Porovnávací test: Ford Focus Kombi 2.0 TDCi vs. Opel Astra Caravan 1.9 CDTi

Kompaktné kombi právom ašpiruje na funkciu plnohodnotného rodinného auta, zvlášť ak je pod kapotou najsilnejší diesel v ponuke. V našom porovnávacom teste sa stretli tradiční zástupcovia nemeckej školy Ford Focus a Opel Astra.
Vydané  Text: 

Nenápadne elegantný dizajn, vysoká kvalita, dostatok priestoru a spoľahlivé jazdné vlastnosti. Tak by sme mohli zosumarizovať požiadavky na ideálne rodinné kombi. Astra aj Focus to spĺňajú do bodky. Ich prístup k veci je však už na prvý pohľad odlišný. Ford viac vsádza na športovosť, kým Opel si ctí tradičný komfort. Zaujímavé je, že kompaktnejšie pôsobiaci Focus je vo všetkých smeroch väčší než Astra. Prejaví sa to aj po otvorení dverí. V kabíne Focusu je citeľne viac miesta, Astra pôsobí predovšetkým na šírku stiesnenejšie. Vzadu je situácia dosť vyrovnaná. Kolmejšia pozícia sedenia vo Forde je lepšia na krátke cesty. Nízke operadlá so zapustenými opierkami hlavy sme ocenili predovšetkým pri sklápaní sedadiel. V oboch autách treba pre dosiahnutie rovnej plochy vyklopiť sedák, množstvo nadávok pri demontáži opierok hlavy v Astre je nereprodukovateľné. Opel ale celkovo poteší väčším batožinovým priestorom a aj rovina sa nám zdala o chlp rovnejšia než vo Focuse. Zaujímavým prvkom je delenie operadla v pomere 40:20:40, čo umožňuje vytvoriť improvizovaný stredový tunel pre prepravu dlhých predmetov bez výrazného obmedzenia vnútorného priestoru. Obe autá zabodovali tiež nulovou nakladacou hranou, pod podlahou však svorne skrývajú len rezervu a žiaden ďalší odkladací priestor. Tvarovanie zadných svetiel pri samotnom nakladaní nahráva Fordu. Kvalita použitých materiálov je v oboch autách veľmi dobrá. Elegantnejší štýl Astry podčiarkuje obklad v prevedení piano lak, ktorý je štandardným prvkom výbavy Cosmo. Výrazné hrany však pôsobia trochu neútulne. Tradičným hendikepom značky Opel je komplikovanejšia obsluha. Nejednoznačný chod páčok pod volantom či ovládanie rádia a palubného počítača si vyžadujú zvyk. Focus sa ovláda intuitívnejšie, tiež ale skrýva nástrahy, napríklad pri práci s palubným počítačom. Plastový obklad imitujúci hliník, štandard výbavy Titanium, nemusí byť každého ideálom, drevo ale vo Forde napodobňujú ešte horšie. Obaja kandidáti to nepreháňajú s odkladacími priestormi v kabíne, vo Focuse sme ich ale odhalili viac a sú aj lepšie využiteľné. Papierové hodnoty výkonu posúvajú do role favorita Astru, výsledok nás ale dosť prekvapil. Focus jej totiž ukázal chrbát nie len subjektívnym dojmom ťažnej sily, ale aj pri meraniach pružnosti na vyšších prevodových stupňoch. Pritom oba automobily sú porovnateľne sprevodované. Dvojliter francúzskeho pôvodu je ale právom považovaný za jeden z najlepších vo svojej kategórii. Chválu si zaslúži predovšetkým za mimoriadnu ochotu v nízkych otáčkach. Výborná je aj kultúra chodu, o máličko drsnejší prejav sa v športovejšie poňatom Focuse dá odpustiť. Pri Astre sa vyplatí počkať na nástup turbodúchadla, dovtedy je totiž jej agregát 1.9 nie veľmi živý a prejavuje sa predovšetkým nízkofrekvenčným hlukom. Vo vyšších otáčkach sa tieto neduhy stratia. Rozdiel v priemernej spotrebe je zanedbateľný, hodnota na hranici šiestich litrov je v oboch prípadoch výborná. Podvozky asi najvýraznejšie diferencujú charakter oboch modelov. Focus s unikátnou zadnou nápravou Control Blade presvedčí pri športovej jazde, stabilita auta v zákrutách je občas až neuveriteľná. Vašu dôveru si ale nezíska hneď na prvý pokus. Pozdávalo sa nám aj komunikatívne riadenie s