Čo čaká slovenské diaľnice v zime? Diaľničiari natrieskali sklady soli na maximum

Naše diaľnice v zime prechádzajú často zaťažkávacou skúškou. Ako sa pripravili diaľničiari tento rok a čo všetko majú nachystané? Sklady so soľou nemôžu byť plnšie.
slovenské diaľnice v zime

Slovenskí diaľničiari spravujú viac ako 1 200 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest I. triedy. V blížiacom sa chladnom období sa o ne bude starať 710 pracovníkov a približne 300 mechanizmov. Naše diaľnice v zime toho musia vydržať pomerne veľa.

Už začiatkom októbra hlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) prvý výjazd, ktorý odštartoval novú sezónu. Prípravy na zimu sa medzičasom naplno rozbehli a všetky strediská sú dnes v plnej pohotovosti. Kým väčšina vodičov ešte len mení pneumatiky, diaľničiari majú za sebou týždne príprav – kontrolu strojov, opravy odvodňovačov, skúšobné jazdy sypačov aj dopĺňanie skladov.

„Zimná údržba je veľká logistika, ktorá musí fungovať bez prestávky – od západu po východ krajiny,“ hovorí Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku Národnej diaľničnej spoločnosti. „Zima preverí nielen techniku, ale aj kolegov. A práve vďaka nim to celé funguje,“  dodal.

Diaľnice v zime a čísla

Na zabezpečení zimnej služby sa podieľa 710 zamestnancov – z toho 107 dispečerov a takmer 600 pracovníkov údržby. Dispečeri sledujú diaľnice v zime v reálnom čase. Pozerajú sa na počasie, vyhodnocujú dáta z meteorologických staníc a vysielajú mechanizmy na cesty aj v noci či počas sviatkov.

Na každom zo 16 stredísk údržby pracujú zmeny tak, aby bola zjazdnosť ciest zabezpečená nepretržite. Do zimnej sezóny nasadí NDS približne 300 mechanizmov – od sypačov a pluhov, cez snehové frézy až po traktory a univerzálne nosiče náradia. Všetky stroje prešli kompletnou kontrolou, skúšobnými jazdami a sú pripravené zasiahnuť pri prvých mrazoch.

Zatiaľ čo severné strediská, ako Liptovský Mikuláš, Mengusovce či Martin, počítajú s častým snežením a náročnejším terénom, v oblastiach západného Slovenska je údržba zameraná najmä na rýchle zásahy pri poľadovici a výkyvoch teplôt.

Nachystali zásoby soli

Sklady Národnej diaľničnej spoločnosti sú pred sezónou naplnené na maximum. K polovici septembra v nich bolo uskladnených viac ako 24-tisíc ton posypového materiálu – prevažne soli, ale aj ekologickejších zmesí, ktoré sa používajú v ochranných pásmach vodných zdrojov. To všetko je potrebné, aby diaľnice v zime zostali dostupné pre vodičov.

Najväčšiu zásobu má stredisko Martin, ktoré spravuje takmer 3 500 ton materiálu. Okrem regionálnych skladov má spoločnosť k dispozícii aj centrálny sklad v Bešeňovej s kapacitou 15 000 ton, vybavený vážiacim zariadením, cisternami a technológiou na rýchlu distribúciu posypového materiálu. Vďaka nemu majú strediská istotu, že ani v prípade extrémnej zimy neostanú bez posypu.

Pomáhajú protisnehové bariéry

Starať sa o diaľnice v zime a vykonávať ich údržbu je na Slovensku náročné aj preto, že cesty u nás prechádzajú od nížin až po horské priechody. Na severe krajiny sa bojuje s častým snežením a závejmi, v nížinách zase s poľadovicou a nárazovým vetrom. Na najohrozenejších úsekoch preto využíva NDS viac ako 65 kilometrov protisnehových zábran a bariér, ktoré chránia vozovku pred tvorbou závejov.

Pohotovosť pre diaľnice v zime sa oficiálne začne 1. novembra a potrvá do konca marca. Už teraz je však všetko pripravené – technika, sklady aj posádky, ktoré v prípade potreby vyrážajú do terénu.

„Keď klesnú teploty pod nulu alebo sneží, každý vie, čo má robiť. V tom je sila našej práce – spoľahnúť sa jeden na druhého a udržať cesty bezpečné, nech sú podmienky akékoľvek,“ uzatvára Rastislav Droppa.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť