Obmedzia Slovákov od 15 rokov: Menia pravidlá pre chodníky, nový jav pri cestách
V posledných týždňoch sme sa dozvedeli viacero dôležitých zmien, ktoré si štát nachystal a upravujú pravidlá pre chodníky. Ministerstvo vnútra informovalo, že do vládou schválenej novely zákona o cestnej premávke sa dostala aj možnosť pre mladých cyklistov, aby jazdili na chodníkoch. Súčasnú vekovú hranicu 10 rokov má po schválení v parlamente nahradiť vekový limit 15 rokov.
Slováci, ktorí ešte nemajú občiansky preukaz, tak budú môcť pri jazde na bicykli využívať chodníky. Táto úprava má platiť od mája 2026. a prichádza v čase, keď sa na Slovensku čoraz častejšie hovorí o bezpečnosti na chodníkoch, a to nielen v súvislosti s pešími, ale aj s rastúcim počtom cyklistov, kolobežkárov či detí, ktoré sa presúvajú do školy alternatívnymi spôsobmi.
Rozšírenie vekovej hranice však do veľkej miery reaguje na realitu v teréne. Mladí ľudia vo veku 11 až 15 rokov už dnes často jazdia po chodníkoch. Deje s atak najmä v mestách na uliciach, kde sa necítia na frekventovaných cestách bezpečne. Legislatíva tak tento stav v podstate len zreálni a prinesie jasné pravidlá.
Bezpečnosť a pravidlá pre chodníky
Ani nový zákon však neznamená, že starší detskí cyklisti budú môcť jazdiť po chodníkoch akýmkoľvek spôsobom. Naďalej nebudú môcť ohrozovať chodcov a musia sa im včas vyhýbať.
Novela prichádza paralelne s ďalšími sprísneniami, ktoré sa dotknú najmä elektrických kolobežiek. Kým pravidlá pre chodníky sa v prípade mladých cyklistov uvoľnia, majiteľom elektrických kolobežiek sa sprísnia. Jazda po chodníkoch bude povolená len tam, kde to bude vyslovene dovoľovať dopravná značka.
Kritika expertov kvôli rýchlosti chôdze
Nespokojné hlasy si však vyslúžila iná zmena, ktorá tiež stanovuje pravidlá pre chodníky, no z iného hľadiska. Poslanci Národnej rady SR nedávno na návrh Ľubomíra Vážneho odklepli stanovenie rýchlosti chôdze na 6 kilometrov za hodinu. Táto téma vzbudila vášne v internetových diskusiách a vyslúžila si rôzne reakcie. Slovensko si tak získalo pozornosť aj v zahraničí, keďže ide o mediálne chytľavú tému.
Rýchlosť chôdze sa však netýka primárne bežných chodcov, u ktorých skutočne nikto nebude merať, ako rýchlo kráčajú. Ako však upozornili odborníci, nový rýchlostný limit môže vyhnať práve detských cyklistov na cesty a zvýšiť nebezpečenstvo ich zrážky s autami či inými účastníkmi cestnej premávky.
Tento argument sa netýka Slovákov či iných ľudí na Slovensku od 15 rokov, pre ktorých platí tak či tak obmedzenie, že na chodník s bicyklom vôbec nepatria. Tých mladších aj vo veku 13 či 14 rokov však v budúcnosti na bicykli na chodníku stretnete.
Zdroj: Ministerstvo vnútra




















