Keď značka Mercedes-Benz v roku 2003 prišla na svet s konceptom Vision CLS, vzbudila tým verejnú diskusiu. Môže byť štvordverové auto ešte stále kupé? A je to vôbec kupé, nejde skôr o sedan, ktorého zadné sklo je iba trocha inak navrhnuté? Okej, sú tu bezrámové okná, no sú zmeny v porovnaní so sedanom dostatočne významné, aby sme takéto auto nazvali kupé? Ešte pôsobivejšie bolo, že už o dva roky neskôr bola nová Trieda CLS500 komerčne dostupná a stala sa neodmysliteľnou súčasťou aj slovenských ciest, pričom nestratila nič z atraktivity pôvodného konceptu.
Potom prišla ďalšia a ďalšia generácia Triedy CLS, ktorá prekonala azda všetky predsudky aj očakávania, medzitým sa koncepcia štvordverového kupé uchytila a dnes takéto vozidlá ponúka mnoho výrobcov. Pre nás, obyčajníkov, je to dobrá správa, pretože tento krásny koncept karosérie si napokon osvojili aj neprémioví výrobcovia, napríklad [Kia v modeli Stinger](https://www.autoviny.sk/novinky/121415/kia-stinger-je-dokazom-ze-ludia-nemaju-vkus-napriek-tomu-dostal-model-vdaka-faceliftu-este-jednu-sancu) (aj keď tu ide skôr o hybrid medzi 4-dverovým kupé a liftbackom). A aj [nová Honda Civic](https://www.autoviny.sk/novinky/122508/bude-to-liftback-honda-zverejnila-fotografiu-dalsej-karosarskej-verzie-modelu-civic) bude disponovať zadnými partiami, ktoré majú bližšie ku 4-dverovému kupé, než k sedanu.
### Viac úsilia, väčšia pozornosť publika
Ľudia v Benze evidentne vedia, že pozornosť médií a publika sa získava práve vtedy, keď ponúkne niečo celkom **nevšedné, nevídané, lámajúce konvencie**. Preto v roku 2018 prišiel so 4-dverovým AMG GT Coupé Tak je to GT, 4-dverové alebo kupé? Všetko dokopy a k tomu priam bombastická dávka emotívneho dizajnu zakončeného vysúvateľným zadným krídlom a spektakulárneho interiéru s množstvom mechanických tlačidiel a masívnym obrazovým panelom na palubnej doske. Čerešničkou na torte prekvapení bolo to, že od pôvodného modelu AMG GT (pokračovateľa niekdajšej Triedy SLS) sa 4-dverová verzia líšila v naozaj podstatnej miere, že vlastne išlo o úplne rozdielne autá. Ide pritom o tretí model z dielne divízie MERCEDES-AMG (kupé, roadster a 4-dverové kupé).
Minulý rok v lete sa tento nápadný automobil dočkal modernizácie, ktorá ho pripravila na aktuálne najnáročnejšie technologické bezpečnostné požiadavky (nielen) európskeho kontinentu, teraz sme sa dočkali ďalšej aktualizácie.
### „Mercedes-Benz AMG GT53 4MATIC+ 4D Coupé“
[GALLERY id=31590]
Dizajn šesťvalcových verzií zostáva nezmenený, pohľad spredu je však možné voliteľne prispôsobiť vzhľadu osemvalcových modelov.
Modernizácia modelu v tomto prípade znamená vylepšenie pruženia AMG RIDE CONTROL+ s viackomorovými vzduchovými tlmičmi s adaptívnou funkciou. Mercedes prvýkrát použil riešenie s dvomi ventilmi regulujúcimi tlak: jeden ventil reguluje tlmenie pri odskoku, to znamená silu, ktorá vzniká pri odraze kolesa, a druhý ovláda tlmenie kompresie pri stlačení kolesa. Stupne odrazu a kompresie sú riadené nezávisle na sebe a podľa slov výrobcu umožňujú ešte precíznejšie nastavenie pruženia v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Mercedes ďalej tvrdí, že vďaka tomu sú cestujúci takmer úplne chránení pred nerovným povrchom cesty a zároveň zostáva karoséria vozidla čo najlepšie stabilizovaná.
Teda sme sa dočkali luxusného športového auta, ktoré jazdí maximálnou rýchlosťou viac ako 300 km/h a pritom dokáže zvládať naše slovenské cesty. Až na to, že cenovka základnej verzie prekonáva hranicu závratných 170-tisíc eur. My sme mali pred dvomi rokmi v redakčnom teste verziu, ktorej cena dosahovala až 212 550 eur.
Odpruženie bolo ešte v roku 2020 vybavené ďalšími novými hardvérovými komponentmi, vrátane nových pomocných rámov náprav, ložísk hlavy, vnútorných vložiek prítlačného ramena, vnútorných a vonkajších vložiek napínacej vzpery na zadnej náprave. K tomu sa pridali nové asymetrické puzdrá napínacej vzpery na prednej náprave s rôznymi úrovňami tuhosti v rôznych účinných rozsahoch. Toto opatrenie tiež umožňuje väčšiu pozdĺžnu pružnosť bez straty presnosti a spätnej väzby pri riadení.
Okrem toho majú zákazníci v súčasnosti ešte širší výber kolies AMG. Patria sem nové 20-palcové disky z ľahkej zliatiny v 10-lúčovom dizajne alebo zložito tvarované športové 21-palcové kované kolesá v 5-lúčovom prevedení. Na želanie je možné pre šesťvalcové modely objednať brzdové strmene s červenou farbou.
**Modernizácia interiéru** sa zameriava na poskytovanie ešte vyššej miery personalizície. Napríklad nová kombinácia kože Nappa Exclusive v titánovo šedej perleťovej / čiernej farbe s kontrastným žltým prešívaním alebo jemná koža Expa Nappa v hľuzovkovej hnedej / čiernej farbe v prevedení STYLE (diamantové prešívanie). Okrem populárnych dvojfarebných sedadiel rozširuje portfólio interiérov ešte päť ďalších farieb v koži Expa Napa STYLE: sivá hnedá, klasická červená, jachtová modrá, sýta biela a šedá. Sedadlá vpredu a vzadu sú v príslušnej farbe výbavy úplne monochromatické, rovnako ako lakťové opierky vo dverách a veniec volantu. A samotný volant AMG Performance prešiel vylepšením tiež, s výrazným dvojlúčovým dizajnom a hladko integrovanými tlačidlami je dole sploštený a pokrytý kožou napa alebo napa / mikrovláknom DINAMICA. Štandardné tlačidlá na volante AMG dostali ešte žiarivejšie displeje s novými ikonami a teraz sú obe okrúhle
**Exkluzívny model Edition** má podľa slov automobilky ešte viac zvýrazňovať luxusnú stránku 4-dverového kupé AMG GT. Je k dispozícii pre všetky možnosti motora a je štandardne kombinovaný s balíkom V8 Styling Package. Exkluzívny lak v tmavom odtieni drahokamu **rubelitovej červenej** ladí s paketom Exteriér vo vysokoleštenom chróme a novými 21-palcovými kovanými kolesami AMG v dizajne piatich dvojitých lúčov.
[GALLERY id=121776]
AUTOVINY.SK » Aktuality » Vraj zvládne aj zlé (slovenské) cesty. Mercedes odhalil vylepšené AMG GT53 4D: Je najlepším autom sveta?
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.