Test Mazda 3 2.2 Skyactiv-D150 - Vlastnou cestou

Martin Šebesta, 24.05.2017
Mazda patrí medzi málo výrobcov, ktorí si nerobia ťažkú hlavu z downsizingu a ďalších tlakov súčasnosti. Preto sme boli zvedaví, čím nás prekvapí omladená Mazda 3. Mazda patrí medzi málo výrobcov, ktorí si nerobia ťažkú hlavu z downsizingu a ďalších tlakov súčasnosti. Preto sme boli zvedaví, čím nás prekvapí omladená Mazda 3.

Stretnúť dnes naftové auto, ktoré nerieši znižovanie škodlivín vo výfukových plynoch močovinou, je pomaly rarita. Mazda sa tomuto technickému riešeniu vyhla elegantne – znížila kompresný pomer 2,2-litrového motora na 14 : 1 a prepĺňa ho dvoma turbami. Čo to robí v praxi? Rozširuje vodičovi úsmev a vystačí si s menej ako 6 l/100 km!

Jazdiť s Mazdou 3 znamená, že sa dostanete do sveta, ktorý má takmer svoje vlastné pravidlá. Víta vás síce trochu užšie strihnutý interiér, no s ergonomicky rozloženými ovládačmi, ktorý neprepadol hystérii dotykových obrazoviek a odstraňovania tlačidiel. Skôr naopak. Konštruktéri ich spravili tak, že sa ich chcete dotýkať. Nastavovanie teploty budete upravovať o polstupne iba preto, lebo sa budete tešiť z presného a tuhého chodu ovládača. Presný chod s príjemne tuhým odporom má aj koliesko na nastavovanie vlastností vozidla a na zadávanie údajov do navigácie.

Športové gény Mazdy sa prejavujú aj na prístrojovej doske. Je len málo áut, ktoré vodiča presviedčajú, že informácia o otáčkach motora je dôležitejšia než o rýchlosti. Tvrdí to aj Mazda 3, pričom rýchlosť ukazuje iba na malom displeji. Alebo na výklopnom sklíčku spolu s výstrahami asistenčných systémov, tempomatom a s navigáciou. Tento náznak head-up displeja chválime, radšej by sme boli, ak by bol umiestnený vyššie. Takto premieta údaje do oblasti stieračov a aj pri plnom jase sa za denného svetla horšie vnímajú. V noci je to výrazne lepšie.

Ak spomíname noc, tak musíme pochváliť výkon LED svetlometov. S tmou bojujú veľmi úspešne a prispievajú k bezpečnej jazde. Riadiaca jednotka upravuje tvar lúča dostatočne rýchlo na to, aby neoslňoval oproti idúcich vodičov a bol dostatočne široký na okresných cestách.

Nesmiernym zdrojom potešenia z jazdy s Mazdou 3 bola manuálna prevodovka. Jej radenie je také presné a radiace dráhy také krátke, že si budete užívať aj neustále radenie v mestskej zápche. Rýchla zmena prevodov počas ostrej jazdy? Stačí stlačiť spojku a páka sa presunie takmer sama.

Mazda 3 dostala v rámci osvieženia tvarov vektorovanie výkonu, čiže v závislosti od rýchlosti a uhla natočenia volantu sa výkon presúva na pravé alebo ľavé koleso. V podstate tak nahrádza samosvorný diferenciál a uľahčuje prejazd zákrutami vo vyšších rýchlostiach. Jazda je pokojnejšia, plynulejšia a aj menej skúsený vodič si ju naplno užije. Fyzikálne limity sa posúvajú ďalej, no aj tie majú svoje hranice a prirodzená nedotáčavosť podporená ťažším motorom sa predsa len prejaví.

Konštruktéri nastavili odpruženie športovo tuho, no dali si záležať, aby tlmilo nerovnosti bez rázov do karosérie. Prispieva k tomu aj vysoká tuhosť karosérie, ktorá využíva vysokopevnostné ocele.

Interiér čalúnený bielou príplatkovou kožou vyzerá veľmi hodnotne a zároveň útulne, aj keď tunel medzi prednými sedadlami môže niektoré postavy tlačiť do lakťa. Poskytuje však dosť miesta na dĺžku vpredu aj vzadu, klesajúca línia strechy však uberá z priestoru nad hlavou. S variabilitou to Mazda 3 extra nepreháňa. Operadlá zadných sedadiel sa sklápajú bez schodu, aj keď s miernym stúpaním.

Záver Pokiaľ hľadáte auto, ktoré športové vlastnosti nepotrebuje okázalo prezentovať, boduje príťažlivým dizajnom a cenovo je pri výkone 110 kW z naftového motora porovnateľné s Hyundaiom i30 a výrazne lacnejšie než VW Golf, pozrite sa na ponuku Mazdy 3. Objem 2,2 litra vás odmení vysokým krútiacim momentom a priemerná spotreba vám z vrecka nevytiahne posledné drobné.

Technické údaje | Mazda 3 2.2 Skyactiv-D150
Motor preplň. naftový R4, 2 191 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 4 500 ot./min. priemer
Krútiaci moment 380 Nm pri 1 800 Nm lepší
Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 215/45 R 18.
Batožinový priestor 364/1 263 dm3 horší
Rozmery: 4 465 × 2 053* × 1 450 mm, rázvor 2 700 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 320/1 910 kg, objem nádrže 51 l.
Najvyššia rýchlosť 210 km/h priemer
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 8,1 s lepší
Spotreba 4,9/3,6/4,1 l/100 km horší
Emisie CO2 107 g/km horší
Cena/testované auto 20 090 €/ 27 025 € lepší
Konkurenti: VW Golf, Hyundai i30, Peugeot 308
*so spätnými zrkadlami