Trump drží európsky autopriemysel a Slovensko v šachu. VW príde o miliardy.
Vyššie clá môžu zničiť európske autá v USA. Volkswagen príde až o 2,5 miliardy eur a veľkým problémom je aj nikdy nekončiace rokovanie o Brexite.
Uvaľovanie vysokých ciel na dovážané produkty nie je pre Spojené štáty žiadnou novinkou, už v prvej tretine 20. storočia administratíva USA takýmto spôsobom ovplyvňovala napríklad aj obuvnícky priemysel, čo sa nepáčilo ani Tomášovi Baťovi.
Dnes sa situácia opakuje, ale s tým rozdielom, že prezident Donald Trump drží európskych výrobcov áut v šachu. Tí nevedia, ako dopadne avizovaný plán zvýšiť clá na importované automobily. Najhoršia situácia panuje vo Volkswagene, ktorému podľa najnovších odhadov hrozia straty na úrovni až 2,5 miliardy eur, vyplýva z analýzy londýnskej Evercore ISI.
Aktuálna situácia je nasledovná: Donald Trump zverejnil svoj zámer uvaliť na dovážané automobily vyššie clá, až 25-percentné. Mieni tým podporiť domácich výrobcov a prinútiť európske firmy, aby vyrábali v USA. Ministerstvo obchodu v USA pre Biely dom momentálne pripravuje analýzu, ktorej záverom bude odporúčanie, či má prezident clá navýšiť alebo nie. Na rozhodnutie, či toto odporúčanie príjme alebo nie, bude mať prezident tri mesiace. Jedná sa o veľmi dlhú dobu, pretože počas nej európski výrobcovia musia vyrábať, ale bez istoty, že sa im investovaný kapitál vráti.
Nemeckí výrobcovia v Spojených štátoch údajne kontrolujú až 90 percent trhu prémiových značiek a americký prezident sa ešte v polovici minulého roka vyjadril, že sa mu to nepáči. Údajne mal mať problém s „Mercedesmi v New Yorku“, medzi riadkami však všetci čítali jeho problém s importovanými automobilmi. Plánované vysoké clá by sa však dotkli nielen prémiových, ale všetkých dovážaných automobilov z Európy.
### USA, Volkswagen a Slovensko
Pre zaujímavosť, každé piate vozidlo vyrobené v bratislavskom závode Volkswagenu je určené na export do USA. Podľa Inštitútu finančnej politiky je pomer exportu automobilov do USA k HDP Slovenska výrazne najvyšší zo všetkých krajín EÚ, pritom v rebríčku najväčších európskych exportérov do USA je Slovensko až na deviatom mieste s 1,1-percentným podielom. Najväčším exportérom je Nemecko s 12 percentami.
Spojené štáty sú dnes po Číne druhým najväčším trhom pre nové automobily a pre európske značky by uvalenie vyšších ciel znamenalo potrebu zvýšenia koncových cien automobilov, čo by sa nepochybne prejavilo na ich predaji. Riešením je kompenzácia týchto ciel násilným znížením cien vozidiel, čo by však mohlo strácať ekonomický zmysel.
[IMAGE id=210371]
### Brexit je čerešničkou na torte neistoty
Negatívne obavy v autopriemysle vyvoláva aj nikdy nekončiace vyjednávanie o Brexite. Britskí výrobcovia vyvážajúci vozidlá mimo krajiny a európski výrobcovia dovážajúci do Veľkej Británie dnes nevedia, ako bude vyzerať ich obchod čo i len za rok. Najnovšie správy hovoria o oddialení Brexitu na rok 2021, pre výrobcov to však opäť znamená uvedenie do ďalšej neistoty. Namiesto ujasnenia zreteľných a všetkými stranami akceptovaných obchodných pravidiel dnes značky netušia, či budú môcť podnikať slobodne a či má zmysel prijímať objednávky na nové vozidlá z daných trhov.
Napríklad značka Honda vo Veľkej Británii práve pre hroziaci tvrdý Brexit neotáľa a prijíma opatrenia, aby zamedzila budúcim problémom. Zatvorenie závodu v Swindone sa však neudeje okamžite, správy hovoria o definitívnom skončení výroby v roku 2021. Honda vo svojom oficiálnom vyjadrení Britániu nešetrí, píše o „bezprecedentných zmenách v globálnom automobilovom priemysle“.
Ukončenie výroby znamená postupne prepustenie až 3 500 zamestnancov a ďalších tisícov ľudí, ktorí pracujú pre dodávateľské spoločnosti. Týchto dodávateľských spoločností môžu byť až desiatky, pretože región sa medzičasom stal na Honde veľmi závislým – práve tak, ako je Slovensko závislé od výroby spoločností Volkswagen, KIA Motors, Jaguar Land Rover a PSA Groupe Slovakia.
[CONTENT id=118959,118534,118328]