5 kíl benzínu, poprosím (História tankovania)
Benzín skladovaný v sklených demižónoch sa kupoval aj v lekárňach.
Vydané Text: Martin Šebesta
Tak rýchlo si zvykáme na pohodlie a sortiment súčasných čerpacích staníc, že sme už zabudli na to, že pred pár desiatkami rokov nebolo tankovanie benzínu a nafty také jednoduché. Zmapovali sme históriu tankovania v minulom storočí.
Článok je prevzatý z magazínu Auto Motor a Šport; foto: Benzina
Keď sa začiatkom minulého storočia rozhodol továrnik niekam ísť a ukázať ostatným najnovší technologický výdobytok doby – automobil – musel najskôr navštíviť lekáreň a požiadať o niekoľko kilogramov benzínu. Lekárnik vybehol s kanvicou na ulicu a vozidlo natankoval. S dramatickým nárastom automobilizmu začiatkom 20. rokov prišlo na rad aj riešenie zásadného problému, ako pohodlne natankovať.
O pokrok v tejto oblasti sa nepostaral štát ani iná inštitúcia, ale paradoxne Český klub motocyklistov, ktorý založili v Česku v roku 1904. Na svojom prvom valnom zhromaždení, ktoré sa konalo v Žofíne, vyzvali členov klubu, aby vytypovali vhodné miesta na doplňovanie paliva. Ešte v tom roku vzniklo sedemnásť rôznych miest v hoteloch, lekárňach a u obchodníkov kúpiť benzín skladovaný v sklenených demižónoch, ktoré dodávala kolínska rafinéria.
Nepraktické demižóny boli čoskoro nahradené veľkými sudmi s ručnou pumpou, teda také, aké poznáme napríklad z pretekov. Na druhej strane rozvoj motorizmu bol obrovský a tankovanie bolo potrebné zefektívniť . V roku 1906 sa uskutočnilo prvé sčítanie automobilov na českom území. Úrady zaevidovali 73 automobilov a 228 motocyklov. Tento počet sa však rokmi dramaticky zvyšoval. Nasledujúci rok požiadal poštový úrad o prepravovanie zásielok nákladnými autami a k motorizácii svojich podnikov čoskoro pristúpili aj ďalší továrnici a živnostníci. Ľudia začali čím ďalej tým viac vnímať auto nielen ako pomocníka na podnikanie, ale aj ako praktický dopravný prostriedok.
Vzhľadom na to, že neexistovali prísne podmienky na skladovanie, distribúciu a predaj ropných produktov ako dnes, drobných predajcov benzínu bolo za prvej republiky množstvo a rovnako boli rozmanité aj čerpacie zariadenia, ktoré sa používali. Od sudov sa prešlo k stĺpovým stojanom na ručný a neskôr elektrický pohon. Množstvo paliva ukazovali najskôr dve sklenené odmerky a neskôr ručička na ciferníku. Výrobcov takýchto stojanov bolo viac ako dosť (Martin a Hüneke, Baumgartl a Wurm, Technospol Praha, Hejduk a Faix…).
Absolútne prvú verejnú čerpaciu stanicu v Československu postavili bratia Zikmundovci na pražskom Námestí republiky v roku 1923 a do šiestich rokov už firma BZ prevádzkovala na území Československa viac ako 300 staníc. Bratia boli rodení obchodníci, a tak na trh uviedli aj oleje a mazivá s označením Mogul. Ich prístup by sa páčil aj dnešným marketingovým riaditeľom – svoj sortiment rozšírili o autokozmetiku, rozdávali reklamné predmety a vyhlasovali zákaznícke súťaže o najlepšiu tematickú fotografiu a víťazi dostávali poukážky na palivo.
V 30. rokoch sa začali stavať čerpacie stanice so zastrešením a s niekoľkými príjazdovými cestami k väčšiemu počtu stojanov. Okupácia počas druhej svetovej vojny značne pribrzdila automobilový priemysel a od roku 1941 bolo palivo na prídel, po vojne sa predaj obnovil, no v roku 1948 prešli všetky československé rafinérie a veľké siete čerpacích staníc (kralupská rafinéria, Apollo, Fantovy závody, Vacuum Oil Company a BZ) pod nútenú správu štátu a v roku 1958 ich združili pod spoločnú Benzinu. Vybudovanie lepšej distribučnej siete sa tak v 50. rokoch zabrzdilo, ešte v sedemdesiatych rokoch polovica čerpadlárov nemala ani plechovú búdu, nieto ešte vyhrievaný kiosk alebo toaletu. Ku koncu 80. rokov začala Benzina zavádzať samoobslužné stojany a pokladník už nemusel chodiť vodičov inkasovať. Ak sa pozrieme na to, ako dnes vyzerajú „pumpy“ a čo všetko ponúkajú, je to skutočne obrovský pokrok…
Fotografie použité v článku: Knihu BENZINA V PROMĚNÁCH ČASU od Václava Loulu si môžete zadarmo stiahnuť priamo na stránkach Benziny.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol