Riešenie pre bezpečnejšie jazdy bicyklom: geniálny vynález z Azerbajdžanu

Projektor ostatných účastníkov premávky informuje o tom, čo sa cyklista chystá spraviť. Jednoduché a geniálne!
Vydané  Text: 

Azerbajdžanský dizajnér Elnur Babayev ešte pred časom vytvoril projektor pre cyklistov, ktorý však neslúži im, ale ostatným účastníkom cestnej premávky. Vodičov informuje o tom, kam plánuje cyklista odbočiť alebo že stojí. Na jednej strane tu máme cyklistov, ktorí sú súčasťou premávky musia sa riadiť rovnakými predpismi ako vodiči áut, na druhej strane tu máme autá, ktorých šoféri sú často netolerantní, arogantní, agresívni a vôbec nevyspelí na to, aby pochopili, že žijeme v roku 2017 a cesty patria aj dvojkolesovým dopravným prostriedkom. Keď si k tomu pripočítame malú nepozornosť v nesprávnej chvíli alebo obyčajnú náhodu, na svete je nehoda, ktorá môže spôsobiť smrť. Strety cyklistov a motocyklistov s autami sú každodennou realitou a hoci sa pri väčšine z nich ľudia nezrania, fatálne úrazy a smrť nie sú tak ojedinelé. Niekedy stačí, aby sa cyklista zo svojej dráhy vychýlil iba o niekoľko centimetrov, napríklad pri obchádzaní diery v ceste a stret s autom idúcim cez 50 km/h môže znamenať hrozivú nehodu. Zabrániť podobným stretom by mohol vynález/koncept od Elnura Babayeva, ktorý využíva projektor, aby ostatných účastníkov premávky informoval o prítomnosti a pohybe cyklistu.
Projektor Cyclee umiestnený na sedadle premieta jednoduchú grafiku na chrbát cyklistu tak, aby vodiči za ním videli, čo sa práve chystá spraviť. V štandardnom režime sa premieta piktogram bicykla, pri zastavení obrys dopravnej značky s nápisom STOP a pri odbočovaní šípky v doľava či doprava. Aby všetko fungovalo ako má, je potrebná aj asistencia samotného cyklistu – ten musí zariadenie nielen zapnúť, ale aj včas upozorňovať na zmenu smeru jazdy zapnutím smeroviek.
Nevýhoda tohto riešenia tkvie iba v tom, že projektovanú grafiku počas slnečného dňa nie je vidieť. Laserová technológia síce dnes dosahuje vysokých kvalít, ale v spojení s reflexnými vestami alebo tmavým odevom stále nemá šancu. Keď tak nad tým rozmýšľame – nebolo by správne, keby mali všetky bicykle jazdiace po meste povinne inštalované aj smerové svetlá? Nepochybne by to zabránilo množstvu nehôd áut s cyklistami – veď dnes majú bicykle až 26-48-krát vyššiu šancu na nehodu ako autá medzi sebou.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.