Škoda vyrábala elektrický Favorit už v 90. rokoch, ale nie pre nás!
Ikonické československé auto sa vyrábalo nielen s benzínovým, ale aj s plne elektrickým pohonom. A to už v čase, keď o ére elektromobility nikto nechyroval.
Vydané Text: Erik Stríž
Elektromobil postavený na základoch Favoritu si ponechal jeho východiskový dizajn, o pohon sa staral elektromotor s maximálnym výkonom **15,5 kW (21 k)**, ktoré dosahoval pri 5 000 ot./min. Automobil bol vybavený **14 kusmi olovených akumulátorov** (6 V, 180 Ah), ktoré umožňovali **dojazd 80 kilometrov**. Elektrický Favorit dosahoval maximálnu rýchlosť 80 km/h. Väčšina elektrických Favoritov bola určená na export do Švajčiarska, kde ho využívali zamestnanci pošty. Už v 90. rokoch jazdili na elektromobiloch, ale nepochybne sa museli stretávať s problémami vyplývajúcimi z krátkeho dojazdu a teda aj náročnejšej logistiky. V nadpise tohto článku je uvedené, že sa elektrický Favorit pick-up nevyrábal pre nás. Je tým myslené Slovensko, ktoré sa v roku 1993 oddelilo od Česka. Lenže Česi mali možnosť tieto elektromobily využívať ešte pred rozpadom spoločného štátu. Rovnako ako v zahraničí, aj v Česku sa automobily v počte 42 kusov používali v súvislosti s poštovými službami. Nadobúdacia cena automobilu bola 85-tisíc československých korún. V roku 1993 Škodu Favorit Eltra 151 a Eltra 151 Pick-up nahradili vozidlá Tatra Beta.
Ceskoslovensko, Elektromobil, Historia, Retro, Škoda, Skoda Favorit, Skoda Favorit Electra, Skoda Favorit Eltra, Str, Youngtimer
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk