Takmer každý deň čítame o negatívnych dôsledkoch koronakrízy na ekonomiku a nevyhýba sa ani legendárnym automobilkám, ktoré u nás pozná azda každý.
Rovnako ako iné značky, ani automobilke Avia sa nedarí spĺňať prísne emisné pravidlá a nie je schopná cenovej konkurencie, preto prišla s rozhodnutím definitíve ukončiť výrobu automobilov.
Ešte pred pár mesiacmi pritom Avia plánovala začať s výrobou nákladných elektromobilov, čím by dokázala konkurovať iným značkám a spĺňala by tiež emisné normy. Tomu je však v čase koronakrízy koniec. Podľa vyjadrenia Andreja Čírteka, hovorcu skupiny Czechoslovak Group, pod ktorú Avia patrí, je projekt Avie na elektrický pohon v súčasnosti zmrazený a s anglickými partnermi nejednajú.
Podľa predchádzajúcich plánov chcela spoločnosť vyrábať 400 vozidiel ročne, v skutočnosti ich však bolo iba niekoľko desiatok. Problémom bol aj drahý vývoj a homologizácia, ktoré by zabezpečili spĺňanie prísnej emisnej legislatívy a v neposlednom rade neistý predaj a konkurencia, ktorá dokázala predávať autá za nižšie ceny.
Podľa Čírteka je možné, že sa Avia v budúcnosti znovu objaví, ale pravdepodobne už nebude vyrábať nákladné automobily.
Avia však aj naďalej bude vyrábať náhradné diely a vykonávať homologizačné zmeny na už existujúcich modeloch nákladiakov.
Spoločnosť Avia založili v roku 1919 dvaja inžinieri – Pavol Beneš a Miroslav Hajn v Prahe – Letňanoch. Jej pôvodným zámerom bola oprava a výroba lietadiel. V rokoch 1928 – 1929 sa stala spoločnosť súčasťou koncernu Škoda. V tom období aj počas vojny vyrábala vojenské aj civilné lietadlá, napríklad aj sovietsky bombardér SB-2.
Až od roku 1963 sa preorientovala na výrobu automobilov a o 5 rokov neskôr začala vyrábať nákladné vozidlá pod licenciou francúzskej spoločnosti Renault-Saviem.
Od roku 1995 automobilka patrila pod juhokórejskú firmu Daewoo, ktorá ju modernizovala v roku 2000 vyrobila nový model rad D. V rovnakom roku ju kúpila indická automobilka Ashok Leyland a od roku 2016 patrí pod Czechoslovak Group.