Najprv bol zavedený úplný zákaz profesionálneho šoférovania nákladných vozidiel osobami, ktoré nevedia hovoriť ani písať po anglicky. Toto bolo spojené s jazykovými testami vykonávanými počas cestných kontrol, čo viedlo k približne 3 000 neúspešným testom len v prvých troch mesiacoch. Okrem toho sa federálne úrady rozhodli stíhať vodičov, ktorí nelegálne držia vodičské preukazy na nákladné vozidlá, a dokonca bojujú proti štátnym orgánom, ktoré takéto preukazy vydávajú. A tu sa dostávame k najnovším správam…
17 000 vodičov príde o živobytie
Ministerstvo dopravy práve tieto dni zverejnilo výsledky svojho vyšetrovania kalifornského systému vodičských preukazov. Identifikovalo 17 000 vodičov s vydanými kalifornskými vodičskými preukazmi CDL (ekvivalent našich vodičských preukazov C+E), ktoré boli nelegálne vydané osobám, ktoré nespĺňali federálne predpisy. Väčšina z týchto osôb údajne porušila kľúčovú požiadavku: občianstvo USA alebo trvalý pobyt v Spojených štátoch s právom legálne pracovať.
Všetkých 17 000 vodičských preukazov je teraz naplánovaných na odobratie. Stane sa tak do 60 dní od zistenia nezrovnalostí, čo by v praxi mohlo znamenať náhle stiahnutie približne 17 000 vodičov z radov imigrantov z trhu práce. Federálne úrady navyše požadujú, aby Kalifornia vykonala špeciálny audit tejto problematiky, aby sa v budúcnosti predišlo ďalším porušeniam.
„Toto je len špička ľadovca,“ povedal minister dopravy Sean Duffy pre portál BBC. „Môj tím bude naďalej nútiť Kaliforniu, aby dokázala, že odstránili všetkých nelegálnych imigrantov spoza volantu kamiónov a školských autobusov.“
Ako sa na to, že až 17 000 vodičov príde o vodičský preukaz pozerá americký dopravný priemysel? Možno identifikovať dva hlavné hlasy. Na jednej strane barikády máme amerických vodičov, najmä vodičov-vlastníkov, ktorí sa netaja svojím súhlasom. Už niekoľko rokov sa hovorí o záplave lacných vodičov z Ázie a východnej Európy, ktorí narúšajú dopravný trh a podporujú rast spoločností ponúkajúcich mimoriadne lacné služby.
Na druhej strane sa ozývajú hlasy varujúce pred kolapsom domácej logistiky. Ako príklad slúži nedávny rozhovor s dopravcom zo severnej Kalifornie, o ktorom sa hojne písalo v priemyselných médiách. Tento podnikateľ uviedol, že približne 90 percent prístavnej logistiky v oblasti San Francisca zabezpečujú vodiči-imigranti. Títo jednotlivci teraz čelia hrozbe straty vodičských preukazov a mnohé spoločnosti sa obávajú náhleho nedostatku pracovnej sily.
Treba si uvedomiť, že 17 000 vodičov kamiónov príde o vodičák len v jednom štáte USA. Tieto predpisy sa majú týkať všetkých 50 štátov federácie.




















