Krátka správa

Jaguar Land Rover v Nitre sa nespustí skôr ako v roku 2026. Čo to znamená pre 5 000 ľudí?

Katastrofa sa odohráva nielen v Nitre. 5 000 zamestnancov JLR je doma, lebo výroba nezačne skôr ako v roku 2026.

O rozsiahlom kybernetickom útoku na automobilku Jaguar Land Rover (JLR) sme už písali viackrát. Teraz vám prinášame aktualizovanú informáciu ohľadom spustenia výroby. V skratke si ešte raz pripomeňme, čo sa stalo. Ide o najväčší a zároveň najhoršie zvládnutý kybernetický útok v histórii značky. Odohral sa v noci z 31. augusta na 1. septembra. Ako prví na to upozornili predajcovia, ktorí nemohli registrovať nové objednávky. Samotný útok úplne paralyzoval IT systémy, zastavil výrobu, predaj a servis na celé týždne. Najnovšie až mesiace. K útoku sa priznala hackerská skupina Scattered Lapsus$ Hunters, ktorá spáchala útok pomocou ransomvéru Scattered Spider.

Výroba bola úplne zastavená vo všetkých závodoch spoločnosti Jaguar Land Rover. Sú to výrobne závody v Solihulle, Wolverhamptone a Halewoode, v Číne, Indii. Zastavenie výroby sa dotklo aj Slovenska. Vo výrobnom závode v Nitre po útoku nefunguje absolútne nič. Nefunguje logistika, plánovanie, samotná montáž ani distribúcia. Dokonca automobilka úplne stratila prehľad, kde sa nachádza a čo sa stalo s približne 40 000 kusmi automobilov pripravených na cestu k predajcom. Samotná automobilka Jaguar Land Rover sa snaží rozbehnúť výrobu aspoň čiastočne, no nedarí sa to. Pôvodný termín 23. september bol presunutý na dnes – 1. októbra. Už ani to neplatí.

Katastrofa sa odohráva nielen v Nitre. 5 000 zamestnancov JLR je doma, lebo výroba nezačne skôr ako v roku 2026.

Odborníci z oblasti IT pomenovali celú situáciu znovu rozbehnutia výroby ako zdĺhavý a náročný proces. Podľa nich bude po reštarte potrebná minimálne 4 týždne trvajúca diagnostika, prestavba a testovanie, aby sa zabezpečila spoľahlivosť systémov. Následne bude 3 týždne prebiehať fiktívne testovanie s fiktívnymi dodávateľmi. Nakoniec po úspešnom testovaní bude nábeh liniek na plnú kapacitu trvať ďalšie 4 týždne. Ak teda dobre počítame, tak výrobný závod v Nitre spolu s ďalšími obnovia svoju výrobu až v januári 2026. Dokonca aj britský denník The Times predpokladá na základe tvrdení manažérov z dodávateľského reťazca, že výroba nenabehne ani do Vianoc.

To je veľmi dlhá doba. Finančný dopad bude nesmierny. Doterajšie straty prekročili hranicu 2,5 miliardy €. Tento kyberneticky útok má veľmi výrazný dopad aj na samotný závod v Nitre. Pred útokom bolo v nitrianskom závode vyrábaných 3 000 kusov modelov Land Rover Defender a Discovery týždenne. Teraz všetko stojí. Zamestnanci závodu sú od odhalenia útoku stále doma. Podľa vyjadrenia spoločnosti, z celkových 5 000 zamestnancov väčšina čerpá dovolenku, niektorí poberajú náhradu mzdy vo výške 75 % priemerného platu. Veľmi malá časť zamestnancov bola dočasne pridelená do dodávateľskej spoločnosti Foxconn s plnou mzdou.

Zdroje:  Pravda





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk