Ako sa vyrábajú oceľové guličky do ložísk? Budete otvárať oči!

VIDEO z výroby je hypnotizujúce. Za jednu minútu ich vznikne tisíc.
Vydané  Text: 
O všetko sa starajú ťažké a energeticky náročné stroje, samozrejme. Musia tlačiť silou desiatich ton, aby vznikla jedna gulička, navyše ani zďaleka nie dokonalá. Silou desiatich ton tento monštruózny stroj musí zatlačiť až tisíckrát za jedinú minútu!

Keďže surové guličky majú nerovnosti a povrchové nedokonalosti, musia sa spracovávať ďalej. Druhá fáza výroby sa volá Flashing a jej princípom je obrusovanie hrán a nedokonalí povrchov guličiek medzi dvomi masívnymi kotúčmi s drážkami. Tieto kotúče rotujú a obrusujú hrany guličiek dovtedy, kým sa v ich drážkach nepohybujú plynule. Tento proces už nevenuje pozornosť každej jednej guličke samostatne, ale deje sa v stovkách či možno tisícov kusov naraz. Výsledkom tohto procesu však ešte stále nie sú dokonale guľaté a hladké oceľové guličky – tu sa odstraňujú tie najväčšie nerovnosti. Treťou fázou výrobného procesu je zahrievanie, ktoré oceľ spevní. Oceľové guličky sa zahrievajú na teplotu asi 810 stupňov Celzia a potom sa šokom schladia na asi 60 stupňov v oleji. Olej zohráva veľmi dôležitú úlohu, pretože keby boli ponorené do vody, popraskali by. Potom sa opäť zahrievajú na 170 stupňov. Verte či nie, takto sa tvar guličiek opäť mení, pretože sa upravuje samotná molekulárna štruktúra materiálu. Molekuly sa usporiadajú do pravidelnej matice, čo pozitívne vplýva na odolnosť a tvrdosť.
Následne sa tvarovanie oceľových guličiek dostáva takmer do finále opätovným mechanickým pôsobením. Ide o podobný proces ako v druhej fáze výroby, avšak s precíznejším brúsením. Po tomto procese sú guličky na pohľad dokonale sférické a jemné, avšak na mikroskopickej úrovni sa stále vyskytujú nerovnosti. Preto je posledným bodom v ich „surovej“ výrobe takzvaný lapping, ktorým sa odstraňujú nerovnosti v čo najmenšej technologicky možnej úrovni. Tieto guličky sú viditeľne lesklé, takmer ako zrkadlo. Pred samotnou distribúciou a ich použitím vo výrobe ucelených komponentov sa guličky ešte čistia ultrazvukom od oleja a akýchkoľvek ďalších nečistôt. Súčasťou celého procesu je aj kontrola kvality, ktorá sa vykonáva napríklad aj dokonale šialeným spôsobom: keď na seba uložíte dve takéto malé guličky s priemerom 16 mm, musia udržať hmotnosť neuveriteľných 35 ton! Maximálna povolená nepresnosť v ich priemere pritom nepresahuje 0,1 mikrometra!

Takéto kovové guličky sa používajú v ložiskách, ktoré máme nielen v autách, ale aj v kolieskových korčuliach, bicykloch, motorkách, rôznych rotujúcich zariadeniach a prakticky v čomkoľvek, čoho k svojej funkčnosti vyžaduje rotovanie. Niektoré guličky majú priemer iba 0,8 milimetra a používajú sa v hardiskoch v počítačoch a v ďalšej elektronike.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.