Zaručene ste o ňom nikdy nepočuli: Mercer-Cobra Roadster 1965
Do dražby v RM Sotheby’s išiel ešte v roku 2011, vyrobený bol v 60. rokoch a nadväzuje na legendárny Raceabout 35J z roku 1913.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Jedinečný motoristický stroj, ktorý ste nielen nikdy nevideli na ceste, ale s najväčšou pravdepodobnosťou ste o ňom ani nikdy nepočuli. Pred šiestimi rokmi bol pritom vydražený za šialených 660-tisíc amerických dolárov.
Je to **Mercer-Cobra Roaster z roku 1965** a v roku 2011 sa ocitol v ponuke aukčného domu RM Sotheby’s, ktorý je známy dražením mnohých významných historických automobilov. Mercer-Cobra Roaster je nádherný kus auta, ktorý chytil oprátky gýču pevne do rúk a ako-tak ho skrotil. Perleťový biely lak karosérie je v kombinácii s mosadzou a meďou natoľko pútavý, že už na prvý pohľad dáva tušiť o vysokej hodnote. Aj keď bol vyrobený v rokoch šesťdesiatych, dizajnom nadväzuje na pretekárske automobily z prvej polovice 20. storočia. Konkrétne na vlastný automobil **Mercer Raceabout 35J z roku 1913**, čo bolo v podstate iba torzo vozidla s kolesami, blatníkmi, volantom a sedením. Reinkarnovaný roadster pre modernú dobu 60. rokov bol spočiatku iba skicou pre magazín Esquire, ktorú nakreslil návrhár **Virgil Exner**.Aby sa docielil ten punc exkluzivity, ktorý z roadstera doslova žiari, **použilo sa dovedna 11 rôznych kovov**: medzi inými meď, mosadz, zinok, bronz, cín, hliník a liatiny. Na exponovaných častiach vozidla sa použil akrylový lak, aby bol lesk zachovaný aj po rokoch. Názov Cobra nesie roadster preto, lebo zdieľa konvenčný oceľový podvozok aj motor s legendárnym športiakom, pôvodne britským roadsterom **AC Ace**, ktorý v Amerike vybavil istý **Carroll Shelby** vlastnoručne vyladeným osemvalcom od Fordu. Firmy, ktoré sa zaoberali stavbou podobných špeciálov, ich používali s často a radi, rovnako aj filmové štúdiá, pretože sa dali ľahko servisovať a sériová výroba bola pomerne lacná. V tomto prípade však o nenáročnej údržbe asi nemôže byť reč, všetko je vyrobené na mieru a nanajvýš individualisticky.
Pre tento kus v dražbe RM Sotheby’s bol použitý nový podvozok s číslom CSX2451. Cobry mali nezávislé závesy s priečnymi listovými perami. Len vzdialenosť medzi nápravami sa u roadsteru podstatne natiahla z 2286 na 2743 milimetrov. Vo vnútri vozidla, konkrétne v motorom priestore, však nachádzame viacero pripomienok toho, odkiaľ pochádza technický základ. Na viacerých miestach figuruje nadpis *Cobra – Powered by Ford*. Pod dlhou prednou kapotou hučal **4,7-litrový motor V8**, s ktorým mohol vodič narábať cez iba 4-stupňovú manuálnu prevodovku. O ručnú výrobu karosérie sa postaralo talianske štúdio **Carrozzeria Sibona-Basano**. Dokonale splnilo návrhy od Exnera, ktorý vozidlo doprial viac nezvyčajných a netypických detailov. V prvom rade je to samotná karoséria, ktorá už v 60. rokoch patrila do retro sortimentu. Celkom atypické prevedenie získali blatníky predných kolies – dokonale nepraktické, dokonale krásne. Pri pohľade z hora majú tvar krídel alebo ak chcete plutví. Toto riešenie prezrádza, že s týmto vozidlom sa skrátka nejazdí po mokrých a špinavých cestách, možno tak iba pár kilometrov od luxusnej vily k červenému kobercu na odovzdávaní Oscarov. Ďalej sledujeme nízke čelné sklo spracované do oblúka tak, aby spredu rovno prechádzalo do bočných sťahovacích okien.
Vtedajšia cena výroby je dnes úsmevná
Stavba automobilu Mercer-Cobra Roadster nebola v 60. rokoch vôbec lacná. Paradoxne najviac investícií si vyžiadala výroba samotnej karosérie, tá vyšla na vtedajších 10 400 amerických dolárov. Šasi z AC Cobra vrátane volantu, s brzdami, kolesami a pneumatikami vyšlo na 2800 dolárov. Motor, prevodovka, chladič a palivová nádrž boli zabalené spolu s elektroinštaláciou a prístrojmi, ich preprava z USA do Talianska vyšla na 3019 dolárov. Dostávame sa tak k celkovému číslu 16 219 amerických dolárov plus nejaké tie tisícky navyše za papierovačky, doľaďovanie, spojazdnenie a ďalšie technické práce.V roku 2011 tento unikát v jedinom kuse predal aukčný dom RM Sotheby’s za 660-tisíc amerických dolárov s tým, že pôvodne očakával niečo medzi 800-tisíc až 1,2 milióna dolárov. Zaujímavosťou pritom je, že dokumentácia k vozidlu nebola odovzdaná novému majiteľovi – vie sa, že existuje, ale niekde v archíve Fordovho múzea. Automobil mal v čase dražby najazdené iba dve míle.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol