Prvá jazda: CUPRA Ateca First Edition – jeho veličenstvo Akrapovič +video

V dobe, keď takmer všetky značky prechádzajú na elektromobilitu, je skvelé vidieť nové auto s testosterónom v žilách. Ateca najmladšej európskej automobilky CUPRA je síce stará známa, no po modernizácii prináša ešte viac muziky. To s tou muzikou môžete kľudne brať doslovne. Je totiž na želanie dodávaná s výfukovým systémom Akrapovič.
Vydané  Text: 
Už v úvode môžem povedať, že škoda, že išlo len o prvé jazdy. Počúvať totiž orchester, ktorý dokáže CUPRA Ateca vyprodukovať, stavia chlpy na rukách. Dávno som nesedel v aute, v ktorom by som mal zimomriavky nie z aparatúry, ale z jeho pravého zvuku. Napriek výraznému činiteľu otáčajúcich sa hláv na chodníku si Ateca zachovala všetky svoje predpoklady. *Športové auto so zmyslom pre rodinu*, aj tak by sa dalo v krátkosti zhrnúť toto malé SUV. Atecu však pravdepodobne dobre poznáme, zatiaľ čo jej divokú verziu s označením CUPRA len málokto.
Španielska horkokrvnosť a výbušnosť sa dokonalým spôsobom spojili na to, aby na európsky trh priniesli poriadnu zábavu za rozumnú cenu. Možno takým malým paradoxom je, že CUPRA má momentálne v ponuke až dve SUV, respektíve jedno SUV a jeden crossover, a len jeden klasický hot-hatch. A pritom to nie je vôbec na škodu. **Už na prvý pohľad je CUPRA Ateca autom, ktoré je viditeľne iné**.
Do rúk sa mi dostal tento Španiel v temnom prevedení Rodium a musím povedať, že mu to fakt seklo. Auto totiž žiadnym spôsobom nekričalo, čiže sa s ním dá spraviť klasický rodinný výlet. Na druhú stranu, oproti „obyčajnému“ rodinnému **sú na volante dve tlačidlá navyše**. Prvé slúži na naštartovanie alebo vypnutie motora. A to druhé je presne *to pravé orechové*. Po jeho stlačení sa na centrálnom displeji objaví možnosť s označením CUPRA. A tu začína pravá zábava.
**Podvozok stuhne, riadenie stvrdne a zozadu sa ozve orchester**. Aj keď sa stále jedná len o dvojlitrové TSI s maximálnym výkonom 221 kW a krútiacim momentom 400 Nm, Akrapovič robí svoje. Pri studenom štarte proste neprichádza do úvahy možnosť mať zatvorené dvere. Každý kto si to auto kúpi bude určite pociťovať podobnú extázu každé ráno. Vďaka prémiovému výfukovému systému si taktiež môžete dopriať to správne „prdenie“. Aj keď je voľnobeh softvérovo obmedzený na 4 000 otáčok za minútu, stačí to na prebudenie susedov. Zaujíma niekoho pri CUPRE potreba? Ak hej, tak počas prvých jázd som zaknihoval 12,7 litra na 100 kilometrov.
Po prejdení úvodných kilometrov som sa naučil orchester ovládať ako správny dirigent. CUPRA Ateca vám dovolí zopár výstrelov z výfuku aj pri neagresívnej jazde. Stačí, ak v správnu dobu povolíte plynový pedál a syndróm otáčajúcich sa hláv máte zaručený. Navyše, pri brzdení je softvér prevodovky navrhnutý tak, aby tam pekne šupol medziplyn, čo je len ďalším plusom. Možno malou chybičkou krásy pre benzínofilov je, že systém start-stop je treba vždy vypnúť. Nevadí, jedno stlačenie tlačidla, to nikoho nezabije. Priznám sa… Niekedy bolo strelenie z výfuku tak nečakané a hlasné, že som sa pre istotu pozrel do spätného zrkadla, či som niečo nestratil. CUPRA však nie je len o zvukovom prejave. Je to **najmä o športových a jazdných vlastnostiach**. A tých má modernizovaná Ateca na rozdávanie. Pohon 4Drive v spojení so sedemstupňovou prevodovkou DSG a s tuhšie naladeným podvozkom robí svoje. Ani pri rýchlych prejazdoch zákrut som sa reálne nedostal na hranicu, kedy by som cítil, že už je dosť. Inými slovami, CUPRA drží akoby bola prilepená k ceste.
Netreba však zabúdať na jednu vec. Stále ide o SUV a ani medený znak na kapote neoklame fyziku. Na zastavenie pohotovostnej hmotnosti 1 650 kg slúžia prémiové brzdy Brembo. Tie predné majú priemer až 370 milimetrov a zadné majú 310 milimetrov. Jedná sa o 4-piestovú sústavu **Brembo High Performance**. Osobne ma tieto brzdy nesklamali. Bez problémov dokázali Atecu zastaviť aj pri tvrdom brzdení z rýchlosti 160 km/h. Pri následnej potrebe na nich nebolo cítiť žiadnu únavu. Za to si zaslúži CUPRA veľký palec hore. No a, samozrejme, pre tých správnych nadšencov nemôže chýbať **nezameniteľný pach rozpálenej brzdy**.
Z hľadiska ponuky asistenčných systémov je Ateca špičkou vo svojej triede. Nechýbal asistent udržiavania v strede jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá, prediktívny tempomat, panoramatické kamery, automatické parkovanie a mnoho iného. Výbavou tak poteší každého technologického fanúšika. Keďže sa jedná o športové auto, je taktiež veľmi dôležitým faktorom aj komfort pri sedení. Športové sedačky, ktoré boli k dispozícii mali výrazné bočné vedenie a držali veľmi dobre. Osobne im nemám čo vytknúť, no možno by stálo do budúcna za zváženie osadenie sedadiel Recaro. Predsa len škrupiny sú škrupiny. Na druhú stranu chápem, že ide o všestranné auto, ktoré ma za úlohu aj slúžiť rodine.
Ako teda CUPRA Ateca po prvých jazdách hodnotím? Ak nie ste eko, bio, raw a máte radi pach benzínu a zvuk výfuku, nemáte sa čoho báť. Ateca je pre vás ako stvorená. Paradoxne sa možno jedná o posledné auto svojho druhu. Klasický preplňovaný dvojliter bez všetkých tých elektromotorov, štartér-generátorov či rekuperácií. A za to obrovský palec hore. Navyše ten reálny zvuk z výfuku nič len tak ľahko nenahradí.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »