Nová povinnosť pre autá do 3,5 tony: Platíte pokutu 1500 eur, ak ju nedodržíte

Do platnosti vstúpi prehliadaná povinnosť pre autá, ktorá sa týka významnej časti vozidiel do 3,5 tony. Ignorovať ju sa môže vypomstiť.

Európska únia sprísňuje pravidlá pre cestnú dopravu. Od 1. júla 2026 sa povinnosť pre autá, aby používali inteligentné tachografy, rozšíri aj na ľahké úžitkové vozidlá s hmotnosťou od 2,5 do 3,5 tony.

Ide o dôležitú zmenu, ktorá zasiahne najmä menšie dopravné a kuriérske firmy, ale aj živnostníkov využívajúcich dodávky pri medzinárodnej preprave.

Koho sa nová povinnosť pre autá presne dotkne? Podmienka inštalácie a používania tachografov sa vzťahuje na všetky vozidlá v komerčnom využití, ktoré buď vykonávajú medzinárodnú prepravu, alebo uskutočňujú kabotážne prepravy (vnútroštátne prepravy zahraničným dopravcom). Výnimku majú vozidlá, ktoré slúžia výlučne na vnútroštátne účely bez vysielania vodičov do zahraničia, nekomerčné jazdy alebo takzvanú vlastnú prepravu, ak preprava nie je hlavnou činnosťou firmy.

Bez ohľadu na hmotnosť budú tachografy ako povinnosť pre autá platiť aj pre všetky vozidlá určené na prepravu viac než 9 osôb vrátane vodiča.

Prečo prichádza táto zmena?

Nová legislatíva vychádza z nariadení EÚ, ktorých cieľom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, zabezpečiť rovnaké podmienky na trhu, chrániť pracovné podmienky vodičov či obmedziť nekalú konkurenciu a dumpingové ceny.

dodávky

Dotknuté firemné vozidlá budú musieť byť vybavené inteligentným tachografom druhej generácie, s montážou v autorizovanom servise vrátane kalibrácie.

Inteligentné tachografy novej generácie dokážu omnoho viac ako len sledovať časy jazdy a odpočinku. Medzi ich funkcie patrí automatické zaznamenávanie prechodov hraníc pomocou satelitného systému Galileo, evidencia nakládok a vykládok, detekcia pokusov o manipuláciu, možnosť diaľkových kontrol zo strany orgánov, integrácia s digitálnymi flotilovými systémami. Pre firmy to znamená vyšší stupeň digitalizácie a jednoduchšiu kontrolu prevádzky.

Karta vodiča pre viac motoristov

Firmy musia zároveň zaviesť nové procesy: pravidelné sťahovanie dát z tachografov a vodičských kariet, archiváciu záznamov po dobu minimálne 12 mesiacov či školenie vodičov o správnom používaní zariadení. Prepravcovia nesmú samozrejme zabudnúť ani na plánovanie všetkých jázd podľa zákonných predpisov.

Motoristi budú musieť vlastniť kartu vodiča, viesť záznamy o čase jazdy a odpočinku a v prípade potreby dopĺňať údaje manuálne.

Čo sú kabotážne prepravy?

Kabotáž znamená, že zahraničný dopravca vykonáva vnútroštátnu prepravu v krajine, kde nemá sídlo. Napríklad: slovenská firma doručí tovar do Nemecka a následne vykoná niekoľko prepráv iba v rámci Nemecka pred návratom domov.

úžitkové auto

V EÚ sú kabotážne operácie obmedzené. Povolené sú maximálne tri kabotážne prepravy počas siedmich dní po ukončení medzinárodnej dopravy.

Nová povinnosť pre autá a tvrdé pokuty

Pokuty za porušenie zákona v súvislosti s tachografmi pre vybrané autá do 3,5 tony sa budú líšiť podľa krajiny, no hrozia finančné tresty v stovkách až tisícoch eur. V Nemecku môže ísť až o 1 500 eur za jedinú kontrolu. V Taliansku sa pokuty pohybujú dokonca až do výšky 3 328 eur. Okrem finančných sankcií môže dôjsť aj k zadržaniu vozidla na hranici alebo k odobratiu povolení na dopravu.

Firmám sa tak určite radšej oplatí zainvestovať jednorazovo do techniky, školení a organizácie namiesto toho, aby čakali, či sa nová povinnosť pre autá stane predmetom kontroly v praxi.

Zdroj: MSN