Na náhradu výstražného trojuholníka sa spustila nečakaná dávka kritiky a masa problémov

Oranžový maják namiesto výstražného trojuholníka? Aj to čaká motoristov v Španielsku už od 1. januára 2026. Moderné riešenie však čelí silnej kritike.
archív

Kauza oranžový maják vs. tradičný výstražný trojuholník v Španielsku už pozná problém, ktorý musia riešiť za pochodu. Výstražný trojuholník totiž rušia. Od 1. januára 2026 oficiálne zmizne zo španielskych ciest a nahradí ho známy blikajúci oranžový maják V-16, ktorý pri poruche musí vodič umiestniť na strechu auta.

Oranžový maják – podobný nezmysel ako zelené predné brzdové svetlo

Len málo opatrení zavedených DGT (Španielskym generálnym riaditeľstvom dopravy) vyvolalo toľko kontroverzií ako požiadavka mať v aute núdzový oranžový maják V-16. Od jeho slabej viditeľnosti na jasnom slnku alebo v ostrých zákrutách až po skutočnosť, že ho vynašli dvaja bývalí dôstojníci civilnej gardy, je táto kontroverzia ďaleko rozsiahlejšia.

Najväčšou kritikou však bezpochyby je, že maják je pripojený k platforme DGT 3.0, aby varoval pred incidentom a zobrazoval ho na premenlivých dopravných značkách, ktoré má DGT na hlavných diaľničných ťahoch, a to je na vedľajších cestách uprostred vidieka zbytočné. Reakciou DGT na túto kritiku je funkcia V-27.

Jednoduchý a funkčný výstražný trojuholník dostáva v Španielsku červenú kartu. Nahradiť ho od 1, januára 2026 musí oranžový maják.

Jednoduchý a funkčný výstražný trojuholník dostáva v Španielsku červenú kartu. Nahradiť ho od 1, januára 2026 musí oranžový maják.

Na vedľajších cestách nie sú žiadne elektronické výstražné značky

Hlavná kritika majáka V-16 sa zameriava predovšetkým na jeho neúčinnosť v určitých situáciách. Svetelné záblesky nie sú veľmi viditeľné za denného svetla a ešte menej napríklad, keď svieti ostré slnko. V prípade sneženia by bolo svetlo V-16 tiež ťažko viditeľné. Dokonca sa špekuluje o účinnosti, lebo sa občas stalo, že vodič si nevšimol veľké majáky vozidla civilnej gardy, cestárov alebo polície a narazil doň. Kritici tvrdia, že ak v noci nevidíte svetlá záchranného vozidla, ako máte vidieť malé vozidlo označené drobným oranžovým majákom? 

Ďalšia opakujúca sa kritika sa týka skutočnosti, že oranžový maják je prepojený s DGT (Španielskym generálnym riaditeľstvom dopravy). Nejde ani tak o to, či motoristov špehujú, ale skôr o to, že jedným z dôvodov tohto prepojenia je nepoužiteľnosť mimo diaľnic a hlavných ciest v krajine.

V-13 + V-27?

Aby sa tento nedostatok značenia kompenzoval, DGT (Španielske generálne riaditeľstvo dopravy) oznámilo, že namiesto neho budú španielsky motoristi  mať signál V-27. Signál V-27 je teda čisto virtuálny trojuholník DGT . Ide o telematický núdzový signál v tvare trojuholníka, ktorý je prostredníctvom geolokačných systémov prepojený s núdzovým svetlom V-16. Aktivuje sa v palubnom systéme vozidla za predpokladu, že je elektronicky pripojený k Národnému prístupovému bodu pre informácie o doprave a mobilite.
Na rozdiel od V16, ktorý fyzicky aktivujete pri poruche alebo nehode, V27 nemá vôbec žiadnu fyzickú formu. Žiadne svetlo. Žiadny trojuholník. Žiadne zariadenie v kufri, proste je to funkcia v aute.
ecall funkcia auta
Keď systém DGT 3.0 po aktivácii majáku V-16 zaznamená incident, odošle varovania na svetelné panely v blízkosti polohy a okrem toho aktivuje tento signál V-27 priamo na prístrojovej doske prichádzajúceho moderného auta, aby vodiča upozornil, že čelí rizikovej situácii v predstihu. Vodiči uvidia varovanie na palubnej doske alebo na obrazovke informačno-zábavného systému, často skôr, ako niečo uvidia na vlastné oči.
Problém je v tom, že Španielsko má jeden z najstarších vozových parkov v Európe s priemerným vekom 15 rokov a tento vek stále rastie. A preto nie je a nebude veľa pripojených áut.
V zásade platí, že od 1. apríla 2018 musia byť všetky nové autá vyrobené v Európe vybavené systémom eCall (automatické núdzové volanie). To však nevyhnutne neznamená, že sú všetky pripojené k národnému prístupovému bodu. A navyše, niektoré systémy pracujú na signáloch, z ktorých poskytovatelia telekomunikačných systémov cúvajú.

Systém eCall generuje núdzové upozornenia, ktoré sa potom zverejňujú na národnom prístupovom bode ako dopravné informácie. Ide o doplnkové nástroje v rámci systému inteligentnej mobility DGT. Aby bol signál V-27 účinný, vozidlo alebo jeho poskytovateľ musia byť zaregistrovaní v Národnom prístupovom bode pre informácie o premávke a mobilite. Ak nie sú, signál V-27 sa nikdy nikde nezobrazí.

Zdroje:  euroweeklynews.com





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.