Na náhradu výstražného trojuholníka sa spustila nečakaná dávka kritiky a masa problémov
Kauza oranžový maják vs. tradičný výstražný trojuholník v Španielsku už pozná problém, ktorý musia riešiť za pochodu. Výstražný trojuholník totiž rušia. Od 1. januára 2026 oficiálne zmizne zo španielskych ciest a nahradí ho známy blikajúci oranžový maják V-16, ktorý pri poruche musí vodič umiestniť na strechu auta.
Oranžový maják – podobný nezmysel ako zelené predné brzdové svetlo
Len málo opatrení zavedených DGT (Španielskym generálnym riaditeľstvom dopravy) vyvolalo toľko kontroverzií ako požiadavka mať v aute núdzový oranžový maják V-16. Od jeho slabej viditeľnosti na jasnom slnku alebo v ostrých zákrutách až po skutočnosť, že ho vynašli dvaja bývalí dôstojníci civilnej gardy, je táto kontroverzia ďaleko rozsiahlejšia.
Najväčšou kritikou však bezpochyby je, že maják je pripojený k platforme DGT 3.0, aby varoval pred incidentom a zobrazoval ho na premenlivých dopravných značkách, ktoré má DGT na hlavných diaľničných ťahoch, a to je na vedľajších cestách uprostred vidieka zbytočné. Reakciou DGT na túto kritiku je funkcia V-27.

Jednoduchý a funkčný výstražný trojuholník dostáva v Španielsku červenú kartu. Nahradiť ho od 1, januára 2026 musí oranžový maják.
Na vedľajších cestách nie sú žiadne elektronické výstražné značky
Hlavná kritika majáka V-16 sa zameriava predovšetkým na jeho neúčinnosť v určitých situáciách. Svetelné záblesky nie sú veľmi viditeľné za denného svetla a ešte menej napríklad, keď svieti ostré slnko. V prípade sneženia by bolo svetlo V-16 tiež ťažko viditeľné. Dokonca sa špekuluje o účinnosti, lebo sa občas stalo, že vodič si nevšimol veľké majáky vozidla civilnej gardy, cestárov alebo polície a narazil doň. Kritici tvrdia, že ak v noci nevidíte svetlá záchranného vozidla, ako máte vidieť malé vozidlo označené drobným oranžovým majákom?
V-13 + V-27?

Systém eCall generuje núdzové upozornenia, ktoré sa potom zverejňujú na národnom prístupovom bode ako dopravné informácie. Ide o doplnkové nástroje v rámci systému inteligentnej mobility DGT. Aby bol signál V-27 účinný, vozidlo alebo jeho poskytovateľ musia byť zaregistrovaní v Národnom prístupovom bode pre informácie o premávke a mobilite. Ak nie sú, signál V-27 sa nikdy nikde nezobrazí.
Zdroje: euroweeklynews.com
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.













