Hazardér alebo úzkostlivec? Úchop volantu o tebe prezrádza veľa

To, ako držíš volant počas šoférovania, o tebe dokáže čo-to prezradiť. Nie je to pritom žiadne šarlatánstvo, jasnovidectvo, ale iba celkom prirodzený odhad na základe stereotypov, ktoré sledujeme každý deň v bežnom živote.
Vydané  Text: 



#1 Úchop 10 hodín 10 minút – Úzkostlivý alebo dbajúci na bezpečnosť

Tento úchop volantu sa väčšinou spája s dvomi celkom odlišnými typmi šoférov. Na jednej strane sú to tí úzkostliví a neistí, ktorí nešoférujú často a nemajú dôveru vo svoje schopnosti. Vynára sa nám obraz vodiča, ktorý je navyše mierne zhrbený a celým telom natlačený k volantu. Na strane druhej sú to (práve naopak) skúsení šoféri, ktorí vedia, že najmä počas dynamickej jazdy je potrebné držať volant poriadne. Nie je náhoda, že všetci pretekári držia volant práve v tejto polohe. Títo skúsenejší vodiči však vedia aj to, že počas pokojnej jazdy bez zákrut nemá zmysel držať volant obomi rukami a preto si vtedy volia komfortnejšiu pozíciu, napríklad tú opísaný v bode #5.

#2 Úchop 12 hodín 15 minút – Skúsenejší vodič so sklonom k dynamickej jazde

Tento štýl úchopu volantu pripisujeme skôr skúsenejším vodičom, ktorí chcú mať obe ruky na volante, zároveň však pravú ruku v čo najkratšej vzdialenosti od radiacej páky (ak sa bavíme o aute s manuálnou prevodovkou). Je to pomerne komfortný úchop, ktorý stále umožňuje bezprostredné reakcie a dynamickejšiu jazdu.

#3 Úchop 7 hodín 20 minút – Preceňuje svoje schopnosti

Tento zvláštny úchop môžete vidieť pomerne často a zdá sa nám, že predovšetkým medzi mladšími a menej skúsenými šoférmi, ktorí preceňujú svoje schopnosti. Držať volant len za jeho spodnú polovicu je síce komfortné, ale nie bezpečné. K reakčnému času na nečakané podnety na ceste si v takomto prípade musíme pripočítať ešte aj čas potrebný na zmenu úchopu a to hovoríme možno aj o sekunde.

#4 Úchop jednou rukou na 12. hodine (+ruka na radiacej páke alebo vonku z okna) – Veľký frajer

„Ruka trčí vonku z auta – ide Paťo.“ tak znie text skladby Stokujeme vonku od Kontrafaktu a nie je prekvapujúce, keď ju počujete z auta, v ktorom vodič skutočne drží volant iba jednou rukou a tú druhú vytŕča z okna. Je to komfortný štýl, ktorý často vidíme u vodičov SUV-čiek, džípov a vôbec veľkých áut. Tento úchop je frajerský, zdôrazňuje silu a schopnosť písať počas jazdy esemesky. Robíme to všetci, pretože to máme radi, najmä keď hrá dobrá hudba a cesty sú voľné. Skrátka, frajerina.

#5 Úchop jednou rukou na 9. hodine (+ruka na radiacej páke) – O niečo menší frajer

Držať volant ľavou rukou a mať lakeť vyložený na okne, to je veľmi podobné vyššie opísanej polohe s rukou na 12. hodine. Efekt frajerstva je však o trošku menší, v tomto prípade ide vodičovi viac o komfort. Ide o vôbec najčastejšiu polohu za volantom, pretože umožňuje rýchlo reagovať na podnety na ceste a zároveň si jazdu užívať.

#6 Úchop jednou rukou na 7. hodine (+ruka na radiacej páke) – Hazardér

Čo by ste si pomysleli, keby vás viezol chlap, ktorý sa pravou rukou opiera o lakťovú opierku a ľavú ruku má v rozkroku, pričom volant drží iba špičkami prstov? Prípadne jednou z rúk pracuje s mobilom? Samozrejme, že je to idiot. Tento vodič má iba malé šance promptne reagovať na nečakané situácie a problém mu môže spraviť už len to, že nabehne kolesom na výmoľ na ceste. Je to síce veľká frajerina a dá sa tak jazdiť celé roky bez nehody, ale túto polohu za volantom určite neodporúčame ani na dobrých a prázdnych cestách.

#7 Jazda bez držania volantu




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.