Prvý redakčný test: Renault Mégane 1.9 dCi

Tretia generácia Renaultu Mégane zahladila excentrické tvary, stále je však reprezentantom čistého francúzskeho štýlu. To platí aj o testovanej verzii s naftovým motorom 1.9 dCi.
Vydané  Text: 
Adieu! Mégane dal hlasné zbohom excentrickému štýlu predchodcu a naplno sa opäť vrhol do tzv. stredného prúdu. Jeho dizajn je diplomatický, uhladený, ale rozhodne nápaditý. Miesto divokých zlomov prináša tretia generácia elegantné a čisté línie. Takisto v prípade kabíny Renault pritlačil na pílu a vo vzduchu vďaka tomu visí diplomatická roztržka. Volkswagen Golf nie je ďaleko od toho, aby poslal protestnú správu za to, že sa mu francúzska novinka celkovým dojmom kvality a hodnotnými materiálmi mieša do jeho záležitostí. Ťahanice môžu pritom nastať aj na domácej scéne, za volantom si totiž pripadáte takmer ako v o triedu vyššie postavenej Lagune. Vodič a jeho spolujazdec majú omnoho viac voľnosti v oblasti ramien a malá stredová konzola nijako neobmedzuje pravú nohu vodiča. Spolujazdca ale trochu viac obmedzuje mohutná palubná doska. Vyšší vodiči uvítajú, že si môžu dať sedadlo v Mégane dostatočne nízko. To je rozmerovo tak akurát a aj napriek tvrdšej výplni je dostatočne pohodlné. Tradične výborné sú hlavové opierky. Renault dáva demokraticky na výber buď samostatnú klasickú ručnú brzdu alebo za príplatok 250 € (7 532 Sk) elektromechanickú. Naopak o bezpečnosti sa nediskutuje – štandardne sa okrem iného dodáva šesť airbagov i ESP. Testovaná verzia v najvyššej výbave Privilege naviac obsahuje množstvo ďalších komfortných prvkov. Minimalisticky pôsobiacemu a veľmi dobre prehľadnému prístrojovému panelu dominuje kruhový digitálny rýchlomer s integrovaným grafickým palivomerom a teplomerom chladiacej kvapaliny. Jeho biele podsvietenie spočiatku vodiča trocha ruší, zvlášť počas jazdy v tme. Spoločnosť mu robí štýlový otáčkomer a displej palubného počítača. Protestnú správu možno spisujú aj v Mníchove, prevedenie stredového panelu totiž nápadne pripomína vozidlá značky BMW. Panel klimatizácie je umiestnený vyššie a zároveň lepšie než ovládacie prvky audiosystému. V oboch prípadoch sú tlačidlá pomerne malé a dosť nahustené. Z hľadiska ovládania je toto riešenie na hranici únosnosti, dá sa na to ale zvyknúť. Chválime veľmi dobrú príplatkovú navigáciu, ktorej nechýba ani hlásenie prípadných problémov na vytýčenej trase. Jej ovládanie je bohužiaľ umiestnené rovnako ako v prípade iných modelov značky Renault na stredovom tuneli. To znamená, že pri jazde je odvádzaná vodičova pozornosť od situácie na ceste. Nie sme celkom stotožnení ani s umiestnením prepínača tempomatu a obmedzovača rýchlosti medzi sedadlami, ktoré je taktiež špecialitou Renaultu. Francúzi zďaleka tak dobre nenaložili s priestorom ako konštruktéri značiek VW či Ford. Napriek tomu, že nový Mégane má jeden z najdlhších rázvorov vo svojej triede, priestorová ponuka na zadných sedadlách je oveľa skromnejšia ako v prípade rivalov s kratším rázvorom. Zatiaľ čo vpredu si pripadáte ako v Lagune, na zadných sedadlách s krátkymi sedákmi a príliš kolmými operadlami sa cítite ako vo vozidle nižšej kategórie. Vzadu jednoducho Mégane miestom dosť šetrí, čo nie je pre rodinne orientovaných zákazníkov práve najpozitívnejšia správa. Kompaktnejšie postavy s výškou okolo 170 cm majú vzadu miesto na kolená i hlavu len tak tak. V prípade, že vodič má sedadlo úplne dole však neostáva veľa miesta ani na chodidlá… Klesajúca línia strechy uberá miesto pre hlavy pasažierov a keď je vozidlo vybavené presklenou strechou, situácia sa ešte zhoršuje. Pocit stiesnenosti umocňujú vzadu zužujúce sa zadné okná. Široký C-stĺpik navyše sťažuje parkovacie manévre. Ak sa chcete vyhnúť prípadným škrabancom, investujte do parkovacích senzorov. Počet odkladacích priestorov je v Mégane priemerný, schránka pred spolujazdcom je síce hlboká, má ale malý otvor. Predchádzajúca generácia modelu Mégane mala po stránke veľkosti len diplomatický batožinový priestor. Novinka však priniesla poctivejší kufor. Výrobca uvádza 405 litrov, čo znamená titul premiant triedy. Treba ale podotknúť, že je to vrátane priestoru pod podlahou. Po sklopení zadných operadiel vzniká vinou splývajúcej strechy podpriemerný objem. Pred samotným sklápaním je však najprv potrebné vyklopiť sedáky a vybrať hlavové opierky a zároveň treba dať pozor, aby predné sedadlá neboli posunuté príliš dozadu. Podobne ako väčšina konkurentov má Mégane vyššiu nakladaciu hranu. Nie veľmi praktické je aj samotné otváranie. Veko je treba uchytiť za pomerne často zašpinený spodný okraj. Čo nás v zadnej časti rozhodne potešilo bola plnohodnotná rezerva, ktorá sa dodáva v rámci štandardnej výbavy. Zatiaľ najvýkonnejší dodávaný motor predstavuje osvedčený agregát 1.9 dCi s výkonom 96 kW (130 k). Pohonná jednotka dostatočne ťahá už od nízkych otáčok a nevyžaduje si časté radenie. Manuálna šesťstupňová prevodovka má navyše krátke dráhy a oproti predchodcovi rozhodne presnejší chod. Najvyšší krútiaci moment 300 Nm je k dispozícii od 1750 otáčok a v praxi štvorvalec dobre ťahá už od hodnoty 1500. Nástup je pritom plynulý s minimálnou turbodierou. Najlepšiu službu motor odvádza v pásme 1900 až 3500, za hranicou 4000 jeho sila vädne. Pohonná jednotka má pokojný, vyrovnaný chod. Priemerne sme počas nižších vonkajších teplôt jazdili za necelých 7 litrov na 100 km. Pri palivovej nádrži s objemom 60 litrov to znamená veľmi slušný potenciálny dojazd. Milým detailom, na ktorý si postupne pri značke Renuault zvykáme, je otvorené hrdlo palivovej nádrže. Pri tankovaní tak stačí len odchýliť krytku. Nový Mégane podvozkovo vychádza z predchádzajúcej generácie a za jeho volantom si pripadáte takmer ako v zmenšenej Lagune. Vzadu má auto len polotuhú nápravu, väčší rozchod kolies sa ale podpísal pod lepšiu stabilitu. Tuhší stabilizátor zabezpečuje menšie náklony karosérie v zákrutách a odpruženie je príkladne komfortné. Štandardné šestnásťpalcové obutie sa vzhľadom na naše cesty javí ako ideálna voľba. Riadenie bolo jedným z hlavných nedostatkov predchodcu. U nového Méganu teraz poskytuje vďaka ostrejšiemu prevodu rýchlejšie reakcie a lepšiu spätnú väzbu. Je relatívne presné, ale o trošku viac precíznosti by neuškodilo. Brzdy s rýchlym nástupom vykazovali počas testu výbornú účinnosť, Mégane zastaví z rýchlosti 100 km/h na dráhe dlhej len 39 metrov. Text: Vladimír Löbl Foto: Jan Dvořáček Technické údaje**Motor****naftový 1.9 dCi R4**Zdvihový objem1870 cm3Výkon96 kW (130 k) pri 3750 ot/minKrútiaci moment300 Nm pri 1750 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4295/1808/1471 mmRázvor2641 mmBatožinový priestor405/1662 lPohotovostná hmotnosť1416 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť205 km/hZrýchlenie 0-100 km/h9,5 sSpotreba počas testu6,9 l/100 kmSpotreba uvádzaná výrobcom5,1 l/100 kmEmisie CO2134 g/km**Cena**Základná cena verzie26 790 € (805 569 Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »