Ruské automobilové sny

Magna priviedla Rusov do nemeckej automobilky Opel. Ich plány však siahajú oveľa ďalej.
Vydané  Text: 
Keď Magna priviedla do nemeckej automobilky Opel ruských partnerov, hovorilo sa o dvoch: Sberbank a GAZ. Situácia sa však rýchlo zmenila, keď obyčajne dobre informovaný ruský denník Kommersant zverejnil informáciu, že Moskva uvažuje o zapojení najväčšej ruskej automobilky AvtoVAZ. Keďže rokovania s General Motors ešte nie sú uzatvorené, vstup výrobcu známej značky Lada je stále možný. Tieto novinky zrejme nemeckú stranu nepotešia. Berlín sa právom obáva, že Rusko využije know-how značky Opel a potom presunie pracovné miesta na východ. Lenže tieto obavy Rusov o spánok nepripravili. Snívajú totiž vlastné velikášske sny o vzniku koncernu, ktorý by svojou veľkosťou dýchal na krk európskej jednotke – Volkswagenu. Autorom týchto snov je súčasný šéf najväčšej ruskej komerčnej banky Sberbank German Gref. No nie je to ledajaký šéf ledajakej banky. Gref je bývalý minister hospodárstva a dlhoročný spojenec Vladimira Putina. Po odchode z politiky v žiadnom prípade neprišiel o moc, pretože sedí v predstavenstve takých gigantov ako Gazprom či telekomunikačný operátor Svjazinvest. Grefov plán neobsahuje modernizáciu fabrík, aby sa stali trošku viac konkurencieschopnými. Myslí v oveľa väčších dimenziách. Spojením automobiliek Opel, GAZ a AvtoVAZ by vznikol koncern s ročnou produkciou zhruba šesť miliónov vozidiel, čím by sa priblížil Volkswagenu, ktorý vlani vyrobil 6,23 milióna áut. A experti neustále skloňujú aj meno výrobcu nákladných áut Kamas ako ďalšieho možného člena koncernu. Všetko má svoje pre aj proti. V neprospech Grefovych plánov hovorí niekoľko faktov: GAZ je na pokraji bankrotu, AvtoVAZ stále prichádza o trhové podiely a obaja sú technologicky niekde medzi 70. a 80. rokmi. Lenže Rusi falošnú skromnosť nepoznajú. Prečo aj? Krajina so 142 miliónmi obyvateľov a obrovským nerastným bohatstvom má naozaj dostatok možností. Jej automobilové sny bude ťažké dostať do života, ale nemožné to rozhodne nie je. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.