Nová značka áut od Volkswagenu prichádza. Čo to znamená pre slovenských motoristov?
Po takmer štyridsiatich rokoch sa na scénu vracia legendárny Scout. V tomto prípade je preto namieste hovoriť o tom, že prichádza (staro)nová značka áut. Rozhodne má čo ponúknuť, poďme sa na to pozrieť bližšie.
Nemecký koncern pripravuje cez svoju dcérsku spoločnosť Scout Motors uvedenie dvoch nových modelov. Pôjde o SUV s názvom Traveler a druhým autom bude pick-up Terra. Oba budú nateraz určené pre trh v USA. Už v roku 2026 by mali v novom závode v Južnej Karolíne schádzať z liniek prvé predprodukčné kusy. Sériovú výrobu naplánovali na rok 2027.
Výstavba závodu napreduje
Základ nového amerického pôsobiska Volkswagenu položili v roku 2024. V americkom Blythewoode aktuálne dokončujú technologické zázemie. Nainštalované sú linky, dopravníkové systémy aj vybavenie lakovne. Hlavná montážna hala už stojí, takže projekt sa presúva do fázy príprav na výrobu. Paralelne s výstavbou závodu prebieha aj testovanie prvých prototypov. Nová značka áut už verejnosti v tomto smere odprezentovala aj prvé hmatateľné výsledky.

Nové elektrické SUV vsádzajú na robustnosť
Traveler aj Terra budú využívať rovnakú technickú platformu s 800-voltovou architektúrou pre rýchle nabíjanie. K dispozícii má byť aj voliteľný range extender, ktorý vďaka benzínu predĺži dojazd pri dlhých cestách. Novinky majú zaujať robustnou konštrukciou, retro dizajnom s modernými prvkami a silnými elektromotormi. Finálna dizajnová podoba áut ešte nie je hotová, no podľa šéfdizajnéra Chrisa Benjamina prototypy už približne vystihujú, ako budú sériové verzie vyzerať. Niektoré detaily ako napríklad tvar denných svetiel vpredu a vzadu však ešte dostanú finálne vylepšenia.
(Staro)nová značka áut s bohatou históriou
Termín oficiálneho predstavenia finálnych modelov zatiaľ Volkswagen nezverejnil. Pôvodný Scout vznikol pod značkou International Harvester, ktorá bola kedysi známym americkým výrobcom automobilov, nákladných vozidiel a poľnohospodárskej techniky.
Model Scout, ktorý vyrábali v rokoch 1960 až 1980, si získal priazeň automobilových fanúšikov ako drsný terénny automobil podobný autám ako Ford Bronco alebo Jeep Wrangler.
Práve tento odkaz sa Volkswagen rozhodol oživiť. Po zániku International Harvester prešla časť firmy pod spoločnosť Navistar International. Tá sa dnes zameriava na výrobu nákladných vozidiel a je členom skupiny Traton. Tú kontroluje práve Volkswagen. Vďaka tejto akvizícii získali Nemci aj práva na historické meno Scout, a tak sa zrodila nová značka áut.

Zaujala vás nová značka áut? Kombinuje elektrický pohon a americkú klasiku
Prepojenie s Navistarom prinieslo Volkswagenu prístup na obrovský americký trh s nákladnými vozidlami a zároveň mu umožnilo znovu použiť kultový názov Scout. Teraz sa zdá, že dostáva druhú šancu, a to s ambíciou osloviť zákazníkov, ktorí hľadajú robustné elektromobily s americkým charakterom.
Veľké elektromobily ako silná inšpirácia
Nová značka áut zostáva nateraz primárne americkou témou, pretože modely Traveler a Terra budú najskôr dostupné iba v USA. Pre slovenských motoristov to v krátkodobom horizonte neznamená žiadnu zásadnú zmenu. Vozidlá sa u nás oficiálne predávať nebudú a servisné zázemie v Európe nevznikne.
Napriek tomu môže projekt ovplyvniť celý koncern Volkswagen. Platí to najmä, čo sa týka prípadného prenesenia technológií do iných modelov či zbierania skúseností z praxe hlavne v súvislosti s 800-voltovou architektúrou a robustnou platformou pre veľké elektromobily.
Z dlhodobého hľadiska môže Scout priniesť väčší tlak na konkurenciu v segmente terénnych elektromobilov, ktorý je v Európe stále veľmi úzky. Zároveň aj z pohľadu európskych zákazníkov ide o imidžovo silný krok Volkswagenu, ktorý môže posilniť ich dôveru v technické smerovanie značky.
Zdroj: Motor1












