PRVÝ TEST: Volkswagen Golf: 1.4 TSI Highline DSG

Model Golf od Volkswagenu by sme mohli prirovnať ku kvalitnému vínu: stále je lepší a dokonalejší. Úlohou šiestej generácie je zatieniť predchádzajúcich päť a zároveň dokázať, že ašpirácia na menotvorcu kompaktnej triedy nie je vôbec prehnaná. Podarilo sa?
Vydané  Text: 
Volkswagen Golf šiestej generácie patrí k najhorúcejším novinkám uplynulého roka. Už prvé oficiálne fotografie naznačili, že tých vonkajších zmien oproti päťke nebude až tak veľa. Pravdepodobne aj kvôli tomu sa neustále vedú diskusie, či nemal k slovu dôjsť iba facelift. Odpoveďou na tieto debaty sú slová samotných konštruktérov, ktorým jednoducho išlo o to, aby bol zachovaný kult s menom Golf. Rozhodli sa teda pre zaužívané a verejnosťou poznané golfácke krivky. Modifikovaná však bola predná časť v štýle príbuzenského modelu Scirocco a aj koncové svetlá, ktoré sa ponášajú na tie z Touarega. Mierne sa zmenili celkové proporcie, nový Golf je o 20 mm širší, o 5 mm kratší a o 34 mm nižší než predchodca. S vonkajškom sa experimentovalo len minimálne, to sa ale nedá povedať o kompletne prerobenom interiéri. Ten je akýmsi mixom rôznych prvkov z modelov Golf V, Tiguan, ale najmä Passat CC. Od posledne menovaného prevzala novinka budíky, volant či napríklad ovládanie klimatizácie a chytila od neho honosný nádych. Ku kvalite použitých materiálov nemáme žiadne výhrady, rovnako ako k ergonómii, ktorá už tradične patrí k najlepším v segmente. Jedným zo zásadných rozdielov oproti predchádzajúcej generácii je miera odhlučnenia kabíny: šestka je tichá ako mnohé autá strednej triedy. Priestorová ponuka vpredu vyhovuje, vzadu je to tiež v poriadku. Batožinový priestor s objemom 350 litrov je v triede zdravým štandardom. Pár bodov sme strhli pri hodnotení variability: po sklopení asymetricky deleného operadla totiž vzniká mierne šikmá plocha. Na druhej strane nás však potešilo, že pred zväčšovaním celkovej kapacity na 1305 litrov sme nemuseli vyklápať sedáky… V krátkosti sa zmienime o pasívnej bezpečnosti. Golf šiestej generácie bude štandardne vo všetkých stupňoch výbavy obsahovať sedem airbagov vrátane kolenného pre vodiča. Osobitnou kapitolou nášho testu je hodnotenie pohonného ústrojenstva. Pod kapotou doslova exceloval benzínový agregát 1.4 TSI s výkonom 118 kW (160 k), ktorému plným právom patrí titul Motor roka 2008 vo svojej objemovej kategórii. Viacero automobiliek v posledných rokoch akosi zaspalo na vavrínoch a svoju pozornosť i investície sústredili najmä do naftových motorov. Pri pohľade na vyššiu obstarávaciu cenu dieselových verzií a aj na cenu za liter nafty sa ale karta už dávnejšie obrátila. K slovu sa dostávajú opäť benzínové agregáty, a to nie hocijaké. Motor 1.4 TSI je totiž dopovaný kompresorom Eaton a aj turbodúchadlom od spoločnosti Borg Warner. Už po naštartovaní je ťažké identifikovať, či motor beží. Charakterizuje ho príkladne tichý chod a nebyť otáčkomera, ľahko sa môže stať, že kľúčikom otočíte ešte raz. Súčinnosť prepĺňacích systémov je veľmi nenápadná a vodič za volantom ani nepostrehne či je pri slove kompresor (nižšie otáčky) alebo turbo (vyššie otáčky). Pochváliť rozhodne treba aj spoluprácu pohonnej jednotky so sedemstupňovou robotizovanou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Radenie jednotlivých stupňov prebieha hladko a sofistikovaným spôsobom, už pri rýchlosti 60 km/h máte zaradený najvyšší siedmy stupeň (čo vôbec nepostrehnete), pričom motor točí 1200 otáčok a skromne chlipká len okolo 4,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesto