Pokuta, aká tu nebola! Ak ste v ľavom pruhu dlhšie ako 20 sekúnd, prídete o 80 eur

Nemecké pravidlo 20 sekúnd prináša jasné pravidlá a mastné pokuty. Ako by zavedenie tohto systému na Slovensku mohlo konečne vyriešiť blokovanie diaľnic?

Počuli ste už o pravidle 20 sekúnd? Slovenské diaľnice sú už dlhé roky symbolom niečoho, čo by sa dalo nazvať toxickým paradoxom. Napriek tomu, že máme základné pravidlá dopravy jasne definované, ich ignorovanie je tak hlboko zakorenené v psychike mnohých vodičov, že to vedie k neustálemu chaosu, zbytočnej nervozite a, čo je najhoršie, k zvyšovaniu rizika vážnych nehôd. Hovoríme o fenoméne večného ľavého pruhu, kde si vodiči, akoby mali na diaľnici predplatený VIP lístok, pohodlne „kempujú“ v najrýchlejšom pruhu, aj keď je pravý úplne voľný. Práve tento zlozvyk spomaľuje plynulú premávku, núti ostatných k riskantnému predbiehaniu z pravej strany a vytvára nebezpečnú „slalomovú jazdu“.

Zatiaľ čo na Slovensku je tento problém predmetom diskusií, náš západný sused, Nemecko, má na túto situáciu vypracované riešenie, ktoré je síce neoficiálne, no mimoriadne efektívne a nekompromisné. Pravidlo 20 sekúnd. Toto pravidlo 20 sekúnd je jasné ako krištáľová voda v alpskom potoku. Podľa neho môže vodič môže zostať v ľavom jazdnom pruhu iba vtedy, ak nemôže jazdiť v pravom jazdnom pruhu aspoň 20 sekúnd bez toho, aby musel spomaliť. Ak je pravý pruh voľný a vy ho ignorujete dlhšie ako 20 sekúnd, v podstate porušujete základnú premávkovú etiketu a riskujete pokutu.

Nemecké pravidlo 20 sekúnd prináša jasné pravidlá a mastné pokuty. Ako by zavedenie tohto systému na Slovensku mohlo konečne vyriešiť blokovanie diaľnic?

Ako nemecká súdna prax potrestala aroganciu

Hoci sa môže zdať, že pravidlo 20 sekúnd je explicitne zakotvené v nemeckom zákone, pravda je taká, že funguje na základe súdnych rozhodnutí a je silne podporované autoritami ako je nemecký autoklub ADAC. Nemecké dopravné predpisy stanovujú, že jazda v ľavom jazdnom pruhu je povolená len na predbiehanie. Zostávanie v ňom po dokončení manévru sa považuje za blokovanie premávky a za arogantné spomalenie rýchlejších vozidiel.

Súdna prax v Nemecku vytvorila precedens, podľa ktorého je vodič povinný vrátiť sa do pravého pruhu ihneď po dokončení predbiehania, ak je to bezpečné a možné. Ak vodič preukázateľne ignoruje túto povinnosť dlhšie, čelí pokute 80 eur a jednému trestnému bodu – a to už nie je žart. V niektorých spolkových krajinách, ako napríklad v Bádensko-Württembersku, polícia neváha používať civilné vozidlá s kamerami na dokumentovanie a pokutovanie tých, ktorí si z ľavého pruhu robia svoj súkromný koridor. Toto pravidlo 20 sekúnd tak poskytuje jasnú, merateľnú orientáciu aj v hustejšej premávke a výrazne znižuje potrebu riskantných, nepremyslených zmien jazdných pruhov.

Nová povinnosť pre autá do 3,5 tony: Platíte pokutu 1500 eur, ak ju nedodržíte

Prečo sa vlastne u nás porušuje základné pravidlo jazdy vpravo? Je to spleť faktorov: po prvé, mnohí vodiči sa domnievajú, že ľavý pruh je automaticky rýchlejší a že v ňom „šetria čas“ tým, že sa vyhnú potenciálne pomalším kamiónom vpravo. Po druhé, je to často prejav arogancie a ignorancie voči ostatným. Vodič vľavo sa cíti byť oprávnený určovať tempo a neberie ohľad na tých, ktorí by chceli ísť rýchlejšie. A po tretie, chýba efektívne a nekompromisné vynucovanie tohto pravidla zo strany polície. Ak sa vodiči nemusia obávať pokút, ich motivácia k dodržiavaniu pravidiel klesá.

Nemecké pravidlo 20 sekúnd prináša jasné pravidlá a mastné pokuty. Ako by zavedenie tohto systému na Slovensku mohlo konečne vyriešiť blokovanie diaľnic?

Zavedenie takého jasne definovaného limitu, akým je pravidlo 20 sekúnd, by mohlo túto psychológiu konečne narušiť. Nešlo by len o technické usmernenie, ale o kultúrnu zmenu, ktorá by vyžadovala od vodičov neustálu aktivitu a pozornosť. Vodič by už nemohol zaspať na volante v ľavom pruhu po tom, ako predbiehací manéver skončil, ale musel by neustále sledovať, či je v pravom pruhu dostatok miesta pre návrat.

Záujem o zavedenie tohto pravidla je citeľný vo viacerých krajinách Európy. Jazda v pravom jazdnom pruhu je základným pravidlom bezpečnej premávky na diaľniciach, no jeho porušovanie sa stalo endemickým problémom. Zavedenie pravidla 20 sekúnd by vodičom dalo jasný návod, aby sa po predbiehaní čo najskôr vrátili do pravého jazdného pruhu. Tento prístup by mohol znížiť dopravné zápchy, zrýchliť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky.

Je zrejmé, že ak chceme, aby slovenské diaľnice fungovali rovnako efektívne a bezpečne ako nemecká sieť, musíme urobiť viac, než len zmeniť dopravné značky. Musíme zmeniť mentalitu vodičov a zaviesť pravidlá, ktoré sú jasné, merateľné a nekompromisné. Pravidlo 20 sekúnd nie je zázračný liek, ale mohol by to byť prvý, logický a veľmi efektívny krok k európskemu štandardu správania sa na diaľnici. Bolo by to veľké testovacie pole pre disciplínu našich vodičov a odhodlanie orgánov presadzovať bezpečnú a plynulú dopravu.