Slováci tankujú lacné palivo za 68 centov. Musíte však zaplatiť poplatok 900 eur

Ak chcete ušetriť na pohonných hmotách, existuje lacné palivo, ktoré však so sebou prináša aj niektoré nevýhody. Nezabudnite ich zohľadniť.
lacné palivo

Jazdíte na benzín či naftu a chceli by ste optimalizovať sumy, ktoré platíte na čerpacích staniciach? Ak nepočítame s možnosťou, že by ste začali šoférovať menej, máte aj ďalšiu alternatívu. V prípade LPG ide o lacné palivo, ktoré dlhodobo výrazne podlieza ceny dieselu či benzínu. Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu ste ho mohli koncom novembra do auta natankovať za 0,68 eura za liter, pričom benzín stál viac ako dvojnásobok (1 euro a 55 centov).

Tisíce slovenských motoristov vnímajú LPG ako racionálne riešenie pre každodenné jazdenie. Nižšie prinášame prehľad jeho výhod, nevýhod a toho, komu sa LPG skutočne oplatí.

Čo je LPG?

Ide o skvapalnený ropný plyn, zmes propánu a butánu. Na Slovensku je toto lacné palivo známe vďaka hustej sieti čerpacích staníc a servisov, ktoré ponúkajú montáž uvedeného druhu pohonu.

Dacia

Niektoré autá tankujú LPG ako lacné palivo už od výroby – príkladom je táto Dacia.

Najväčším benefitom je jednoznačne cena. Pri cene 68 centov za liter vychádza jazda na LPG aj o polovicu lacnejšie v porovnaní s benzínom. Hoci auto na plyn spotrebuje o 10 až 20 % viac paliva, úspora nákladov na PHM je stále výrazná.

Montáž kvalitného LPG systému stojí v závislosti od vášho motora približne 900 až 2000 eur. Pri výbere poskytovateľa odporúčame nepozerať len na cenu, ale napríklad aj na predchádzajúce referencie. V prípade vodiča, ktorý jazdí 15 000 až 20 000 km ročne, sa investícia dokáže vrátiť už za 1 až 2 roky a pri vyšších nájazdoch aj skôr.

Kedy sa oplatí LPG?

Pri príprave článku sme využili jednu z kalkulačiek dostupných na internete, ktorá nám vypočítala návratnosť prestavby na LPG na necelých 13 mesiacov. Vychádzali sme z nasledovných údajov. Vodič sa rozhodne pre montáž LPG pohonu s cenovkou 1 200 eur. Benzín by tankoval za 1,55 eura za liter, zatiaľ čo LPG vychádza len na 0,68 eura. Ako spotrebu benzínu sme zadali 8 litrov na sto kilometrov. Zároveň sme zvolili nájazd 1 500 kilometrov mesačne.

Zatiaľ čo 100 kilometrov prejdených s využitím benzínu vás pri našom modelovom príklade vyjde na 12,4 eura, za rovnakú vzdialenosť zaplatíte pri LPG len 6 eur. Na 100 kilometroch tak ušetríte 6,40 eura. To prináša mesačnú úsporu 96 eura. Pri takomto výpočte tak za rok zaplatíte o 1152 eura v porovnaní s tankovaním benzínu.

čerpacia stanica LPG

LPG je cenovo výrazne dostupnejšie ako benzín

Zároveň platí, že LPG produkuje menej pevných častíc, oxidu uhoľnatého aj oxidov dusíka. Výfukové plyny sú čistejšie a spaľovanie je hladšie, čo prispieva k tichšej a kultivovanej jazde. Navyše, moderné LPG systémy znižujú usádzanie karbónu v motore a olej si dlhšie zachováva kvalitu. Vďaka tomu motor trpí menším opotrebovaním.

Spomedzi výhod treba spomenúť určite aj hustú sieť LPG staníc. Na Slovensku ide o jedno z najlepšie dostupných alternatívnych druhov PHM. Aj pri cestách po Európe existuje veľká šanca, že svoje lacné palivo natankujete bez problémov.

Aké sú nevýhody LPG?

Niektorí motoristi sa boja bezpečnosti, no faktorom je, že do áut sa môžu montovať len certifkované nádrže s povinnou výmenou po 10 rokoch používania, vysokou odolnosťou a pretlakovým ventilom.

Naopak, za skutočnú nevýhodu považujeme zákaz vstupu do pozemných garáží označených príslušnou dopravnou značkou. Zároveň môžete pocítiť mierny pokles výkonu, čo platí najmä v prípade starších áut, no platí, že veľká časť motoristov si rozdiel ani neuvedomí.

LPG

Počítajte s tým, že podzemné garáže uplatňujú zákaz vjazdu pre autá s LPG

Auto na LPG spotrebuje minimálne zhruba o desatinu paliva viac ako pri prevádzke na benzín. Napriek tomu sú celkové prevádzkové náklady stále výrazne nižšie. Súčasťou úvah o prechode na toto lacné palivo býva aj potreba pravidelného servisu. LPG systém skutočne vyžaduje pravidelnú kontrolu, výmenu filtrov a občasnú kalibráciu. Náklady však nebývajú vysoké.

Vyberte si kvalitný servis

Ak nemá vaše auto LPG od výroby (ponúkajú ho niektoré modely Dacia a Renault), najčastejším riešením je montáž nádrže namiesto rezervy, čo vám zoberie časť úložného priestoru. Jednoduchý benzínový motor zvládne prestavbu na LPG ako lacné palivo, no niektoré moderné priame vstrekovania alebo špecifické konštrukcie motora si vyžadujú drahšie systémy, prípadne nie sú na prestavbu vhodné vôbec. Pred montážou je preto vždy dôležitá konzultácia s odborníkom.

povinná výbava pokuty

Lacné palivo môže ušetriť eurá vo vašej peňaženke

Lacné alebo nekvalitné zásahy do vášho auta môžu narobiť viac škody ako úžitku – znovu teda platí, že si dajte pozor, komu zveríte svoje vozidlo, pretože kvalitný servis je základom.

LPG je aj v roku 2025 jednou z úsporných a rozumných možností pre slovenských vodičov, ak chcú tankovať lacné palivo. Za 68 centov za liter ponúka výrazne nižšie náklady, dobrú dostupnosť na čerpačkách a relatívne ekologické riešenie. Nie je to však univerzálne palivo pre každého. Kto si vyberie kvalitnú montáž a najazdí za rok veľa kilometrov, pre toho sa môže stať LPG veľmi dobrou voľbou.