Aktualita

Toto je ideálny dojazd, ktorý v dnešnej dobe od auta potrebujeme. Štatistiky prekvapili

Zaujímavé je aj to, že obavy zo slabého dojazdu po kúpe auta rýchlo miznú. Podľa prieskumu Plug In America dojazd považuje za problém už len približne 23 % ľudí.

Mnohí záujemcovia o elektromobily stále vnímajú dojazd ako najväčšiu prekážku. Automobilky preto vyvíjajú autá s batériami na 400, 500 či dokonca 600 kilometrov. Dáta ale ukazujú, že realita je celkom odlišná. Drvivá väčšina vodičov denne využíva iba malú časť kapacity batérie a tak veľký dojazd vôbec nepotrebuje.

Podľa analýzy firmy Recurrent, ktorá sleduje desaťtisíce elektromobilov v USA, priemerný vodič denne prejde približne 65 kilometrov. To predstavuje iba 12,6 % z oficiálneho priemerného dojazdu auta. Aj elektromobily s papierovým dojazdom 560 až 600 kilometrov využívajú vodiči v praxi denne len na približne 11 %.

Dojazd už nie je takým strašiakom

Menšie elektromobily s dojazdom 120 až 160 kilometrov sa pritom používajú efektívnejšie, pretože ich majitelia denne využijú vyše pätiny batérie. To potvrdzuje, že pre mestské a prímestské jazdenie plne stačí aj menšia kapacita. Väčšie batérie vodiči chcú najmä pre pocit istoty pri dlhých trasách, ktoré však absolvujú len výnimočne.

Tu je zobrazenie spotreby medzi vozidlami s rôznym dojazdom:

  • Elektromobily s dojazdom 120 – 160 km: 22,8 % dojazdu používané denne

  • Elektromobily s dojazdom 480 – 515 km: 12,0 % dojazdu používané denne

  • Elektromobily s dojazdom 560 – 600 km: 11,3 % dojazdu používané denne

  • Elektromobily s dojazdom 600 – 640 km: 7,9 % dojazdu používané denne

Ak by sa autá vyrábali s menšími batériami, ceny elektromobilov by boli podstatne nižšie. Zároveň by boli ľahšie a úspornejšie, čo by znížilo náklady na prevádzku. Recurrent tvrdí, že elektromobil s dojazdom okolo 320 kilometrov by postačoval na 99 % každodenných jázd, ktoré vodiči reálne absolvujú.

Zaujímavé je aj to, že obavy zo slabého dojazdu po kúpe auta rýchlo miznú. Podľa prieskumu Plug In America dojazd považuje za problém už len približne 23 % ľudí.

Niektoré automobilky sa už vydali touto cestou. Startup Slate napríklad chystá lacný pick-up s dojazdom približne 240 kilometrov a aj Ford oznámil elektrický pick-up so 51 kWh batériou, čo je podobná kapacita. Takéto autá sú síce vhodné skôr na mestské a prímestské využitie, no dokážu sprístupniť elektromobilitu širšiemu okruhu ľudí.

Zaujímavé je aj to, že obavy zo slabého dojazdu po kúpe auta rýchlo miznú. Podľa prieskumu Plug In America dojazd považuje za problém už len približne 23 % ľudí a záujemcov o EV. Ukazuje sa teda, že najdôležitejšia nie je veľká batéria, ale kvalitná nabíjacia infraštruktúra a osobná skúsenosť s elektromobilom.

Prečítajte si tiež:

Prísne pravidlo znásobuje pokuty za rýchlosť, funguje nečakaným spôsobom

Elektromobil vs. benzínové auto: Zásadný fakt, ktorý ste netušili

Najlacnejšie a najdrahšie palivo v Európe: Slovensko na tom nie je vôbec zle