Lexus naozaj zavádza digitálne spätné zrkadlá, majú hneď niekoľko výborných funkcií

Digitálna náhrada vonkajších spätných zrkadiel je inovácia, ktorej rozumieme, ale dlho sme nevedeli posúdiť ich skutočný prínos. Dôverujeme však inžinierom z Lexusu a Toyoty natoľko, aby sme im dali šancu a predpovedali priaznivú budúcnosť. Tento vynález totiž má hneď niekoľko významných výhod v porovnaní s konvenčnými zrkadlami.
Vydané  Text: 
Lexus sa aj naďalej zasadzuje o sprístupňovanie vyspelých technológií svojim zákazníkom v záujme ešte vyššej bezpečnosti a pohodlia. Dôkazom tohto úsilia je uvedenie digitálnych vonkajších spätných zrkadiel pre luxusný hybridný sedan ES 300h na európskom trhu. Technológia sa predstaví v európskej premiére na autosalóne Ženeva 2020. Systém pôvodne uvedený v roku 2018 v Japonsku (prvýkrát na svete v rámci sériovo vyrábaných vozidiel) nahrádza klasické vonkajšie spätné zrkadlá kompaktnými kamerami s vysokým rozlíšením v exteriéri vozidla, ktoré sú prepojené s displejmi v kabíne. Tie zabezpečujú vylepšené zobrazovanie oblasti za vozidlom a bezprostredne vedľa neho za každých jazdných podmienok, pričom obmedzujú alebo úplne eliminujú slepý uhol výhľadu vodiča a automaticky sa prispôsobujú tak, aby sprostredkovali rozšírené zobrazenie v situáciách, keď vozidlo zatáča nebo cúva. ### Ergonomické vyhotovenie Vďaka ergonomickému riešeniu tohto systému môže vodič lepšie kontrolovať situáciu okolo vozidla pri menšom natáčaní hlavy do strán, v súlade so stratégiou značky Lexus obmedzovať celkové namáhanie vodiča. V základni predných stĺpikov sú zabudované dva 5-palcové farebné displeje, približne v rovnakej výške ako vonkajšie spätné zrkadlá, aby ich vodič intuitívne našiel v obvyklom uhle pohľadu. To znamená, že vodič nemusí nijako výrazne meniť svoje zvyklosti pri bežnom kontrolovaní spätných zrkadiel. Kamery sú zabudované do štíhlych aerodynamických puzdier, ktoré sú zladené s elegantnými krivkami modelu ES. Vďaka menším rozmerom v porovnaní s vonkajšími spätnými zrkadlami sa podarilo potlačiť aerodynamický hluk a zároveň má vodič lepší výhľad šikmo dopredu. Kamerové jednotky sú vybavené zabudovaným vyhrievaním, ktoré zabraňuje zamŕzaniu alebo zahmlievaniu. Navyše sú umiestnené tak, aby obraz neblokovali dažďové kvapky alebo sneh. V prípade potreby môže vodič zapnúť funkciu odhmlievania tlačidlom na prístrojovej doske, aby mal dokonalý výhľad v každej situácii. Systém je ďalej vybavený luminiscenčným detektorom, ktorý automaticky potláča oslňovanie od svetlometov vzadu idúcich vozidiel pri jazde v noci, čo prispieva k oveľa čistejšiemu výhľadu smerom dozadu.
### Automatické rozširovanie zobrazenia Keď vodič použije smerové svetlá alebo zaradí spätný chod, digitálne spätné zrkadlá sa automaticky prepnú na rozšírené zobrazovanie oblasti vedľa vozidla a za ním, čím eliminujú slepý uhol výhľadu v záujme bezpečnejšieho manévrovania. Na zmenu spôsobu zobrazenia upozorňuje vodiča ikonka v rohu displeja. Keď vodič dokončí zmenu smeru, prechádzanie z pruhu do pruhu alebo parkovanie, systém sa automaticky prepne na štandardné nastavenie. Okrem toho môže vodič prepnúť na rozšírené zobrazenie ručne, resp. túto funkciu vypnúť. Zobrazenie systému možno upravovať pomocou ovládacích prvkov na paneli dverí vodiča, podobne ako klasické vonkajšie spätné zrkadlá. Systémové nastavenia sú k dispozícii prostredníctvom menu, vrátane nastavenia jasu a (jedinečnej funkcie značky Lexus) automatického zasúvania kamier po zaparkovaní vozidla. Systém taktiež disponuje funkciou sledovania slepého uhla. ### Automatické referenčné čiary Systém digitálnych spätných zrkadiel ďalej pomáha vodičovi s presným nasmerovaním vozidla pri parkovaní aj počas jazdy, pričom do obrazu automaticky dopĺňa referenčné vodiace čiary. Počas parkovania čiary ukazujú vzdialenosť 20 a 50 cm od zadného nárazníka, resp. 50 cm od oboch bokov vozidla. Zobrazujú sa v rámci dynamického obrazu a tiež v ikone na displeji, ktorá zachytáva pozíciu vozidla pri pohľade zhora. Pri jazde mimo mesta vodič jednoduchšie odhaduje bezpečný odstup od ostatných vozidiel vďaka referenčným čiaram ukazujúcim 5, 10 a 15 metrov v smere jazdy (pri rýchlosti do 70 km/h). Pri vyšších rýchlostiach sa znázorňujú vzdialenosti 5, 10, 15 a 30 metrov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.