Aktualita
Máte nasledovný volant? Toto si hneď skontrolujte, ide o bezpečnosť
V Spojených štátoch amerických sa rozbieha nová hromadná žaloba voči automobilke Volkswagen. Predmetom sporu sa stal volant. Konkrétne sú na vine kontroverzné dotykové ovládacie plochy na volante, ktoré niektoré vodiči elektrického modelu ID.4 považujú za nebezpečné a ktoré podľa nich viedli k dopravným nehodám.
Volkswagen predstavil takzvané kapacitné dotykové plochy prvýkrát v roku 2019 pri modeli Golf 8. Namiesto klasických tlačidiel mali vodiči ovládať asistenčné systémy či infotainment jemným dotykom.
Odozva zákazníkov a odborníkov však bola pre VW nepriaznivá – intuitívne a bezpečné ovládanie sa ukázalo ako problematické. Automobilka preto od roku 2024 postupne začal vracať na volant klasické tlačidlá.
Problematický volant? Výsledkom je žaloba
Nespokojní majitelia áut považujú reakciu Volkswagenu za oneskorenú. Jeden vodič z Massachusetts a vodička z Connecticutu preto podali 10. júna 2025 na federálny súd v New Jersey hromadnú žalobu proti Volkswagen Group of America.
Motoristi tvrdia, že ich vozidlá ID.4 zrýchlili bez ich vedomia v dôsledku nadmerne citlivých dotykových plôch na volante. To vraj viedlo k dopravným nehodám.
Podľa textu žaloby stačí ľahký dotyk prstom či rukou, aby sa opäť aktivoval tempomat a vozidlo sa rozbehlo na predtým nastavenú rýchlosť. V žalobe sa spomínajú dokonca „smrteľné nehody“, ktoré mali súvisieť s týmto údajným problémom.
Vozidlo sa nečakane rozbehlo
V jednom z prípadov sa vozidlo rozbehlo pri vjazde do garáže a poškodilo bránu aj prednú časť auta. Iná vodička zase zažila dve podobné situácie pri parkovaní – raz sa jej podarilo zabrzdiť, inokedy narazila do stromu.
Výsledkom bol škodový nárok vyčíslený v podobe sumy viac ako 14 000 amerických dolárov, plus k tomu treba pripočítať ďalšie náklady na prenájom náhradného auta i menšie zranenie ruky. Vozidlo muselo zostať v servise až 100 dní.
Obvinenia voči Volkswagenu
Žalobcovia tvrdia, že auto by si nikdy nekúpili, keby vedeli o vysokej citlivosti dotykových plôch. Volkswagen podľa nich o probléme vedel na základe sťažností zákazníkov, hlásení predajcov aj interných dokumentov, no neponúkol bezplatnú opravu, výmenu dielov ani odškodnenie.
Automobilku preto žalobcovia obviňujú z podvodu zamlčaním, porušenia záruk, bezdôvodného obohatenia a porušenia spotrebiteľských práv v štátoch Massachusetts a Connecticut. Žaloba požaduje bližšie nešpecifikovanú finančnú náhradu škody.
Dotykové plochy v modeloch VW sa ovládajú nasledovne: volant má na ľavej strane ovládanie pre asistenčné systémy a na pravej strane pre infotainment. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) začal vyšetrovanie podozrení voči Volkswagenu už v lete 2024 a zaznamenal viacero podobných prípadov.
Oficiálnu zvolávaciu akciu však zatiaľ automobilka nevyhlásila. Nateraz teda nemusíte robiť nič – dôležité je však pozorne šoférovať a nedostať sa do nebezpečnej situácie vplyvom citlivejšieho ovládania.
Zdroj: auto-motor-und-sport.de