Enzo Ferrari sa obracia v hrobe: Američania zobrali jeho majstrovské dielo a urobili z neho TOTO! Výsledok vás šokuje
Vo svete, kde Porsche predáva 911 so zdvihnutým podvozkom a Lamborghini posiela Huracán na šotolinu, bolo len otázkou času, kedy niekto podobnú kúru naordinuje aj autu so vzpínajúcim sa koníkom v znaku. Ale zatiaľ čo Maranello sa tvári, že ich doménou je výlučne asfalt, iniciatívy sa chopila americká firma GlasWerks DMV z Virginie. Výsledkom je projekt s menom „Elevato“ – brutálne upravené, zdvihnuté a zosilnené Ferrari GTC4Lusso, ktoré sa nebojí ani toho najrozbitejšieho terénu.
Renomovaná firma na úpravu áut
Aby sme pochopili motiváciu, musíme sa pozrieť na ľudí v pozadí. GlasWerks DMV nie je žiadny garážový startup. Ide o firmu, ktorú vlastnia vojnoví veteráni a ktorá si za posledné desaťročie vybudovala meno v špičkovom detailingu a aplikácii ochranných fólií pre luxusné autá. Ich špeciálna divízia sa však rozhodla posunúť hranice a vstúpiť do sveta zákazkových off-road stavieb. A ako debut si nemohli vybrať kontroverznejší základ.
Ich filozofia je však sympatická. Nechcú stavať autá, ktoré skončia v klimatizovanej garáži ako investícia. Chcú, aby ich majitelia reálne používali. Dôkazom je aj fakt, že ich šéfinžinier, Roberto Molina, má za sebou skúsenosti z tímu Toyota Gazoo Racing v Latinskej Amerike a z pretekov série GT3.
Viac než len zdvihnutý podvozok
Zabudnite na jednoduchý lift kit. Inžinieri v GlasWerks rozobrali GTC4Lusso do poslednej skrutky a vymenili alebo prepracovali viac ako 30 % jeho dielov. Tu sú tie najpodstatnejšie zmeny.
Podvozok a zavesenie: Toto je srdce celej premeny. Pôvodné zavesenie bolo kompletne nahradené. Nové horné aj dolné ramená sú vyrobené z frézovaného hliníka, nápravy a homokinetické kĺby sú zosilnené, aby zniesli drsné zaobchádzanie. Tlmiče sú trojito nastaviteľné a pružiny dodala renomovaná firma Eibach. Výsledkom je svetlá výška 23 cm a zdvih kolies minimálne 20 cm, čím sa takmer vyrovnáva špecifikáciám Porsche 911 Dakar.
Srdce beštie: Ako základ poslúžila ušľachtilejšia verzia Ferrari GTC4Lusso s atmosférickým 6,3-litrovým dvanásťvalcom. Motor dostal prepracované vysokoprietokové sanie a na mieru vyrobený výfukový systém z Inconelu – materiálu používaného v F1. Výkon poskočil zo sériových 681 koní na brutálnych 758 koní a krútiaci moment na 788 Nm. Sila sa prenáša cez pôvodnú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku a sofistikovaný pohon všetkých štyroch kolies 4RM-S, ktorý zahŕňa aj riadenie zadnej nápravy.
Praktickosť a odolnosť: Elevato nie je len o vzhľade. Spodná časť karosérie je chránená vymeniteľnými plastovými panelmi a na želanie sú dostupné aj kryty podvozka. Nechýbajú masívne lapače nečistôt a na podvozku sú namontované pevné body na prípadné vyprosťovanie. Na streche je modulárny nosič, na ktorý je možné pripevniť dodatočné LED osvetlenie. Aby sa s autom dalo jazdiť aj v teréne, v kabíne pribudol palubný systém na dofukovanie a podhustenie pneumatík za jazdy. Kolesá sú špeciálne kované od Forgeline (19-palcové vpredu, 20-palcové vzadu) a obuté do terénnych pneumatík Pirelli Scorpion All-Terrain Plus.
Cena za exkluzivitu, ktorá vyráža dych
A teraz to najdôležitejšie – cena. Samotná prestavba Elevato začína na sume 175 000 amerických dolárov. K tomu si však musíte pripočítať cenu darcovského vozidla Ferrari GTC4Lusso, ktorého hodnota sa na trhu s ojazdenými vozidlami pohybuje okolo 200 000 až 250 000 eur. Celková cena za tento unikát sa tak bez problémov vyšplhá na takmer pol milióna eur. Za tieto peniaze však zákazník dostáva možnosť rozsiahlej personalizácie – od nastavenia tuhosti pruženia, cez konfiguráciu svetiel až po voľbu materiálov v interiéri.
Pre skalných fanúšikov značky Ferrari, tzv. „Tifosi“, je Elevato čistou svätokrádežou a urážkou všetkého, čo značka predstavuje. Je to, akoby ste si z Mony Lisy urobili podložku pod pivo. Z iného uhla pohľadu je to však fascinujúca ukážka inžinierskej kreativity a odvahy. GlasWerks DMV neurobili kompromis. Postavili auto, ktoré je funkčné, extrémne výkonné a zapĺňa dieru na trhu, ktorú samotné Ferrari ignorovalo. V dobe, keď sa aj tie najexkluzívnejšie značky púšťajú do segmentu SUV a crossoverov, je zdvihnuté superšportové kombi s dvanásťvalcom možno tou najúprimnejšou a najzábavnejšou odpoveďou na otázku, ako spojiť luxus, výkon a dobrodružstvo.
Zdroje: Autoweek



















