Vypočujte si zvuk prvého elektrického AMG: Pripomína vám niečo? Mercedes-Benz EQS 53 AMG

Mercedes-AMG EQS53 je vôbec prvé výkonnostné vozidlo so značkou AMG. Pozrite sa, ako úpravca vysporiadal so zvukom.
Vydané  Text: 
Je nepochybné, že zvuk motora je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré majú motoristi radi na svojich vozidlách, motocykloch i automobiloch. Automobily v uplynulých rokoch začali trpieť na čoraz problematickejšie uvádzanie veľkoobjemových motorov do predaja, čo sa prejavuje napríklad aj tak, že v novom Mercedes-Benz Triedy C už nájdete výhradne štvorvalce. Dobre, sú to najvýkonnejšie sériovo vyrábané štvorvalce na svete, ale tých pár valcov navyše dokáže synteticky generovaný zvuk nahradiť iba čiastočne. Syntetický zvuk, to je niečo, s čím sa po novom stretávame už aj v automobilových pohonoch. Elektromobily sú takto počas jazdy ozvučené už povinne s tým, že má byť jednoznačné, kedy vozidlo zrýchľuje. Má to zmysel, tichý elektromobil sa pri nízkej rýchlosti iba valí vpred a môže predstavovať riziko pre chodcov. Až pri rýchlosti okolo 40 km/h sú počuť valiace sa pneumatiky v takej intenzite, aby bolo zrejmé, že sa auto pohybuje. Niektoré značky povolali hudobných špecialistov, aby im skomponovali zvuky ich elektromobilov, napríklad [MINI vo svojom elektrickom Coopera SE](https://www.autoviny.sk/testy/120897/prve-kilometre-s-mini-cooper-se-xl-tak-kde-ste-odporcovia).

Prvé kilometre s MINI Cooper SE XL: Tak kde ste, odporcovia?

Prvé elektrické MINI prišlo na Slovensko a zoznámenie sa s ním dopadlo veľmi dobre. Má vôbec zmysel riešiť dojazd?

Počas jazdy na MINI Cooper SE sa z vonkajších reproduktorov ozýva ťažko popísateľný zvuk. Možno pripomína zvuk silného elektrického motora vo vysokých otáčkach so záťažou, prípadne výjav zo sci-fi Blade Runner. Toto prirovnanie nie je náhodné, pretože o zvukovú kulisu sa postaral sám Hans Zimmer, ktorý spoločne s Benjaminom Wallfischon vytvoril geniálny soundtrack k filmu Blade Runner 2049. Ale čo s autami, ktoré sú vyslovene orientované na výkon? Uspokoja sa ich majitelia so bzučaním z reproduktov? Samozrejme, že nie, aj Mercedes-Benz vie, že to tak nemožno nechať. Preto vo svojom **úplne prvom elektrickom AMG, modeli EQS 53 AMG**, nechal kompletne prepracovať zvuk pohonu a podarilo sa mi vytvoriť niečo naozaj pôsobivé. Je to zmes zvukov, v ktorej nachádzame aj dnes už skoro tradičný zvuk reproduktorov, ktorý sa miesi s akýsimi ozvenami šesťvalca v pozadí s tvrdou syntetickou kovovou kulisou. Vypočujte si to aj vy: „… *ozvučovací systém pomocou špeciálnych reproduktorov, budičov kmitov a generátora zvuku vytvára osobitný zvukový zážitok s dvomi charakteristikami: Autentický alebo Výkonnostný*,“ uvádza výrobca. ### Pohon a výkon EQS 53 AMG 4MATIC+ Srdcom nového modelu Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je koncepcia pohonu s dvoma motormi – obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej. Ponúka tak plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+.
Základná verzia dosahuje maximálny celkový výkon **484 kW (658 k)**, maximálny krútiaci moment elektrického stroja dosahuje **950 Nm**. S balíkom AMG DYNAMIC PLUS, ktorý sa dodáva na želanie, sa maximálny výkon v režime PRETEKÁRSKY ŠTART s funkciou zvýšenia výkonu zvýši až na **560 kW (761 k).** Maximálny **krútiaci moment elektrického stroja dosiahne hodnotu až 1 020 Nm**. Elektromotory na prednej a zadnej náprave, ktoré sú špecifické pre AMG, sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). Okrem iného sa o plynule dodávaný výkon starajú nové vinutia, silnejšie elektrické prúdy, ako aj nové ovládanie prostredníctvom invertora s vlastným softvérom. To umožňuje vyššie otáčky motora, a teda aj vyšší výkon, ktorých hodnoty stanovujú štandardy najmä pri zrýchľovaní a v oblasti maximálnej rýchlosti. Mimoriadne vysoký výkon má **elektrický stroj na zadnej náprave**. Podstatným dôvodom tak vysokého výkonu je **šesťfázové vyhotovenie**, ktorého základom sú dve vinutia, pričom každé má tri fázy. Statory zabezpečujú mimoriadne silné magnetické pole. Podobné (alebo možno rovnaké) nájdete aj [v úplne novom elektrickom sedane Mercedes-Benz EQE](https://www.autoviny.sk/novinky/122805/novy-mercedes-eqe-stane-sa-najlepsim-elektromobilom-sveta-preco).
Nový model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ pri stave nabitia aspoň 80 percent potom zrýchli z 0 na 100 km/h za **3,4 sekundy**. Maximálna rýchlosť je vo voliteľnom balíku obmedzená na 250 km/h. **V rámci sériovej výbavy zrýchli AMG EQS z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy** (stav nabitia aspoň 80 %). Maximálna rýchlosť je v tomto prípade obmedzená na 220 km/h. ### Nová generácia akumulátorov s kapacitou 107,8 kWh Nový model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je vybavený výkonným 400-voltovým akumulátorom, ktorý sa vyrába podľa najnovších štandardov lítium-iónovej technológie. Iba desatina z jeho chemického zloženia nikel-kobalt-mangán je z kobaltu. Vysokovoltový akumulátor má využiteľnú kapacitu energie 107,8 kWh a v porovnaní s predchádzajúcimi stupňami vývoja sa nová generácia akumulátorov vyznačuje výrazne vyššou energetickou hustotou. Okrem toho má vyšší výkon nabíjania. Novinkou je aj možnosť inštalácie aktualizácií pre systém manažmentu akumulátora vzduchom. ### Najdôležitejšie technické údaje EQS 53 AMG 4MATIC+
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Elektrické strojeDva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM)
Max. hnací výkon (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) 484 kW/560 kW
Max. hnací moment na výstupe prevodovky (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS)950 Nm/1 020 Nm
NáhonPlne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS)3,8 s/3,4 s
Maximálna rýchlosť[5] (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS)220 km/h/250 km/h
Kapacita energie akumulátora, použiteľná (WLTP)107,8 kWh
menovité napätie396
Max. rekuperačný výkon[6]300 kW
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie)11/22 kW
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom200 kW
Kombinovaná spotreba elektriny (WLTP)23,9 – 21,5 kWh/100 km
Emisie CO₂ (WLTP)0 g/km
Trieda efektívnostiA+
Dojazd (WLTP)526 – 580 km
Pohotovostná hmotnosť [7]2 655 kg
Hodnota cw od[8]0.23




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.