Sayonara Godzilla. Z výrobnej linky zišiel posledný kus športového modelu GT-R

"Hoci dnes nemáme definitívne stanovený presný plán, GT-R sa bude vyvíjať a v budúcnosti sa znovu objaví," odkazuje Ivan Espinos fanúšikom GT-R. 

18 rokov. Presne toľko vyrábala japonská automobilka Nissan svoj športový model GT-R. No teraz je už koniec. Sériová podoba modelu GT-R 35, prezývaného „Godzilla“, bola predstavená v roku 2007 na autosalóne v Tokyu a predaj v Japonsku sa začal v decembri 2007. Oficiálny začiatok v USA nastal o 7 mesiacov neskôr, v júli 2008. Európa sa stala tretím spotrebiteľským trhom, kde sa začal predaj v marci 2009.

"Hoci dnes nemáme definitívne stanovený presný plán, GT-R sa bude vyvíjať a v budúcnosti sa znovu objaví," odkazuje Ivan Espinos fanúšikom GT-R. 

Veľké časové rozdiely predaja medzi jednotlivým kontinentami vznikli v dôsledku nutnosti budovania špeciálnych GT-R servisných centier, kde sa budú automobily opravovať.  Tento model bol priamym nástupcom legiend Skyline GT-R 31 až 34. Takisto bol špeciálny svojim motorom a prevodovkou. Agregát a vzadu namontovaná dvojspojková prevodovka boli ručne vyrábané a montované, v dôsledku čoho sa výroba tohto modelu obmedzila len na 1 000 kusov/mesiac.

Každý jeden automobil bol poháňaný preplňovaným motorom V6 s objemom 3,8 l, ktorý ručne zostavil tím deviatich inžinierov. V pôvodnej podobe dosahoval výkon 473 koní a krútiaci moment 600 Nm, čo stačilo na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 315 km/h. Neskoršia verzia Nismo dostala výkon 592 koní a krútiaci moment 600 Nm, no samotná pohonná jednotka sa v rukách špecializovaných tunerov zmenila na beštiu. Podľa informácii zo špecializovanej dielne sa podarilo upraviť motor až na výkon 2 000 koní. Posledný facelift dostal model GT-R 35 v roku 2023, no jeho predaj sa na európskych trhoch obmedzil. Na domácom, japonskom trhu, boli objednávky otvorené až do februára.

"Hoci dnes nemáme definitívne stanovený presný plán, GT-R sa bude vyvíjať a v budúcnosti sa znovu objaví," odkazuje Ivan Espinos fanúšikom GT-R. 

Nádej umiera posledná

Za posledných 18 rokov bolo vyrobených približne 48 000 exemplárov modelu GT-R R35. Séria zahŕňala dva facelifty a niekoľko derivátov zameraných na okruhové jazdy od výkonnostnej divízie Nissanu, Nismo. Hoci v druhej polovici tohto leta zišiel z výrobnej linky posledný exemplár súčasnej generácie Nissanu GT-R a ukončila sa tak éra jedného z najdlhšie vyrábaných športových vozidiel na svete, meno GT-R nezaniklo (a ani nezanikne) úplne.

Generálny riaditeľ Nissanu Ivan Espinosa uviedol, že „GT-R sa bude vyvíjať a znovu sa objaví v budúcnosti“.  Kedy sa to však stane a v akej forme, zatiaľ nie je isté. Čo to o budúcom „géteeRku“ napovedá futuristický elektrický koncept Hyper Force, predstavený na autosalóne v Tokiu v roku 2023. Je veľmi pravdepodobné, že budúca podoba nového GT-R bude vychádzať práve z tohto konceptu, ktorá sa zrejme objaví až o niekoľko rokov neskôr. Taktiež to naznačuje, že nové GT-R bude plne elektrické.

"Hoci dnes nemáme definitívne stanovený presný plán, GT-R sa bude vyvíjať a v budúcnosti sa znovu objaví," odkazuje Ivan Espinos fanúšikom GT-R. 

Automobilka Nissan sa na viacerých trhoch verejne zaviazala k čisto elektrickej budúcnosti a v júni minulého roka oznámila, že nebude vyvíjať žiadne nové spaľovacie motory. V posledných rokoch sa však veci v automobilovom priemysle rýchlo zmenili a niekoľko výrobcov zrušilo plány prejsť do určitého dátumu na čisto elektrickú energiu z dôvodu slabšieho dopytu po elektromobiloch, ako sa očakávalo. To isté platí aj pre Nissan. Bývalý produktový manažér Hiroshi Tamura pre GT-R v Nissane povedal pre Top Gear: „Nie som si istý, či bude 100 % elektrické… ak zákazníci akceptujú hybridy, pravdepodobne bude také.“

"Hoci dnes nemáme definitívne stanovený presný plán, GT-R sa bude vyvíjať a v budúcnosti sa znovu objaví," odkazuje Ivan Espinos fanúšikom GT-R. 

Koniec koncov, aj súčasný model R35 prešiel zdĺhavým vývojom, pričom prvý koncept bol predstavený na autosalóne v Tokiu už v roku 2001, šesť rokov pred príchodom radikálne odlišného produkčného vozidla. Na záver riaditeľ Nissanu, Ivan Espinosa dodal, že „po 18 pozoruhodných rokoch zanechal R35 GT-R trvalú stopu v automobilovej histórii. Jeho odkaz je dôkazom vášne nášho tímu a lojality našich zákazníkov na celom svete. Ďakujeme, že ste boli súčasťou tejto mimoriadnej cesty. Mnohým fanúšikom GT-R na celom svete chcem povedať, že toto nie je rozlúčka s GT-R navždy, naším cieľom je, aby sa označenie GT-R jedného dňa vrátilo. Chápeme, že očakávania sú vysoké, meno GT-R nie je len tak niečo, čo sa dá aplikovať na hocijaký automobil. Je vyhradený pre niečo skutočne špeciálne a R35 nastavil latku vysoko. Takže všetko, čo môžem teraz povedať je – buďte trpezliví.“

Veľká automobilka ponúkne iný druh pohonu, ako chcela. Prečo mení plány?

Zdroje:  CarThrotle





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk