Dvojtonové elektromobily nemôžu byť ekologické! Dvojnásobná hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného a inštalovaného materiálu.

Veľkolepé ekologické ciele sa napĺňajú ešte väčšou produkciou a znevýhodňovaním starších áut. Je však toto naozaj spôsob, ako chrániť životné prostredie?
Vydané  Text: 
Čím viac počúvam správy automobiliek, ktoré sa chvália rozširovaním portfólia svojich elektrických modelov, tým viac sa zamýšľam nad tým, či takýto postup v takej obrovskej miere nakoniec naplní svoj cieľ. Pochybnosti o skutočnom dlhodobom ekologickom dopade výroby, recyklácie a likvidácie batérií sú opodstatnené a odpovede na to, či je skutočne celý výrobný reťazec uspokojivo „čistý“, nie sú dostatočne jasné. **Taktiež sa silno zamýšľam nad tým, kedy sa vráti „ekologická investícia“ do elektromobilu vážiaceho 2 tony.** Jeden elektromobil, ktorý som testoval, vážil 2,6 tony a jeden plug-in hybrid dokonca 2,8! To je takmer dvojnásobok bežného auta z roku 2008, ktoré sa už dnes pomaly považuje za zastarané a čoskoro sa možno na také začne upriamovať pozornosť ekobyrokratov. Dvakrát taká hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného, upraveného a inštalovaného materiálu. To nemôže byť ekologické. Avšak nedá mi nemyslieť na staršie autá. Čo s nimi bude v budúcnosti? Budeme šrotovať staré diesle len preto, lebo nemajú časticový filter, aj keď to môžu byť úplne dobré autá? Čo bude s ikonami ako Ferrari F40 alebo hoc aj s BMW M3? > Dvakrát taká hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného, a inštalovaného materiálu. To nemôže byť ekologické. Práve preto ma veľmi teší idea, s ktorou prišiel Renault. **Plánuje totiž vdychovať starším autám novú dušu montážou ekologickejších pohonných jednotiek,** alebo ich prispôsobením na alternatívne palivá a podobne. Keď si predstavím historické Renaulty s modernými motormi alebo dokonca elektromotormi, je to perfektný nápad. Isto už nebudú také bezpečné ako moderné autá, ale na vidiek to úplne stačí a ekologické náklady na úpravu takýchto áut sú neporovnateľne nižšie v porovnaní s tým, ak by bolo treba vyrobiť celé nové auto. Navyše takto vznikne menej odpadu. Toto vnímam ako signál, že to automobilka so svojimi ekologickými záväzkami myslí vážne a nevidí v nich len spôsob, ako sa nabaliť. O vdýchnutí nového života píšeme aj v novom čísle Auto motor a športu, kde sa zaoberáme zaujímavou problematikou dodatočnej montáže SCR katalyzátora s AdBlue do starších dieselov. **A práve v tomto v spojení so syntetickými palivami vidím cestu vpred.** A legendy? Tie budú môcť zostať také, aké sú, pretože ich počet a najazdené kilometre sú v porovnaní s každodenne využívanými autami mizivé.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.