Dostupná elektromobilita v meste? Vyskúšali sme štýlovú elektrickú motorku, na ktorú stačí bežný vodičák skupiny B!

Elektrifikácie na všetkých úrovniach dopravy sa už nevyhneme. K elektrickým autám a kolobežkám sa, celkom prirodzene, pridávajú aj motocykle. Vyskúšali sme, ako sa jazdí na jednom z nich – Antik Super Soco TC Max.
Vydané  Text: 
Píšte všetci eko perom, iná farba nebude! Dal by sa zľahka pretvoriť jeden z najzaujímavejších hudobných textov, ktorý vznikol pred rokom 1989 a, ako sa vtedy hovorilo, nastavoval zrkadlo režimu a priam si z neho uťahoval. Z totality, jedinej možnosti, ideologickej správnosti. Je minimálne na zdvihnutie obočia, že ľudia, ktorí, ako sami hovoria, spievali tento text s hrdosťou, **dnes spoluvytvárajú spoločnosť, v ktorej opäť smerujeme k jednému správnemu názoru a ak s ním nesúhlasíte, veľmi rýchlo získate nálepku so zvláštnymi označeniami.**
Avšak my sme časopis, ktorý sa zaoberá autami, motocyklami a všemožnými zábavnými prostriedkami, na ktorých sa dá jazdiť a tešiť sa z toho, čo konštruktéri dokážu postaviť. Keďže dnes nie je hlavné pero modré, ako spomínala skladba z úvodu, ale ekologické a v ideologicky správnom pohľade elektrické, keď vznikla možnosť vyskúšať, ako jazdí elektrický motocykel, nemohli sme odolať.
### Chcete sa pozerať A tak sa stalo, že motocykel Antik Super Soco TC Max, ako znie takmer nekonečný názov tohto zázraku, stál pred našou redakciou. Prvý dojem? Na toto sa chcete pozerať! Ak by sme boli veľmi prísni, určite by sme našli inšpiráciu produkciou zo severu Európy. Ale na to sa teraz hrať nebudeme. **Skôr sa poďme tešiť, že motocykel s elektrickým pohonom sa nehrá za každých okolností na niečo šialene futuristické.** Keďže má dojazd na úrovni okolo 100 km, jeho prirodzeným prostredím bude mesto a blízke okolie.
A to je priestor, v ktorom kraľujú naháče, prípadne motocykle typu café racer. Čiže to, na čo sa chcete pozerať a zároveň vám nebude prekážať, že najväčšia vzdialenosť, ktorú prejdete, bude z domu do práce, prípadne za ďalšími aktivitami v rámci mesta. A na to je tento elektrický stroj ako stvorený. **Veľký svetlomet, jeden jednoduchý budík, ktorý však ukazuje všetky potrebné informácie a reálne mu nič nechýba, všetka hmota v strede a zadné koleso uchytené v strede s tlmiacou jednotkou,** ktorá je dostatočne blízko, aby vyniklo sedadlo, ktoré sa akoby vznáša v priestore. Za mňa celé dobre a nevytvára to vo mne žiadne negatívne predsudky.
S týmto chcete jazdiť po meste a chcete, aby sa vás ľudia pýtali, čo je to zač. A verte, že sa budú. Na červenej, kdekoľvek zastavíte, predtým, ako nasadnete a stihnete vyraziť. **Jazdil som už na mnohých druhoch motocyklov, no s takým spontánnym záujmom ako na tomto elektrickom som sa ešte nestretol.** Že by to bolo aj tým, že som so svojimi nadmernými centimetrami na nej vyzeral ako medveď, ktorý ušiel z cirkusu? Je to možné, no Slobodu zvierat na mňa nikto nevolal.
### Jazda je zábava Kompaktné rozmery, žiaden hluk, slušný záťah, všetky komponenty v ťažisku. Myslím, že tým som v skratke povedal, ako elektrický motocykel jazdí. Jeho ovládateľnosť je na úrovni bicykla. Reaguje poľahky, bez námahy, hneď. Od úzkych kolies nič iné ani nečakáte. **K výkonu 3,5 kW (4,76 k) podporeného krútiacim momentom 13 Nm toho viac nepotrebujete.** Z križovatky dokážete vyraziť naozaj svižne a v najsilnejšom z troch režimov jazdy to vytiahnete na 80 km/h. Ak nevážite výrazne cez 100 kg, tak možno aj viac. Napriek tejto záťaži sa aj pruženie ešte celkom snažilo o tlmenie nerovností. Výkon okrem bežnej premávky stačí aj na to, aby ste zvládli ostrejšie stúpania. **V Bratislave všetky kopce, ktoré som našiel. Vrátane toho na televíznu vežu a to vie byť miestami ostré.** Iba sám, ale viac ste nikde nechceli ani od matadorov typu Mustang a Pionier. A tí dokázali osloviť a šťastne povoziť široké masy motocyklistov. Nehovoriac, že pre mnohých predstavovali splnený sen o mobilite a vstup do čarovného sveta motocyklov.
### Maximálna flexibilita Jazdenie s elektrickým motocyklom je príjemné, stačí vám vodičský preukaz skupiny B, no ešte príjemnejšie je jeho nabíjanie. Avizovaných 100 km sa blíži k realite. **Okrem toho, že v garáži môžete pripojiť nabíjačku priamo do konektora pri ráme, máte možnosť celú batériu aj vybrať** (má svoju hmotnosť, takže šalát a bio špargľu zapitú tekvicovým latečkom treba obohatiť o čosi výživnejšie) a nabíjať ju doma, v práci, kdekoľvek. Nabíjačku si tiež vozíte so sebou v špeciálnom oddelení, takže ste vždy pripravení. Po siedmich hodinách máte z nuly opäť plne nabité. A to stíhate v noci doma, alebo cez deň v práci. Takže ak nám jedného dňa nezostane nič iné, len presedlať na elektrinu, môžeme vidieť, že táto alternatíva môže byť použiteľná a životaschopná. Minimálne v mestách a ich okolí, kde má elektrická mobilita najväčší zmysel.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