším dopravným uzlom tatranskej dopravy.

Prečítajte si aj:


Chystáte sa do niektorého z európskych miest autom? Pozor na nízkoemisné zóny

Redakcia (m)


A čo tamojší obyvatelia?

Štefan Biľak, poradca starostu a právnik obce Štrba sa o projekte vyjadril mierne skepticky. Podľa jeho slov nestačí vytvoriť obrovské záchytné parkovisko v Tatranskej Štrbe. Na takýto projekt je potreba celý rozvojový plán a stratégia, podľa ktorej sa má postupovať. Kľúčovú úlohu by pritom mal zohrávať Prešovský a Žilinský samosprávny kraj, teda kraje, v ktorých sa Tatry rozprestierajú. Zároveň podľa Biľakových slov projektu chýba politický vizionár, ktorý by bol schopný sa projektu chopiť a dotiahnuť ho úspešne do konca.

Obrovský problém však spočíva v aktuálnej doprave. Veľká časť obyvateľov tatranskej oblasti, ktorá vlastní auto, toto auto každodenne používa. Len v nepatrnom percente prípadov však títo ľudia vlastnia elektromobil. Bude teda dôležité myslieť práve na obyvateľov daných oblastí, ktorí elektromobil nechcú alebo sa ho boja. Zároveň bude potreba vybudovať rozsiahlu nabíjaciu infraštruktúru v okolí záchytných parkovísk a pozdĺž zelených zón umožňujúcich vstup elektromobilom.

tatry ako zelená zóna

Takéto budovanie pritom môže mať ešte väčší dopad na tamojšiu prírodu a ekosystém, ako vstup nových áut s modernými spaľovacími motormi. Tak či onak, pravdepodobne sa už prvej inteligentnej bezemisnej zóny v Tatrách dočkáme v najbližších rokoch. Kde to ale bude zatiaľ nie je známe.

Prečítajte si aj:


Keď zatvoria Duslo, nebudeme môcť používať naftové autá. Hrozí nám britský scenár a obmedzenie osobného použitia áut

ERIK STRÍŽ


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie