Jazdený: Ford Fiesta

Ford Fiesta piatej generácie podobne ako o triedu vyššie postavený Focus predstavuje etalón triedy čo do jazdných vlastností. Vyladeniu podvozka dobre sekundujú naftové pohonné jednotky, v našom prípade išlo o štvorvalec 1.4 TDCi s výkonom 50 kW (68 k).
Vydané  Text: 

Na Ford Fiesta vyrábaný v rokoch 2002 až 2006 sa čakalo veľmi dlho. Výrobca dovtedy totiž len prezliekal do nových šiat model z roku 1989, čiže Fiesta piatej generácie bola konečne kompletne nanovo postavené vozidlo. Vzhľadovo pôsobila nenápadne, zaujali asi len klinovité lichobežníkové predné svetlá a do výšky natiahnutá karoséria. Ani interiér mnohých zákazníkov neoslovil, keďže mu dominovali lacné plasty, bol dosť nudný a chýbal mu akýkoľvek nápad. Hlavnou zbraňou Fiesty V však boli jazdné vlastnosti, ktorými bez problémov porážala konkurenciu. Podvozok bol síce vyladený o niečo tvrdšie, ale rozhodne patril k najlepším v malom segmente a jeho schopnosti ani dnes nesklamú najnáročnejších zákazníkov. K tomu všetkému sa pridávalo veľmi precízne riadenie. Fiesta sa presne podľa vodičových pokynov vrhala do zákruty a všetky jazdné situácie zvládala bravúrne. Milovala najmä kľučkovanie, s ktorým to v bežnej premávke však netreba preháňať. Na tachometri testovaného vozidla svietil údaj 56 000 km, čo je na trojročné auto primeraná dávka kilometrov. Nepostrehli sme žiadne nezdravé zvuky, ktoré by pochádzali z podvozka či motora a to sme našu Fiestu popreháňali aj po menej kvalitných cestách a vôbec sme ju nešetrili ani na diaľnici. V dobrom technickom stave sa zdala byť aj naftová pohonná jednotka 1.4 TDCi s výkonom 50 kW (68 k), ktorá sa pod malú prednú kapotu modelu Fiesta dostala hneď na začiatku výroby. Išlo o moderný prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva common rail, ktorý charakterizoval lineárny priebeh krútiaceho momentu a dobrá kultúra chodu. Agregát bol navyše pomerne dobre odhlučnený, vibrácie sme cítili len pri určitých otáčkach. Krútiaci moment s hodnotou 160 Nm je na malé auto dostatočný, nedá sa však povedať, že by vedel s vozidlom poriadne zatočiť. Skôr ide o ekonomickú voľbu, ktorá by mohla ušetriť nejaké tie prostriedky z rodinného rozpočtu. Spokojnosť vyjadrujeme v ostro sledovanej kategórii priemernej spotreby. Počas jazdy na diaľnici a v meste sme jazdili za približne 6 litrov nafty na každých 100 km. Na konci testu sme však podliezli hranicu 5 litrov, čo znamená, že pri úspornej jazde dokážete na jednu nádrž s objemom 45 litrov zvládnuť viac než 900 km. Text: Peter Michalec Foto: Martin Ruisl (1) a autor **Plusy** Tuhá karoséria, agilný podvozok, presné a komunikatívne riadenie, veľmi presné radenie, jazdné vlastnosti, spoľahlivosť a odolnosť. **Mínusy** Chudobná základná výbava, komfort pruženia, lacno pôspbiaci interiér. **Časté poruchy:** Zlyhávajúce podsvietenie originálneho autorádia, slabá protikorózna ochrana, ktorá sa môže prejaviť najmä na výfuku a niektorých podvozkových častiach, vôle prednej nápravy po väčších dávkach kilometrov, problémy s riadiacou jednotkou združeného prístroja, chybná riadiacia jednotka airbagu, poruchový ventil regulácie objemu (motor 1.4 TDCi). **Naše odporúčania:** Žiadny z ponúkaných motorov nie je vyslovene zlý. Nenáročných vodičov uspokoja aj menej dynamické benzínové agregáty s objemom 1,3 litra v oboch výkonových verziách. Veľmi vydarené sú naftové motory 1.4 TDCi, ktoré potešia kultúrou chodu i nízkou spotrebou. Milovníkom športovej jazdy je určená verzia ST, ktorú poháňa atmosférický benzínový motor 2.0 s výkonom 110 kW (150 k). **História modelu** 2001 – Predstavenie modelu na jeseň. 2002 – Troj- a päťdverový hatchback, benzínové motory objemu 1,3 litra s výkonom 43 kW (58 k) a 50 kW (68 k), ďalej agregáty 1.4 (58 kW/79 k) a 1.6 (74 kW/100 k), naftový motor 1.4 TDCi (50 kW/68 k). 2003 – zvýšenie výkonu pre benzínový motor 1.3 na 44 kW (60 k). 2004 – automatická štvorstupňová prevodovka, robotizovaná prevodovka Durashift EST. 2005 – naftový motor 1.6 TDCi vo výkonových verziách 66 kW (90 k) a 74 kW (100 k) pre verziu S, športová verzia ST, ktorú poháňal benzínový motor 2.0 s výkonom 110 kW (150 k) , doplnenie ponuky benzínových motorov o agregát s objemom 1,25 litra s výkonom 55 kW (75 k). 2006 – Facelift modelu. Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.