Sedadlá v autách sa výrazne zlepšia, zmení sa snáď všetko

ERIK STRÍŽ, 13.12.2017
Moderné sedadlá sa budú otáčať, prispôsobovať a budú mať vlastnú bezpečnostnú výbavu.

V priebehu desaťročí vývoja prešli automobilové sedadlá veľkými zmenami, v zásade si však neustále ponechávajú rovnaký charakter - sú pevne pripevnenými sedákmi s operadlami. Aj to by sa však mohlo v blízkej budúcnosti zmeniť.

Volvo sedadlo spolujazdca zrušilo úplne, Mercedes začal sedadlá nafukovať počas vyberania zákrut a výrobca Adient predvádza sedadlá otočné o 180 stupňov s plnou bezpečnostnou výbavou. Už ani sedadlá nie sú tými, čím bývali kedysi.

Auto bez kolies Adient AI18

Na autosalónoch vo Frankfurte a v Šanghaji značka Adient odprezentovala svoj vlastný koncepčný automobil, ktorého zámerom bolo upútať pozornosť na usporiadanie interiéru. Samotný automobil je preto vrcholom minimalizmu, v podstate ide o estetický rám bez strechy a kolies.

Sedadlá v autách sa budú výrazne modernizovať, zmení sa snáď všetko

V interiéri značka ukázala, ako si predstavuje budúcnosť autosedačiek: jej sedadlá sa majú otáčať o 180 stupňov a majú byť úplne samostatným aktívnym bezpečnostným prvkom. Sedadlá počítajú s autonómnou jazdou 3. a 4. úrovne, majú masívne bočné vedenie, variabilné lakťové opierky s funkciou malého stolíka, podobajú sa na luxusné kreslá v šéfovej kancelárii.

Sedadlá v autách sa budú výrazne modernizovať, zmení sa snáď všetko

„Sedadlá v AI18 otáčateľné o 180 stupňov tiež majú v sebe integrovaný airbag, ktorý sa môže nafúknuť obidvomi smermi v závislosti od toho, ako je sedadlo nastavené. V prípade neodvratnej havárie sa sedadlá urýchlene nastavia do polohy optimálnej pre náraz, a to vďaka prepojeniu s prediktívnym asistenčným systémom vozidla.“ uvádza značka vo svojej tlačovej správe a pokračuje tým, že cieľom jej spolupráce so švédskym Autoliv prispôsobiť koncept airbagov a bezpečnostných pásov integrovaných v sedadlách novým scenárom a situáciám, ktoré budú nastávať v doprave aj v samotných vozidlách. Adient vyrába sedadlá, Autoliv sa špecializuje na automobilovú bezpečnosť.

Sedadlá v autách sa budú výrazne modernizovať, zmení sa snáď všetko

To, čo robí Adient, možno dnes ešte uplatnenie nenachádza, avšak firma hľadí do blízkej budúcnosti, ktorá počíta s autonómnymi autami. Zachytiť tento trend už v jeho počiatkoch a stať sa jednou z vedúcich značiek podieľajúcich sa na dodávke niektorých ich komponentov je preto maximálne žiadúce.

Volvo Lounge Console

O tomto sa prvýkrát písalo ešte v apríli 2015 a odvtedy sa Lounge Console pripomenulo iba zopárkrát. Táto špeciálna výbava pre automobily Volvo XC90 je určená pre čínsky trh, na ktorom sa nachádza dostatočne veľký dopyt po superluxusných a drahých príplatkových funkciách.

Sedadlá v autách sa budú výrazne modernizovať, zmení sa snáď všetko

Základom príplatkovej výbavy Lounge Console je odstránenie sedadla spolujazdca a inštalácia špeciálneho stolíka. Tento stolík plní viaceré funkcie vďaka svojej variabilite, pasažier na riaditeľskom sedadle vpravo vzadu si môže vyložiť nohy alebo pracovať ako za stolom. Zadné sedadlo sa dá sklopiť do takmer vodorovnej polohy, takže na dlhých trasách by malo byť Volvo maximálne pohodlné.

Sedadlá v autách sa budú výrazne modernizovať, zmení sa snáď všetko

Nafukovanie bočníc sedadiel

Dnes túto funkciu ponúkajú viaceré automobilky, pretože je užitočná. Medzi prvými ju zaviedla značka Mercedes-Benz, nájdete ju napríklad v limuzíne triedy S či v kupé CLS a jej funkcia spočíva v nafukovaní bočníc sedadiel pri nakláňaní auta v zákrute. Dnes táto technológia pracuje rýchlo a spoľahlivo, prvá skúsenosť s ňou vám však spôsobí rozpaky - nie je zvykom, aby sa vám menil tvar sedadla počas jazdy.

Test Mercedes-Benz triedy E 400 4MATIC kupé (Auto Motor a Šport)

O význame tejto technológie by sa možno dalo špekulovať, pretože nafukovanie bočníc je síce výrazné a zaujímavé, či vás však naozaj lepšie udrží v sedadle počas rezania zákrut, netušíme. Už sme si technológiu vyskúšali osobne niekoľkokrát a vždy vie zapôsobiť, ale či by sme sa bez nej cítili menej komfortne? Ťažko povedať...