Honda Civic
Civic? Áno! Ale aký?
Rozhodnutie už padlo. Chcete Hondu Civic. Možno vás oslovil jej dizajn s dlhou kapotou a kabínou posunutou dozadu. Možno vás oslovila kvalita spracovania interiéru, jednoducho ovládateľný infotainment a príjemný posed za volantom. Ak ste absolvovali testovaciu jazdu, určite ste si všimli vynikajúco nastavené odpruženie s viacprvkovou zadnou nápravou, ktoré spája komfort a dynamiku takým spôsobom, akým to dokážu dosiahnuť iba japonskí inžinieri, donekonečna vylepšujúci každý detail až za hranicu, kde to dokáže bežný človek spoznať. Lenže ako celok to prosto funguje pekne. A ak ste už boli za volantom Hondy Civic, jednoznačne vás mohla osloviť pohonná jednotka, ktorá do veľkej miery klame telom.
Pod prednou kapotou je síce atmosférický dvojlitrový štvorvalec, teda presne taký motor, aký by ste chceli pod kapotou Civicu vidieť. Je však spojený s netradičným hybridným systémom miesto predných kolies. S tými sa spája iba vo vyšších rýchlostiach, inak si motor vrčí svoju pieseň. Znie to ako recept na katastrofu a niečo úplne iné, než by ste od takéhoto japonského auta očakávali – miesto presnosti a telepatického prepojenia auta s vašou pravou nohou je tu vzduchoprázdno. Lenže to by neboli Japonci, keby na tomto systéme nepracovali dovtedy, kým sa presne to telepatické spojenie nedostavilo. Pomocou šikovných algoritmov totiž donútili motor pri akcelerácii pracovať tak, ako keby bol spojený s veľmi dobrou automatickou prevodovkou. Vy zrýchľujete plynulo a v pozadí počujete pekný zvuk motora, ako s každým rýchlostným stupňom vymetie kus svojho otáčkového spektra. Lenže realita je taká, že motor to robí iba pre autentickosť a prirodzenejší prejav. Je to totálne uveriteľné a funguje to!
Najlepšia správa je, že napriek systémovému výkonu zdravých 135 kW (184 k) sa dokáže priemerná spotreba pohybovať na nepochopiteľne nízkej úrovni. Nie je nezvyčajné, že na palubnom počítači uvidíte údaj okolo 5 l/100 km. Takže toto rozhodlo. Lenže aký Civic si vybrať? Jediný motor v ponuke našu situáciu uľahčuje, ale ešte stále máme k dispozícii 3 výbavy v cenovom rozpätí od 35 990 €, až po 39 990 €. Nebojte sa, radi vám pomôžeme.
Veľmi bohatý základ
Aj keby ste sa rozhodli siahnuť po základnej výbave Elegance, rozhodne nebudete ukrátení o hlavné silné stránky modelu Civic. V niektorých oblastiach dokonca pochodíte lepšie. Elegance jazdí sériovo na 17-palcových kolesách z ľahkých zliatin s pneumatikami 215/50 R17, kým ostatné verzie obúvajú širšie osemnástky (235/40 R18). To znamená vyšší komfort a lepšiu manévrovateľnosť. Výrobca udáva, že s modelom Elegance sa otočíte na obrysovom priemere 11 metrov, kým lepšie vybavené modely majú priemer otáčania 11,6 metra. Výhodou je aj nižšia spotreba. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu podľa metodiky WLTP na úrovni 4,7 l/100 km pre model Elegance a 5 l/100 km pre výbavy Sport a Advance. Pri zrýchlení na stovku za približne 8 sekúnd je to úžasná hodnota.
Čo sa týka samotnej výbavy, tá je taktiež veľmi bohatá. Má rovnaké bezpečnostné vybavenie ako vyššie vybavené modely. Ponúka dokonca aj bezkľúčový vstup, vyhrievané predné sedadlá, duálnu automatickú klimatizáciu, adaptívny tempomat, zatmavené okná, čierne čalúnenie stropu, audiosystém s 8 reproduktormi, Apple CarPlay a Android Auto, bezdrôtovú nabíjačku smartfónu, dažďový senzor, parkovacie senzory, parkovaciu kameru, LED svetlomety a mnoho ďalších prvkov. Dá sa povedať, že v tejto výbave nič nechýba. Interiér je však textilný a digitálny displej pred vodičom má uhlopriečku 7 palcov miesto 10,2 vo vyšších výbavách.
Športovosť, alebo luxus?
Za 37 490 €, teda za príplatok 1 500 eur oproti výbave Elegance, dostanete výbavu Sport. Tú na prvý pohľad odlíšite vďaka čiernym krytom spätných zrkadiel a väčším 18-palcovým diskom kolies lakovaným načierno. Okrem vzhľadu poskytujú autu športovejšie jazdné vlastnosti, lebo sú o dva centimetre širšie. Ako sme už spomínali, daňou je nepatrne horší polomer otáčania.
Výbava Sport pridáva okrem toho 10,2-palcový digitálny displej vodiča, kožený volant dostáva navyše vyhrievanie a celý interiér je čalúnený do kombinácie kože a textilu. Športový vzhľad završujú hliníkové pedále. Zadní pasažieri majú vo výbave Sport už svoje vlastné výduchy klimatizácie.
Výbava Advance pridáva ďalšie luxusné prvky výbavy ako napríklad plne kožené čalúnenie a otvárateľnú panoramatickú strechu. Priplatíte si za ňu ďalších 2 500 €. Táto výbava má zmysel, ak máte spolujazdca náročného na správnu polohu sedenia. Iba tu totiž dostanete elektricky nastaviteľnú bedrovú opierku aj pre spolujazdca. Oproti lacnejším výbavám prináša výbava Advance kompletne elektricky nastaviteľné predné sedadlá, lepší audiosystém od Bose s 12 reproduktormi a azda najužitočnejší prírastok do výbavy sú adaptívne LED svetlá.
Fabrický tuning
Na výber máte 5 farieb, ale tým sa možnosti nekončia. Honda ako jedna z mála ponúka aj fabrické optické balíky. Balík Sport obsahuje tmavé znaky a označenie modelu, zadný spojler, lišty pod predným nárazníkom, bočné lišty a kryty spätných zrkadiel. Jednotlivé prvky si môžete objednať aj samostatne. V katalógu nájdete aj ďalšie modely diskov kolies. Rozšírený balík obsahuje aj dodatočný spojler pod nárazníkom, či difúzor. K dispozícii je aj balík prvkov Patina Bronze, ktorý jednotlivé dizajnové lišty dáva do jemnej bronzovej farby. Svoj Civic si teda môžete prispôsobiť vaším predstavám.
Čo si vybrať?
Najlepší pomer ceny a výkonu má jednoznačne základný model. Nechýba mu žiaden podstatný prvok výbavy – možno okrem adaptívnych svetiel, pre ktoré musíte siahnuť rovno po najvyššej výbave. Všetko ostatné je otázkou toho, čo sa vám páči a aké sú vaše finančné možnosti. Motor zostáva všade rovnaký. Ak vám ide o komfort a úspornú jazdu, zvoľte Elegance. Ak chcete ostrejšie jazdné vlastnosti, verzia Sport so širšími pneumatikami vám ich dožičí. A verziu Advance musíte skrátka chcieť. Tak či tak, pre skvelé jazdné vlastnosti, výborný pohon a bohatú základnú výbavu nespravíte zle ani s jednou verziou modelu Civic.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.