Vraj zvládne aj zlé (slovenské) cesty. Mercedes odhalil vylepšené AMG GT53 4D: Je najlepším autom sveta?

Zlé jazyky tvrdia, že to nemôže byť kupé, ak má štyri dvere. Kritici ale nie sú tí, kto určuje trendy. Chvalabohu.
Vydané  Text: 
Keď značka Mercedes-Benz v roku 2003 prišla na svet s konceptom Vision CLS, vzbudila tým verejnú diskusiu. Môže byť štvordverové auto ešte stále kupé? A je to vôbec kupé, nejde skôr o sedan, ktorého zadné sklo je iba trocha inak navrhnuté? Okej, sú tu bezrámové okná, no sú zmeny v porovnaní so sedanom dostatočne významné, aby sme takéto auto nazvali kupé? Ešte pôsobivejšie bolo, že už o dva roky neskôr bola nová Trieda CLS500 komerčne dostupná a stala sa neodmysliteľnou súčasťou aj slovenských ciest, pričom nestratila nič z atraktivity pôvodného konceptu. Potom prišla ďalšia a ďalšia generácia Triedy CLS, ktorá prekonala azda všetky predsudky aj očakávania, medzitým sa koncepcia štvordverového kupé uchytila a dnes takéto vozidlá ponúka mnoho výrobcov. Pre nás, obyčajníkov, je to dobrá správa, pretože tento krásny koncept karosérie si napokon osvojili aj neprémioví výrobcovia, napríklad [Kia v modeli Stinger](https://www.autoviny.sk/novinky/121415/kia-stinger-je-dokazom-ze-ludia-nemaju-vkus-napriek-tomu-dostal-model-vdaka-faceliftu-este-jednu-sancu) (aj keď tu ide skôr o hybrid medzi 4-dverovým kupé a liftbackom). A aj [nová Honda Civic](https://www.autoviny.sk/novinky/122508/bude-to-liftback-honda-zverejnila-fotografiu-dalsej-karosarskej-verzie-modelu-civic) bude disponovať zadnými partiami, ktoré majú bližšie ku 4-dverovému kupé, než k sedanu.
### Viac úsilia, väčšia pozornosť publika Ľudia v Benze evidentne vedia, že pozornosť médií a publika sa získava práve vtedy, keď ponúkne niečo celkom **nevšedné, nevídané, lámajúce konvencie**. Preto v roku 2018 prišiel so 4-dverovým AMG GT Coupé Tak je to GT, 4-dverové alebo kupé? Všetko dokopy a k tomu priam bombastická dávka emotívneho dizajnu zakončeného vysúvateľným zadným krídlom a spektakulárneho interiéru s množstvom mechanických tlačidiel a masívnym obrazovým panelom na palubnej doske. Čerešničkou na torte prekvapení bolo to, že od pôvodného modelu AMG GT (pokračovateľa niekdajšej Triedy SLS) sa 4-dverová verzia líšila v naozaj podstatnej miere, že vlastne išlo o úplne rozdielne autá. Ide pritom o tretí model z dielne divízie MERCEDES-AMG (kupé, roadster a 4-dverové kupé).
Minulý rok v lete sa tento nápadný automobil dočkal modernizácie, ktorá ho pripravila na aktuálne najnáročnejšie technologické bezpečnostné požiadavky (nielen) európskeho kontinentu, teraz sme sa dočkali ďalšej aktualizácie. ### „Mercedes-Benz AMG GT53 4MATIC+ 4D Coupé“ [GALLERY id=31590] Dizajn šesťvalcových verzií zostáva nezmenený, pohľad spredu je však možné voliteľne prispôsobiť vzhľadu osemvalcových modelov. Modernizácia modelu v tomto prípade znamená vylepšenie pruženia AMG RIDE CONTROL+ s viackomorovými vzduchovými tlmičmi s adaptívnou funkciou. Mercedes prvýkrát použil riešenie s dvomi ventilmi regulujúcimi tlak: jeden ventil reguluje tlmenie pri odskoku, to znamená silu, ktorá vzniká pri odraze kolesa, a druhý ovláda tlmenie kompresie pri stlačení kolesa. Stupne odrazu a kompresie sú riadené nezávisle na sebe a podľa slov výrobcu umožňujú ešte precíznejšie nastavenie pruženia v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Mercedes ďalej tvrdí, že vďaka tomu sú cestujúci takmer úplne chránení pred nerovným povrchom cesty a zároveň zostáva karoséria vozidla čo najlepšie stabilizovaná. Teda sme sa dočkali luxusného športového auta, ktoré jazdí maximálnou rýchlosťou viac ako 300 km/h a pritom dokáže zvládať naše slovenské cesty. Až na to, že cenovka základnej verzie prekonáva hranicu závratných 170-tisíc eur. My sme mali pred dvomi rokmi v redakčnom teste verziu, ktorej cena dosahovala až 212 550 eur. Odpruženie bolo ešte v roku 2020 vybavené ďalšími novými hardvérovými komponentmi, vrátane nových pomocných rámov náprav, ložísk hlavy, vnútorných vložiek prítlačného ramena, vnútorných a vonkajších vložiek napínacej vzpery na zadnej náprave. K tomu sa pridali nové asymetrické puzdrá napínacej vzpery na prednej náprave s rôznymi úrovňami tuhosti v rôznych účinných rozsahoch. Toto opatrenie tiež umožňuje väčšiu pozdĺžnu pružnosť bez straty presnosti a spätnej väzby pri riadení. Okrem toho majú zákazníci v súčasnosti ešte širší výber kolies AMG. Patria sem nové 20-palcové disky z ľahkej zliatiny v 10-lúčovom dizajne alebo zložito tvarované športové 21-palcové kované kolesá v 5-lúčovom prevedení. Na želanie je možné pre šesťvalcové modely objednať brzdové strmene s červenou farbou.
**Modernizácia interiéru** sa zameriava na poskytovanie ešte vyššej miery personalizície. Napríklad nová kombinácia kože Nappa Exclusive v titánovo šedej perleťovej / čiernej farbe s kontrastným žltým prešívaním alebo jemná koža Expa Nappa v hľuzovkovej hnedej / čiernej farbe v prevedení STYLE (diamantové prešívanie). Okrem populárnych dvojfarebných sedadiel rozširuje portfólio interiérov ešte päť ďalších farieb v koži Expa Napa STYLE: sivá hnedá, klasická červená, jachtová modrá, sýta biela a šedá. Sedadlá vpredu a vzadu sú v príslušnej farbe výbavy úplne monochromatické, rovnako ako lakťové opierky vo dverách a veniec volantu. A samotný volant AMG Performance prešiel vylepšením tiež, s výrazným dvojlúčovým dizajnom a hladko integrovanými tlačidlami je dole sploštený a pokrytý kožou napa alebo napa / mikrovláknom DINAMICA. Štandardné tlačidlá na volante AMG dostali ešte žiarivejšie displeje s novými ikonami a teraz sú obe okrúhle
**Exkluzívny model Edition** má podľa slov automobilky ešte viac zvýrazňovať luxusnú stránku 4-dverového kupé AMG GT. Je k dispozícii pre všetky možnosti motora a je štandardne kombinovaný s balíkom V8 Styling Package. Exkluzívny lak v tmavom odtieni drahokamu **rubelitovej červenej** ladí s paketom Exteriér vo vysokoleštenom chróme a novými 21-palcovými kovanými kolesami AMG v dizajne piatich dvojitých lúčov. [GALLERY id=121776]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.