Končí vodičák, ktorý má 300 tisíc ľudí: Preukazy stratia platnosť, ak sa naplní hrozba

Odborníci varujú, že Európa nepotrebuje ďalšie zákazy. Ak sa potvrdí, že končí vodičák, znamená to zlú správu pre mnohých motoristov.
končí vodičák

Končí vodičák, ktorý si obľúbila veľká časť motoristickej verejnosti? Diskusia o vodičskom oprávnení B196 sa v Nemecku opäť dostáva do centra pozornosti. Impulzom bolo nedávne vyhlásenie organizácie Dopravný dozor, ktorá sa dlhodobo venuje podpore bezpečnosti cestnej premávky. Táto organizácia funguje ako občianske združenie a zastrešuje expertov na dopravu, pedagógov či policajtov, pričom pravidelne vystupuje vo verejnej diskusii s odporúčaniami na zlepšenie bezpečnosti. Tentoraz sa vyjadrila mimoriadne kriticky a požaduje konkrétne zrušenie možnosti jazdiť na motocykloch  s objemom motora do 125 kubických centimetrov.

Proti jej tvrdeniam sa okamžite ozvalo Nemecké priemyselné združenie motocyklov. To zastupuje výrobcov a dovozcov motocyklov na nemeckom trhu a venuje sa dlhodobo analýzam, technickým normám a legislatíve týkajúcej sa motocyklov. Ak sa potvrdí, že skutočne končí vodičák B196, združenie to označuje za neodôvodnený a jednostranný krok.

Čo prinieslo toto vodičské oprávnenie?

Od roku 2020 môžu nemeckí vodiči s oprávnením skupiny B vo veku nad 25 rokov po absolvovaní minimálne 13,5 hodiny teórie a jazdnej praxe na motocykloch s objemom motora do 125 cm³. Táto možnosť existuje v mnohých krajinách už roky a v Nemecku okamžite našla obrovský ohlas, pretože ju využilo takmer 300 000 ľudí.

podvod s vodičákmi

Aj na Slovensku platí, že s vodičákom skupiny B môžete jazdiť na motorkách a skútroch do 125 cm³, avšak len s maximálnym výkonom 11 kW a s automatickou prevodovkou. Toto platí aj pri jazde na skútri do 50 cm³ s manuálnou prevodovkou, pokiaľ má maximálny výkon 4 kW. U nás zatiaľ o úprave pravidiel diskusia neprebieha. Keď sa potvrdí, že končí vodičák uvedeného druhu v Nemecku, Slováci sa zatiaľ nemusia ničoho obávať.

Nemecká organizácia Dopravný dozor však doma tlačí na zmenu. Argumentuje tým, že spolu so zvýšením počtu vodičov motocyklov narástol aj počet nehôd, a preto by sa mala táto výnimka prehodnotiť. Podľa priemyselného združenia motoristov ale problém spočíva v tom, že sa pracuje len s absolútnymi číslami, ktoré ignorujú rast popularity týchto vozidiel. Navyše, rok 2019, ktorý sa používa ako východiskový rok pre porovnanie nehodovosti, bol z hľadiska nehôd mimoriadne priaznivý a skresľuje tak vraj celkový obraz.

neplatné ŠPZ

Nemeckí experti upozornili, že ak sa porovnajú priemery nehodovosti počas troch rokov pred zavedením B196 a troch rokov po ňom, rozdiely sú minimálne. Počet ťažko zranených či usmrtených pri nehodách ľahkých motocyklov zostáva prakticky rovnaký.

Aj keď došlo k miernemu nárastu ľahko zranených jazdcov, treba zároveň zohľadniť, že počet ľudí jazdiacich na motocykloch výrazne vzrástol. V prepočte na počet vodičov tak zostáva bezpečnostná situácia stabilná.

Končí vodičák? Argumenty hovoria v jeho prospech

Motocykle s nízkym výkonom predstavujú lacnú a priestorovo nenáročnú alternatívu k automobilom. V mestách pomáhajú odľahčiť dopravu a parkovanie. Na vidieku zase ponúkajú dostupnú možnosť mobility bez vysokých nákladov.

Končí vodičák v Nemecku, ktorý si mnohí obľúbili? Tlak rastie

Viacerí odborníci už uviedli, že správnou cestou a cieľom má byť vzdelávanie a bezpečné používanie motocyklov, nie ďalší zákaz vozidiel a úprava pravidiel pre vodičský preukaz, ktorá by obmedzila ľudí bez preukázania jasného prínosu. Prevencia a informovanie totiž často fungujú lepšie ako neustále sprísňovanie legislatívy.

Debata o tom, či končí vodičák B196, by mala v prvom rade vychádzať zo spoľahlivých údajov. Ak štatistiky nehodovosti nepotvrdzujú zhoršenie bezpečnosti, neexistuje dôvod, prečo obmedzovať desiatky tisíc vodičov. Cieľom modernej dopravnej politiky má byť podpora bezpečnej jazdy, nie blokovanie dostupných možností dopravy. Presne taký prístup by mal v diskusii o B196 prevládnuť.

Zdroj: merkur.de