Takto vyzerá bestseller, keď si nasadí logo Nissanu. Privítajte Nissan Duster… teda Nissan Tekton
Dostali sme sa do bodu, kedy zákazníci aj automobilky hľadajú autá, ktoré sú praktické, robustné a predovšetkým cenovo dostupné. Práve v segmente lacných, no schopných SUV dlhé roky vládne Dacia Duster, ktorá sa stala symbolom maximálnej hodnoty. Úspech tohto modelu je taký silný, že inšpiroval k vytvoreniu nového globálneho hráča, ktorý by sa v Európe stal mimoriadne silným konkurentom pre zavedené modely. Reč je o modeli Nissan Tekton, japonskom deriváte Dusteru, ktorý sľubuje robustnosť, moderný dizajn a rovnakú cenovú efektivitu. Ak by sa tento model dostal na starý kontinent, predstavoval by vážneho konkurenta nielen pre modely ako Hyundai Kona alebo Kia Stonic, ale aj pre svojho vlastného aliančného súrodenca.
V rámci Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi panuje stratégia maximalizácie ziskov a zdieľania platforiem. Dacia Duster sa už dnes predáva v mnohých krajinách pod značkou Renault. Je to dôkaz, že kompaktné SUV, ktoré kombinuje pohon 4×4 s cenou ľudového auta, je víťaznou formulou. Nissan, v snahe oživiť svoj globálny predaj, sa rozhodol túto úspešnú receptúru prijať a prispôsobiť svojim potrebám. V Dusteri našli ideálnu základňu pre nový, globálny model a výsledkom tejto synergickej spolupráce má byť Nissan Tekton, ktorého príchod sa očakáva okolo roku 2026. Tento model má potenciál stať sa nebezpečným konkurentom na trhoch, kde je cenová citlivosť najvyššia, a kde značka Nissan potrebuje posilniť svoju prítomnosť.
Dizajn a technika
Hoci Nissan Tekton používa rovnaké kľúčové proporcie a základnú štruktúru Dusteru s cieľom udržať výrobné náklady v čo najnižšej hladine, Nissan mu vdýchol vizuálne výraznejší a robustnejší charakter, ktorý ho robí atraktívnym konkurentom pre drahšie modely. Vozidlo sa odlišuje špecifickými nárazníkmi a novým svetelným podpisom. Predná časť, najmä mohutnejšia maska a svetlá, majú pripomínať najnovšiu generáciu väčších modelov Nissan, ako je napríklad impozantný model Armada. Tento dizajnový prístup mu dodáva vizuál, ktorý je kľúčový na ázijských trhoch, a zároveň znižuje surový, rýdzo terénny vzhľad Dusteru. Vďaka tomu pôsobí Nissan Tekton na prvý pohľad ako drahší a robustnejší konkurent než by napovedala jeho cenovka.
Z technického hľadiska bude Nissan Tekton zdieľať pohonné jednotky aliancie. V ponuke by mali byť 1-litrové a 1,2-litrové preplňované benzínové motory, ktoré bude možné kombinovať s manuálnou prevodovkou a, čo je dôležité, s pohonom 4×2 alebo voliteľným pohonom 4×4. Tým si zachová off-roadové schopnosti, ktoré ho robia atraktívnym konkurentom vo svojej triede. Aj keď detaily hybridných verzií ešte neboli potvrdené, je veľmi pravdepodobné, že aj Nissan Tekton prevezme elektrifikačnú technológiu z Renaultu a Dacie, aby sa stal silným konkurentom v oblasti spotreby a emisií.
Príliš silný konkurent pre vlastné rady
Hlavným cieľovým trhom pre Nissan Tekton sú globálne, rýchlo rastúce trhy, najmä India. A práve tu sa ukrýva dôvod, prečo ho európski motoristi nebudú mať k dispozícii. Dacia Duster je v Európe neotrasiteľným lídrom v segmente cenovo dostupných SUV a jej postavenie je pre finančnú stabilitu aliancie kľúčové. Ak by Nissan uviedol na európsky trh model Tekton, ktorý by bol technicky identický, no s japonským logom a mierne odlišným dizajnom, hrozilo by obrovské riziko kanibalizácie predaja.
Nissan Tekton by sa stal natoľko silným konkurentom pre svojho brata Duster, že by to oslabilo obidve značky a narušilo by to celkovú stratégiu. Renault nemá v úmysle oslabiť dominantnú pozíciu Dacie na európskom trhu lacných vozidiel. Z tohto strategického dôvodu zostane Nissan Tekton pre Európu len tichým snom o robustnom, modernom a mimoriadne lacnom japonskom SUV, ktoré by inak na našich cestách zaručene zmenilo pomery v prospech cenovo dostupných vozidiel.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!