pri obligátnej deväťdesiatke otáčkomer ukazuje (pri zaradenom siedmom stupni) hodnotu 1800 a spotreba sa pohybuje okolo 5,5 l/100 km. Diaľničné tempo 130 km/h zvýši apetít agregátu na 7 l/100 km, otáčky okolo 2700 sú ale stále prijateľné. Pri výrazne dynamickej jazde stúpajú nároky pohonnej jednotky na palivo a menia sa aj reakcie prevodovky DSG. Pri preraďovaní je už cítiť jemné trhnutie, pochvalne sa ale staviame k jej reakciám na kick-down. Keď sme si za volantom prehnane užívali, atakovali sme hranicu až 13 l/100 km. To sme však motor pomerne často vytáčali až do červeného poľa, konkrétne do hodnoty 6500. Celkovo sme s novým Golfom jazdili za 7,7 l/100 km, čo je vzhľadom na ponúkaný výkon pozitívny údaj. Jazdné vlastnosti Golfa vždy patrili k tomu najlepšiemu v nižšej strednej triede a inak to nie je ani tentoraz. Podvozok šiestej generácie bol upravený len mierne, vpredu stále kraľuje McPherson a vzadu viacprvková náprava. Správanie na ceste je čitateľné a neutrálne, prednosťami vozidla sú handling a stabilita. Nastavenie podvozka je skôr tvrdšie ako komfortné, ale ani na slovenských cestách z posádky auto nevytrasie dušu. Za príplatok si zákazníci môžu objednať systém adaptívneho nastavenia tlmičov DCC, ktorý v testovanom modeli nebol. Z hľadiska aktívnej bezpečnosti oceňujeme odolné brzdy s dobrým nástupom a dávkovaním i veľmi citlivo a harmonicky reagujúce ESP. Volkswagen Golf šiestej generácie predstavuje dobre zladený celok, ktorému sa dá vytknúť ozaj málo. Vyvážený súbor ponúkaných vlastností v kombinácii s vydareným motorom znamenali v celkovom hodnotení bodový zisk, postačujúci na plný päťhviezdičkový zásah. Uvidíme ako novinka z Wolfsburgu dopadne pri pasovaní sa so svojimi súpermi. Pripravujeme totiž veľký porovnávací Master-Test, v ktorom sa s novým Golfom stretne až dvanásť konkurenčných zástupcov nižšej strednej triedy. Text: Peter Michalec Foto: PANER a Martin Ruisl **Hodnotenie \* \* \* \* \*** Volkswagen Golf prináša aj vo svojom šiestom vydaní tradičné hodnoty, ku ktorým možno zaradiť vysokú mieru bezpečnosti, kvalitu spracovania, výborný podvozok či jednoduchú obsluhu. Testovaný model pridáva navyše veľmi tichý, ochotný a kultivovaný agregát, ktorý spolu s harmonickým celkom prispel k stavu našej takmer plnej spokojnosti. **Karoséria** + kvalita spracovania \+ vnútorný priestor \+ ergonómia ovládacích prvkov \+ prehľadnosť karosérie \- mierne obmedzená variabilita **Jazdný komfort** + pohodlné sedadlá \+ nízka miera hluku v kabíne \+ fungovanie klimatizácie \- pruženie na krátkych priečnych nerovnostiach **Pohon** + tichý a kultivovaný agregát \+ ochota motora \+ rýchlosť reakcií a radenie DSG **Jazdné vlastnosti** + veľmi bezpečné jazdné vlastnosti \+ stabilita a handling \+ presné riadenie s dostatkom spätnej väzby \+ dobre nastavené ESP **Bezpečnosť** + rozsiahla bezpečnostná výbava \+ odolné brzdy s dobrým dávkovaním **Životné prostredie** + spotreba paliva + splnenie emisnej normy Euro V **Náklady** \+ servisné intervaly \- záruka len na dva roky Technické údaje**Motor****prepĺňaný benzínový 1.4**Zdvihový objem1390 cm3Výkon118 kW/160 k pri 5800 ot/minKrútiaci moment240 Nm pri 1500 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4199 x 1779 x 1479 mmRázvor2578 mmBatožinový priestor350/1305 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť220 km/hZrýchlenie 0-100 km/h7,8 sSpotreba uvádzaná výrobcom6,0 l/100 kmSpotreba počas testu7,7 l/100 kmEmisie CO2139 g/km**Cena**Základná cena verzie24 294 € (731 881Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »