Poznáte prvý elektromobil značky Škoda?

Ak si myslíte, že ním je veľmi úspešné Citigo e iV, tak ste na omyle. Prvá elektrická škodovka vznikla už pre štvrťstoročím!
Vydané  Text: 
Obrázky prezrádzajú, že prvý sériovo vyrábaný elektromobil bol postavený na báze modelu Favorit. Ak vás prekvapilo slovo sériový, tak to nie je chyba. Automobilka totiž vyrobila sériu približne 150 kusov. A navyše, tieto autá išli aj na export! ### K vývoju elektrického modelu si automobilka prizvala spoločnosť Škoda Plzeň, vývojové práce sa začali 17. mája 1991, výroba prebiehala v rokoch 1992 až 1994.
O čistej mobilite teda škodováci začali snívať už pred takmer tridsiatimi rokmi. Iste, trocha predbehli dobu, no vzhľadom na čas v ktorom projekt vznikal, ich snaha nedopadla vôbec zle. Posúďte sami. **S manuálom!** Pri prestavbe klasického modelu Favorit postupovali konštruktéri veľmi pragmaticky. Klasický spaľovací motor nahradili elektromotorom Elis Plzeň s maximálnym výkonom 15,4 kW (21 k). Elektromotor samozrejme spolupracoval s manuálnou štvorstupňovou prevodovkou. Auto malo pohotovostnú hmotnosť 1 580 kg a užitočné zaťaženie pomerne skromných 280 kg. Tieto údaje naznačujú, že to veru nebol žiadny šprintér. Štart z miesta možno nazvať skôr rozvážnym, maximálna rýchlosť bola približne 80 km/h. Priemerná spotreba predstavovala 20 až 25 kWh na 100 kilometrov a dojazd 60 až 80 kilometrov. Zdajú sa vám tieto údaje úsmevné, tak sa pozrite na dátum, kedy toto auto vzniklo.
**Išli na export** Možno sa budete diviť, ale väčšina kusov z vyrobenej série putovala do zahraničia. Eltru automobilka okrem európskych krajín vyviezla dokonca aj do Kanady! V Čechách zostalo slúžiť 40 kusov, väčšina exemplárov slúžila ako služobné auto pošty. Sľubnú kariéru prvej sériovej elektrickej škodovky ukončil predaj automobilky koncernu Volkswagen. Je potešiteľné, že napriek krátkemu životu tento revolučný počin automobilky neupadol do zabudnutia. Po dôkladom zreštaurovaní sa jeden kúsok nachádza aj v zbierkach Škoda múzea v Mladej Boleslavy.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák