Aktuality

Ekologický extrémizmus v praxi! Prvé mestá začínajú obmedzovať maximálnu rýchlosť na 30 km/h

Rýchlosť, limit, obmedzenie, zákon,

Francúzske úrady dúfajú, že ulice Paríža budú od tohto pondelka bezpečnejšie, tichšie a menej špinavé. Začiatkom týždňa totiž vstúpil do platnosti nový rýchlostný limit s obmedzením na 30 km/h.

„Mesto chce podporovať chôdzu, bicyklovanie a používanie verejnej dopravy,“ uviedol zástupca primátora David Belliard v rozhlase franceinfo. Nový rýchlostný limit by mal podľa neho pomôcť znížiť znečistenie, hluk a počet vážnych nehôd.

„Toto nie je opatrenie proti automobilom,“ povedal Belliard.

Limit 30 km/h totiž nie je žiadnou novinkou. Doteraz platil pre približne 60 percent oblastí Paríža, od tohto pondelka však pokrýva celé mesto. Niekoľko hlavných dopravných tepien, ako napríklad Champs Elysees, však bude naďalej povoľovať jazdu rýchlosťou 50 km/h.

„Chceme obmedziť používanie vozidiel len na nevyhnutné cesty,“ povedal Belliard.

Starostka Paríža, Anne Hidalgo, ktorá v roku 2020 vyhrala druhé šesťročné funkčné obdobie, vybudovala kilometre nových cyklistických tratí, zakázala staré dieselové autá a urobila nové zóny bez automobilov. Znižuje tiež počet parkovacích miest v meste v snahe obmedziť automobilovú dopravu.

Radnica uviedla, že polícia bude v prvých týždňoch voči novým rýchlostným limitom zhovievavá. Medzi ďalšie francúzske mestá s povolenou rýchlosťou 30 km/h patria Bordeaux, Štrasburg a Toulouse.

NEŠŤASTNÉ ROZHODNUTIE

V redakcii sme voči podobným opatreniam skeptickí. Neustále sledovanie extrémne nízkej povolenej rýchlosti môže odpútavať pozornosť vodiča. Okrem toho sú spaľovacie autá sprevodované tak, aby pri štandardných rýchlostných limitoch – 50, 90 a 130 km/h – využívali optimálne otáčky pre najnižšiu spotrebu paliva a tvorbu emisií.

To znamená, že niektoré automobily môžu pri 30 km/h vypúšťať viac emisií a spotrebúvať väčšie množstvo paliva než pri 50 km/h, na ktorú boli výrobcom optimálne sprevodované. V prípade snahy o zaradenie vyššieho prevodového stupňa už pri 30 km/h potom môže dochádzať k podtáčaniu motora, čo taktiež neprospieva autu, spotrebe ani emisiám.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie