Ako vyzerá Dacia Duster za avizovaných 9 990 €? Nečakajte veľa, ani klímu či rádio.

Dacia Duster patrí rozhodne medzi najzaujímavejšie SUV automobily na našom trhu. Páči sa aj nám, hoci by ste možno čakali, že budeme preferovať Mercedesy, bavoráky či Land Rovery. Tie máme radi tiež a oceňujeme ich techniku, priniesť však do predaja plnohodnotné auto s cenou pod 10-tisíc eur, to chce nielen guráž, ale aj schopnosť šetriť doslova na všetkom.
Vydané  Text: 

Avizovaných 9 990 eur je cena, ktorú zaplatíte za Duster v najnižšej možnej výbave. Pozreli sme si konfigurátor, aby sme presne zistili, čo za tieto svoje nemalé peniaze dostanete. Ak ste čakali, že dostanete aspoň nutný základ, vedzte, že máte pravdu – teda v prípade, že za tento nutný základ považujete volant, sedadlá a pedále.

Ale teraz vážne a konkrétne. Nový Duster sa za uvedenú cenu predáva vo výbave Access, ktorá už svojím názvom značí, že výbava bude úplne základná. Výrobca ako výhody tejto výbavy uvádza 6× airbag, elektromechanický posilňovač riadenia, obmedzovač rýchlosti a elektrické ovládanie predných okien.

Výbava v najnižšom štandarde: chýba aj klíma či rádio

Sériová výbava ďalej obsahuje LED denné svietenie (chválime!), centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním v kľúči, základný palubný počítač, jazdný režim ECO a súpravu pre opravu defektu. Palubný počítač aj v tejto základnej verzii informuje o tom, ktorý prevodový stupeň by bol pre aktuálnu jazdu ideálny. Aktívna a pasívna bezpečnosť obsahuje 6 airbagov, ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdných síl (EBV) a brzdovým asistentom (AFU), obmedzovač rýchlosti a čo chválime, aj asistent rozjazdu do kopca (hill holder). Airbag spolujazdca sa dá deaktivovať a zadné sedadlá obsahujú úchytky ISOFIX. Predajca ako súčasť výbavy uvádza aj drobnosti ako vonkajšie spätné zrkadlá v čiernej farbe, tónované sklá či nastaviteľné spätné zrkadlá, nás ale viac prekvapuje, že zadné sedadlá nie sú pri sklápaní deliteľné. Sklápajú sa v celku, čo občas môže byť problém. Za najväčší nedostatok však považujeme chýbajúcu klimatizáciu. Jednoducho nerozumieme, prečo nemôže výrobca dať tento nevyhnutný prvok výbavy už do série a nepresiahnuť cenu 10-tisíc eur. Chýba dokonca aj obyčajné rádio, ktoré sa odkiaľsi z čínskej fabriky kupuje za pár šupiek!

Motor a pohon

Za cenu 9 990 eur si môžete kúpiť iba benzínový motor 1,6 SCe s výkonom 115 koní, pohonom predných kolies a manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Väčší benzínový motor staršej technológie znamená vyššie nároky na spotrebu. Motory 1,2 TCe 125 4×4 a 1,2 TCe 125 4×2 sa nám už nepodarilo vybrať, hoci s konfigurátore sú stále zobrazené. Duster o tieto dve motorizácie skrátka prišiel a pohon všetkých štyroch kolies si môžete dopriať jedine v spojení s naftovým motorom 1,5 dCi (110 koní), vtedy však cena narastá na 16 240 €, pretože je kombinovateľný najskôr od výbavy Comfort.

Kolesá a laky

Duster za najnižšiu cenu kúpite iba v modrej alebo bielej farbe laku bez metalízy, za ostatné farby zaplatíte 490 eur a navyše sú k dispozícii iba pre výbavu Essential a vyššiu. Rovnaké podmienky platia aj pri výbere kolies, za uvedenú cenu dostanete iba obyčajné plecháče bez puklíc, za o niečo estetickejšie disky z ľahkej zliatiny neplatíte iba pri výbave Comfort a vyššej.

Oplatí sa priplatiť za vyššiu výbavu?

Jednoznačne áno. Za výbavu Essential zaplatíte 11 290 eur, čo je o 1 300 eur viac, avšak v aute budete mať aj manuálnu klimatizáciu, rádio s MP3 a USB, Bluetooth, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, nastaviteľný volant a deliteľné operadlo zadného sedadla v pomere 40:60. Auto síce bude stále stáť na plechoch, budete však mať na výber aj naftový motor 1,5 dCi (90 koní, predný pohon) s doplatkom 1 950 eur. Z osobnej skúsenosti to hodnotíme tak, že to rádio, Bluetooth a klíma za tú niečo vyše tisícku rozhodne stoja a na splátkach za auto a akontácii sa toto navýšenie prejaví iba minimálne.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.