dostatkom spätnej väzby. Opel je v tomto smere výrazne vláčnejší. Konštruktéri tu takmer k dokonalosti dohnali tradičný koncept polotuhej zadnej nápravy. Stabilita Astry je veľmi dobrá, no pud sebazáchovy sa aktivuje o čosi skôr. V rámci nemecky tvrdého vyladenia nás potešil komfort. Astra navyše vyhráva aj lepším utlmením hluku podvozka a menším aerodynamickým hlukom. Definitívne rozhodnutie väčšiny záujemcov určí pohľad do cenníka. Pri bodovaní však túto oblasť nezohľadňujeme. Focus je v základnom prevedení výbavy Titanium o približne 1800 € (54 227 Sk) lacnejší. Sériová výbava oboch modelov je porovnateľná, pri Forde by sme však radšej zvolili výbavu Ghia, ktorá je cenovo zhodná s Titanium a obsahuje aj tempomat. Vcelku zaujímavé sú ďalšie príplatkové možnosti ako napríklad vyhrievané čelné sklo alebo natáčacie svetlomety. Astra v najvyššej výbave Cosmo nás nepotešila príplatkom za elektrické sťahovanie zadných okien a celkovo vyššími sumami v cenníku doplnkových položiek. Text: Martin Ruisl Foto: Ivan Kelement (5) a autor Technické údajeModel Ford Focus Kombi 2.0 TDCi TitaniumOpel Astra Caravan 1.9 CDTi CosmoTyp motora/počet valcov prepĺňaný naftový 2.0 R4prepĺňaný naftový 1.9 R4Zdvihový objemcm319971910Maximálny výkonkW (k)100 (136)110 (150) pri ot/min40004000Max. krútiaci moment Nm320320 pri ot/min20002000-2750Emisie CO2g/km154156Emisná norma Euro 4Euro 4Pohotovostná hmotnosť kg14291450Užitočné zaťaženiekg521540Dĺžka x šírka x výška mm4597 x 1839 x 15374515 x 1753 x 1500Rázvormm26402703Priemer otáčaniam10,410,9Batožinový priestorl482/1525490/1590Hmotnosť prívesu nebrzd./brzdeného kg715/1500720/1400Objem nádrže l5352Vnútorná šírka vpredu/vzadu mm1430/14601410/1400Vnútorná výška vpredu/vzadu mm995/950985/960Využiteľná šírka/výška vstupného otvorumm1140/8301020/810Pneumatiky 205/55 R16 Good Year Ultragrip Performance205/55 R16 Michelin Pilot AlpinPohon predných koliespredných koliesPrevodovka 6-stupňová6-stupňová manuálnamanuálnaNamerané hodnoty Zrýchlenies 0-100 km/h 9,79,8Pružnosťs 60-100 km/h (IV./V.) 6,2/8,56,2/8,980-120 km/h (V./VI.) 8,4/10,68,7/11,3Maximálna rýchlosť km/h203207Spotreba Priemer počas testul/100 km6,16,3Dojazdkm869825Palivo naftanaftaSpotreba podľa ECEl/100 km mesto 7,27,5mimo mesta 4,65kombinovaná 5,65,9Základná cena verzie €23 866,4327 398,26 Sk719 000825 400Štandardná a príplatková výbava € (Sk) airbag vodiča/spolujazdca S/SS/Sairbagy bočné SSESP SSklimatizácia/automatická S/494,59 (14 900)S/250 (7 532)palubný počítač SSelektrické okná vpredu/vzadu S/SS/450 (13 557)predné hmlovky SStempomat 325,30 (9 800)Sparkovacie senzory 395,01 (11 900)400 (12 050)rádio s CD a MP3 S/411,60 (12 400)S Hodnotenie**Auto**Ford Focus Kombi 2.0 TDCi TitaniumOpel Astra Caravan 1.9 CDTi Cosmo**Karoséria (max. 100 bodov)**7571**Ergonómia (max. 50 bodov)**3633**Jazdný komfort (max. 95 bodov)**7375**Pohon (max. 95 bodov)**6862**Jazdná bezpečnosť (max. 60 bodov)**4441**Celkové hodnotenie (max. 400 bodov)****296****282** **1. Ford** Focus je jednoducho lepší ako celok, zvlášť osloví športovo orientovaných vodičov. Nás presvedčil predovšetkým motorom, stabilitou podvozka a aj väčšou ponukou priestoru. Na prvé posedenie sa v ňom rýchlejšie zorientujete, no niektoré materiály môžu pôsobiť lacno. **2. Opel** Vcelku solídna Astra čaká na generačnú výmenu, ktorá možno zotrie náskok modernejšieho konkurenta. Opel dokázal bodovať v oblasti komfortu, má väčší kufor a zapôsobí tiež svojou eleganciou. Záujemcovia však budú musieť siahnuť hlbšie do peňaženky.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.