Novinky

Elektromobilita schytáva ďalší úder pod pás. Nešťastní motoristi čoraz viac hromžia

Elektromobilita má ďalší problém, ktorý motoristov privádza do zúfalstva." Rozmohl se nám tady takový nešvar..." s ktorým si nevedia dať rady. 
autor

Elektromobilita bojuje na desiatkach frontoch. Záujem o elektroautá na jednej strane nie je zatiaľ taký, ako si výrobcovia, a hlavne EÚ predstavuje, ale tiež s ňou súvisia mnohé ďalšie problémy, o ktorých sa prakticky vôbec nehovorí.

Elektromobilita nie je len o autách, problémy bývajú na nabíjačkách

Prevádzkovatelia nabíjacích staníc naprieč Európou doslova zápasia s problémom. Jedná sa o krádeže káblov, čo priamo ovplyvňuje dostupnosť služieb. Prevádzkovatelia sú tak nútení podnikať kroky na ochranu svojej infraštruktúry a minimalizáciu strát. Pomerne nedávno medializovaný prípad je od našich severných susedov.

Elektromobilita tam doslova ostala paralyzovaná. V septembri, v jednu noc, v jednom jedinom meste Vroclav, ukradli až 12 nabíjacích káblov z verejných nabíjacích staníc. Nemeckí prevádzkovatelia nabíjačiek hlásia v tomto roku extrémny nárast krádeží nabíjacích káblov a cielenej sabotáže stojanov. Informuje o tom napríklad nemecký denník Die Welt. Najväčšie siete hovoria o stovkách takýchto prípadov a upozorňujú, že oproti minulým rokom ide o obrovský skok.

Elektromobilita dostáva ranu za ranou.

Kradne sa všetko a káble z elektro nabíjačiek nie sú žiadnou výnimkou.

Inovácie v zabezpečovaní

Elektromobilita ako odvetvie investuje do nových riešení, ako sú monitorovacie a poplašné systémy, ktoré majú pomôcť polícii pri zatýkaní páchateľov. Samotné technické opatrenia však nedokážu úplne zastaviť krádeže. Napriek tomu ich použitie zvyšuje šance na dolapenie páchateľov. Rýchlonabíjačky začínajú využívať káble s tlakovým obalom naplneným farbiacou tekutinou. Stačí rez, vložka s farbou praskne, páchateľa okamžite zafarbí a zanechá viditeľnú stopu. Podobne ako pri trezoroch. Niektoré sú vybavené aj GPS trackermi.

Napr. Švédsky Brandfokus volí potravinárske farbivá namiešateľné do ľubovoľného odtieňa a pridáva malé množstvo alkoholu, aby systém nezlyhal ani pri silných mrazoch. Takto upravené káble sú však o dosť robustnejšie a ťažšie než štandardné, s ktorými sa aj bez toho kvôli hmotnosti a slabšej ohybnosti často manipuluje ťažko.

elektromobil

Ďalším problémom sú zberne kovového šrotu, ktoré nelegálne prijímajú ukradnuté káble. Táto činnosť so sebou nesie značné právne riziko, pretože prijímanie ukradnutých káblov môže mať za následok trest odňatia slobody.

Za 1 kábel pokojne aj 5 000 eur

Finančné následky sú dosť značné. Pri rýchlonabíjačkách, kde sa používajú hrubé kvapalinou chladené káble, sa náklady na výmenu ukradnutého kábla spolu s bezpečnostnou kontrolou stanice pohybujú v tisícoch eur. Ionity napríklad odhaduje priame náklady na jeden ukradnutý kábel vrátane výmeny a následných bezpečnostných kontrol stanice na dva a pol až päť tisíc eur, pričom mesačne takto príde v Nemecku priemerne o tri káble.

Zdroje:  Die Welt





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.