Ako sa vyrábajú oceľové guličky do ložísk? Budete otvárať oči!

VIDEO z výroby je hypnotizujúce. Za jednu minútu ich vznikne tisíc.
Vydané  Text: 

O všetko sa starajú ťažké a energeticky náročné stroje, samozrejme. Musia tlačiť silou desiatich ton, aby vznikla jedna gulička, navyše ani zďaleka nie dokonalá. Silou desiatich ton tento monštruózny stroj musí zatlačiť až tisíckrát za jedinú minútu!

Keďže surové guličky majú nerovnosti a povrchové nedokonalosti, musia sa spracovávať ďalej. Druhá fáza výroby sa volá Flashing a jej princípom je obrusovanie hrán a nedokonalí povrchov guličiek medzi dvomi masívnymi kotúčmi s drážkami. Tieto kotúče rotujú a obrusujú hrany guličiek dovtedy, kým sa v ich drážkach nepohybujú plynule. Tento proces už nevenuje pozornosť každej jednej guličke samostatne, ale deje sa v stovkách či možno tisícov kusov naraz. Výsledkom tohto procesu však ešte stále nie sú dokonale guľaté a hladké oceľové guličky – tu sa odstraňujú tie najväčšie nerovnosti. Treťou fázou výrobného procesu je zahrievanie, ktoré oceľ spevní. Oceľové guličky sa zahrievajú na teplotu asi 810 stupňov Celzia a potom sa šokom schladia na asi 60 stupňov v oleji. Olej zohráva veľmi dôležitú úlohu, pretože keby boli ponorené do vody, popraskali by. Potom sa opäť zahrievajú na 170 stupňov. Verte či nie, takto sa tvar guličiek opäť mení, pretože sa upravuje samotná molekulárna štruktúra materiálu. Molekuly sa usporiadajú do pravidelnej matice, čo pozitívne vplýva na odolnosť a tvrdosť.
Následne sa tvarovanie oceľových guličiek dostáva takmer do finále opätovným mechanickým pôsobením. Ide o podobný proces ako v druhej fáze výroby, avšak s precíznejším brúsením. Po tomto procese sú guličky na pohľad dokonale sférické a jemné, avšak na mikroskopickej úrovni sa stále vyskytujú nerovnosti. Preto je posledným bodom v ich „surovej“ výrobe takzvaný lapping, ktorým sa odstraňujú nerovnosti v čo najmenšej technologicky možnej úrovni. Tieto guličky sú viditeľne lesklé, takmer ako zrkadlo. Pred samotnou distribúciou a ich použitím vo výrobe ucelených komponentov sa guličky ešte čistia ultrazvukom od oleja a akýchkoľvek ďalších nečistôt. Súčasťou celého procesu je aj kontrola kvality, ktorá sa vykonáva napríklad aj dokonale šialeným spôsobom: keď na seba uložíte dve takéto malé guličky s priemerom 16 mm, musia udržať hmotnosť neuveriteľných 35 ton! Maximálna povolená nepresnosť v ich priemere pritom nepresahuje 0,1 mikrometra!

Takéto kovové guličky sa používajú v ložiskách, ktoré máme nielen v autách, ale aj v kolieskových korčuliach, bicykloch, motorkách, rôznych rotujúcich zariadeniach a prakticky v čomkoľvek, čoho k svojej funkčnosti vyžaduje rotovanie. Niektoré guličky majú priemer iba 0,8 milimetra a používajú sa v hardiskoch v počítačoch a v ďalšej elektronike.








Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.