Zaručene ste o ňom nikdy nepočuli: Mercer-Cobra Roadster 1965

Do dražby v RM Sotheby’s išiel ešte v roku 2011, vyrobený bol v 60. rokoch a nadväzuje na legendárny Raceabout 35J z roku 1913.
Vydané  Text: 

Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

Jedinečný motoristický stroj, ktorý ste nielen nikdy nevideli na ceste, ale s najväčšou pravdepodobnosťou ste o ňom ani nikdy nepočuli. Pred šiestimi rokmi bol pritom vydražený za šialených 660-tisíc amerických dolárov.

Je to **Mercer-Cobra Roaster z roku 1965** a v roku 2011 sa ocitol v ponuke aukčného domu RM Sotheby’s, ktorý je známy dražením mnohých významných historických automobilov. Mercer-Cobra Roaster je nádherný kus auta, ktorý chytil oprátky gýču pevne do rúk a ako-tak ho skrotil. Perleťový biely lak karosérie je v kombinácii s mosadzou a meďou natoľko pútavý, že už na prvý pohľad dáva tušiť o vysokej hodnote. Aj keď bol vyrobený v rokoch šesťdesiatych, dizajnom nadväzuje na pretekárske automobily z prvej polovice 20. storočia. Konkrétne na vlastný automobil **Mercer Raceabout 35J z roku 1913**, čo bolo v podstate iba torzo vozidla s kolesami, blatníkmi, volantom a sedením. Reinkarnovaný roadster pre modernú dobu 60. rokov bol spočiatku iba skicou pre magazín Esquire, ktorú nakreslil návrhár **Virgil Exner**.
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

Aby sa docielil ten punc exkluzivity, ktorý z roadstera doslova žiari, **použilo sa dovedna 11 rôznych kovov**: medzi inými meď, mosadz, zinok, bronz, cín, hliník a liatiny. Na exponovaných častiach vozidla sa použil akrylový lak, aby bol lesk zachovaný aj po rokoch. Názov Cobra nesie roadster preto, lebo zdieľa konvenčný oceľový podvozok aj motor s legendárnym športiakom, pôvodne britským roadsterom **AC Ace**, ktorý v Amerike vybavil istý **Carroll Shelby** vlastnoručne vyladeným osemvalcom od Fordu. Firmy, ktoré sa zaoberali stavbou podobných špeciálov, ich používali s často a radi, rovnako aj filmové štúdiá, pretože sa dali ľahko servisovať a sériová výroba bola pomerne lacná. V tomto prípade však o nenáročnej údržbe asi nemôže byť reč, všetko je vyrobené na mieru a nanajvýš individualisticky.
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

Pre tento kus v dražbe RM Sotheby’s bol použitý nový podvozok s číslom CSX2451. Cobry mali nezávislé závesy s priečnymi listovými perami. Len vzdialenosť medzi nápravami sa u roadsteru podstatne natiahla z 2286 na 2743 milimetrov. Vo vnútri vozidla, konkrétne v motorom priestore, však nachádzame viacero pripomienok toho, odkiaľ pochádza technický základ. Na viacerých miestach figuruje nadpis *Cobra – Powered by Ford*. Pod dlhou prednou kapotou hučal **4,7-litrový motor V8**, s ktorým mohol vodič narábať cez iba 4-stupňovú manuálnu prevodovku. O ručnú výrobu karosérie sa postaralo talianske štúdio **Carrozzeria Sibona-Basano**. Dokonale splnilo návrhy od Exnera, ktorý vozidlo doprial viac nezvyčajných a netypických detailov. V prvom rade je to samotná karoséria, ktorá už v 60. rokoch patrila do retro sortimentu. Celkom atypické prevedenie získali blatníky predných kolies – dokonale nepraktické, dokonale krásne. Pri pohľade z hora majú tvar krídel alebo ak chcete plutví. Toto riešenie prezrádza, že s týmto vozidlom sa skrátka nejazdí po mokrých a špinavých cestách, možno tak iba pár kilometrov od luxusnej vily k červenému kobercu na odovzdávaní Oscarov. Ďalej sledujeme nízke čelné sklo spracované do oblúka tak, aby spredu rovno prechádzalo do bočných sťahovacích okien.
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

Vtedajšia cena výroby je dnes úsmevná

Stavba automobilu Mercer-Cobra Roadster nebola v 60. rokoch vôbec lacná. Paradoxne najviac investícií si vyžiadala výroba samotnej karosérie, tá vyšla na vtedajších 10 400 amerických dolárov. Šasi z AC Cobra vrátane volantu, s brzdami, kolesami a pneumatikami vyšlo na 2800 dolárov. Motor, prevodovka, chladič a palivová nádrž boli zabalené spolu s elektroinštaláciou a prístrojmi, ich preprava z USA do Talianska vyšla na 3019 dolárov. Dostávame sa tak k celkovému číslu 16 219 amerických dolárov plus nejaké tie tisícky navyše za papierovačky, doľaďovanie, spojazdnenie a ďalšie technické práce.
Mercer-Cobra Roaster (1965) v aukcii RM Sotheby´s (2011)

V roku 2011 tento unikát v jedinom kuse predal aukčný dom RM Sotheby’s za 660-tisíc amerických dolárov s tým, že pôvodne očakával niečo medzi 800-tisíc až 1,2 milióna dolárov. Zaujímavosťou pritom je, že dokumentácia k vozidlu nebola odovzdaná novému majiteľovi – vie sa, že existuje, ale niekde v archíve Fordovho múzea. Automobil mal v čase dražby najazdené iba dve míle.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.