SERVIS

Tankujú Slováci prémiové palivá? Iba polovica vie o karbónových usadeninách, zistila štúdia. Riskujú tak problémy

Ak palivová zmes nedokáže dokonale prehorieť, na kľúčových častiach motora a palivovej sústavy sa tvoria uhlíkové alebo karbónové usadeniny vedúce k strate výkonu, zvýšenej spotrebe aj zvýšeným emisiám.

Spravidla usadením možno predchádzať používaním kvalitnejších palív.
Vydané  Text: 

Väčšine oslovených slovenských vodičov záleží na tom, aby im osobné auto slúžilo čo najdlhšie a bolo bezpečné, avšak nerobia pre to dosť. Aj keď viac ako 80 percent z nich považuje za dôležitú pravidelnú starostlivosť o motor, takmer polovica oslovených respondentov pravidelne jazdiacich autom nepozná pojem karbónové usadeniny a len 6 z 10 slovenských vodičov tankuje kvalitné palivo s aditívami.

Zaujímavé však je, že každá veková skupina reaguje na iný negatívny následok vzniku karbónových usadenín: mladí ľudia riešia emisie, najstarší výkon a stredná generácia životnosť. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry Median pre spoločnosť Shell z júna tohto roka na Slovensku aj v Českej republike.

Aditivované palivo tankuje len 6 z 10 slovenských vodičov. Ostatní riskujú poškodenie usadeninami

Neustále zmenšovanie objemu nových motorov vystavuje palivo vyšším tlakom a teplotám ako v minulosti. Ak palivová zmes nedokáže dokonale prehorieť, na kľúčových častiach motora a palivovej sústavy sa tvoria uhlíkové alebo karbónové usadeniny vedúce k strate výkonu, zvýšenej spotrebe aj zvýšeným emisiám. Z oslovených respondentov, ktorí pravidelne jazdia autom a používajú internet, len 53 percent pozná pojem karbónové usadeniny.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Aj keď ľudia za najdôležitejšie v rámci starostlivosti o auto správne považujú pravidelnú údržbu motora s výmenou oleja a filtrov (84 %), tankovanie kvalitného aditivovaného paliva, ktoré je zásadné pre predchádzanie vzniku usadenín, pokladá za dôležité len 6 z 10 respondentov. V poradí dôležitosti opatrení je to až na 4. mieste. Tento postoj do istej miery môže súvisieť so vzťahom k autu, ktoré 40 % opýtaných považuje len za dopravný prostriedok a ďalších 32 % má k nemu neutrálny postoj.

Bližší vzťah k svojmu autu majú majitelia starších áut vo vekovej skupine 18 – 24 rokov, ktorí sú ochotní dopriať autu všetku potrebnú starostlivosť. V praxi sa však ich pozornosť sústredí predovšetkým na vonkajší vzhľad.

Ďalšia skupina ľudí s deklarovanou vysokou starostlivosťou o auto a nižším vzdelaním sa rovnako v prvom rade stará o vzhľad a z tejto skupiny je najviac ľudí, ktorí netušia, kde karbónové usadeniny vznikajú.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Najstarší vodiči nad 55 rokov zase považujú auto len za dopravný prostriedok a stredná generácia má väčšinou k autu neutrálny vzťah, čo starostlivosti o automobil veľmi nepomáha.

Niekomu prekáža nižší výkon, inému kratšia životnosť a ďalšiemu viac emisií

Karbónové usadeniny si ľudia v prieskume spájali najčastejšie so zníženým výkonom motora (60 %), zvýšením emisií (47 %) a znížením životnosti auta (40 %). Je zaujímavé, že vyššiu hlučnosť ako následok usadenín v motore spomenulo len 6 percent opýtaných.

Slovákom viac prekážajú emisie, Čechom skôr záleží na dlhšej životnosti a hodnote auta

Slovenskí vodiči sa v prieskume ukázali ako ekologickejšie nastavení v porovnaní s motoristami z Českej republiky. Viac emisií produkovaných motormi s usadeninami považuje za problém 47 % opýtaných, zatiaľ čo v Čechách to bolo 42 %.

Našim západným susedom zase všeobecne viac záleží na zachovaní hodnoty auta a o svoj automobil sa starajú najmä z ekonomických dôvodov. Konkrétne 47 % záleží na dlhšej životnosti, čo je o poznanie viac ako Slovákom (40 %).

O prieskume

Prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 007 slovenských a 1 027 českých respondentov vo veku 18 a viac rokov, ktorí jazdia autom a využívajú internet, realizovala agentúra MEDIAN SK pre spoločnosť Shell v dňoch 16. – 24. júna 2023 cez online panel. Respondenti prešli kvótnym výberom tak, aby bola vzorka reprezentatívna pre obyvateľov Slovenskej a Českej republiky vo veku 18 a viac rokov v kategóriách pohlavie, vek, vzdelanie, kraj a veľkosť miesta bydliska.









Pokračujte na ďalší príspevok »