Čo hovorí zákon o autách bez kľučiek? Fungujú, aj keď sa vybije batéria?
Elektrické ovládanie dverí je dnes čoraz bežnejšie – najmä v moderných elektromobiloch. Tlačidlá nahrádzajú klasické kľučky a pri prvom kontakte s takýmto autom môže človeku napadnúť veľmi praktická otázka: čo ak zlyhá batéria alebo elektronika? Ako sa z auta dostanem von? Hoci to znie ako katastrofický scenár, konštruktéri na túto možnosť mysleli. A nie len z opatrnosti – záložné riešenie vyžaduje aj legislatíva.
Tlačidlo namiesto kľučiek
Stačí sa pozrieť na bežné modely ako Tesla Model 3, Model Y, Ford Mustang Mach-E či dokonca malý FIAT 500e. Všetky tieto autá majú zvnútra iba tlačidlo – stačí ho stlačiť a dvere sa elektronicky odomknú. Funguje to výborne, kým je v systéme dostatok elektriny. Ak však dôjde k výpadku napájania – napríklad po nehode – elektronika už reagovať nemusí. A práve vtedy prichádza na rad záloha v podobe mechanickej kľučky.
Vo väčšine prípadov je táto páčka decentne schovaná. V Modeli 3 je manuálne otváranie predných dverí okamžite po ruke a dokonca jednoduchšie ako pri niektorých iných autách. Horšie je to so zadnými dverami – tam treba hľadať pozornejšie. V Mach-E je systém podobný, v prípade FIAT-u 500e je kľučka ukrytá pri reproduktore na dverách.
Zákon na strane zdravého rozumu
Aj keď sa legislatíva môže zdať zložito formulovaná, v princípe hovorí jasne: všetky dvere sa musia dať otvoriť zvnútra bez náradia, a to aj v prípade elektrického zlyhania. To vyplýva z predpisu č. 11 EHK OSN, ktorý je záväzný aj pre krajiny EÚ. Zjednodušene povedané – výrobca nesmie postaviť auto, z ktorého by sa cestujúci bez elektriny nedokázali dostať von. Páčka teda musí byť k dispozícii. Len ju niekedy treba trochu pohľadať. Podobné požiadavky platia aj v USA (nariadenie FMVSS 206) a v Číne. Tá navyše v roku 2021 prijala dodatočné pravidlo – núdzová kľučka musí byť viditeľná a jednoznačne označená, aby ju našli nielen pasažieri, ale aj záchranné zložky v prípade nehody.
Hoci mnohé nové autá sa snažia pôsobiť čo najčistejšie a najmodernejšie – často v štýle „čím menej rušivých prvkov, tým lepšie“ – bezpečnostné predpisy nepustia. Mechanické riešenie v zálohe stále musí existovať, aj keď je niekedy až príliš dobre ukryté pred zrakom. Ak teda budete sedieť v novom aute bez klasickej kľučky, nepanikárte. Nie ste uväznení. Páčku nájdete – možno bude skrytá pod čalúnením, vedľa reproduktora alebo za výklopným krytom. Ale existuje. A to je to najdôležitejšie.