Seat Ibiza 1.9 TDI: Viac korenia

Titulky našich článkov o novej generácii Seatu Ibiza sa akosi stále motajú okolo ostrých gastronomických zážitkov. Nič sa ale nedá robiť, aj prvý podrobný redakčný test potvrdil papierové predpoklady.
Vydané  Text: 

Rozdelenie značiek koncernu VW na klasické a športové sme donedávna v niektorých segmentoch a pri niektorých modeloch vnímali skôr ako marketingovú frázu než reálne citeľný fakt. Nová Ibiza to však ozaj zmenila, tak na povrchu, ako aj pod ním, teda až na pár detailov…. Tento test nie je porovnávací, pár postrehov aj týmto smerom si však v jeho priebehu neodpustíme. Stačí napríklad novú Ibizu postaviť vedľa jej českej sesternice Fabie a vec je podstatne jasnejšia, než bola ešte v predošlej generácii. Už na pohľad. A to sme celý podstatne viac dynamicky korenený pokrm majstrov kuchárov z Martorellu ešte iba zľahka okoštovali. Zahryznime sa teda hlbšie. Vonkajšími tvarmi karosérie je Ibiza bezpochyby jedným z najdynamickejších modelov segmentu B. Snaha dostať športové korenie aj do interiéru je tiež pomerne zjavná. Stredová konzola je natočená smerom k vodičovi, ktorému sa tak priznáva status najdôležitejšej osoby v aute, prístroje sú posadené do hlbokých tubusov á la Alfa Romeo. Niekto by ale mal tvorcom detailov tohto auta vysvetliť, že plastová napodobenina „strieborného“ povrchu môže pôsobiť ako gýč, nehovoriac o tom, že sa v čelnom skle odráža podstatne viac než tmavý. Predná časť kabíny je celkovo veľmi príjemná a aj dostatočne priestranná. Ergonómia je v globále dobrá, až na pár prehreškov, napríklad trochu utopenú skupinu ovládacích tlačidiel, vrátane varovných blikačov, po ktorých treba šmátrať až pred páku prevodovky. Nadšení sme neboli ani z rádia, ktoré sa síce tvári moderne, chýbajú však na ňom tlačidlá priamej voľby staníc, takže keď chcete preladiť na inú predvoľbu, namiesto jedného kroku potrebujete až tri. Sme celkom zvedaví, ako bude nová Ibiza pôsobiť v niektorej z najlacnejších verzií, nami testovaná Sport nás obklopila až na malé výnimky kvalitnými a poctivo spracovanými materiálmi. Radosť bola zaboriť sa do sériových športových sedadiel s výbornou oporou tela, aj na veľmi dlhej ceste. Ešte väčším potešením bol malý kožený volant s ideálne hrubým a tvarovaným vencom. Na zadných sedadlách sa športovejšia orientácia prejaví už trochu negatívnejšie: sedáky sú pomerne krátke, miesta je poskromne, tak na kolená ako aj nad hlavu. Rozumným limitom výšky pasažiera, ktorý to ešte prežije bez ujmy, je cca 178-180 cm, za nanajvýš rovnako vysokým vodičom. Pochvalne pokývať hlavou sa patrí nad objemom batožinového priestoru: základných 292 litrov je na hatchback segmentu B rozhodne nadpriemerom. Zadné sedadlo je asymetricky delené a vďaka takmer celkom zasúvateľným opierkam hlavy aj pomerne ľahko sklopné. Vzniknutý schodík je síce evidentný, nie však dramaticky vysoký. Horšie je to so vstupným otvorom do kufra, ktorý je pomerne malý a s nakladacou hranou, ktorá je poriadne robustná. V tomto smere skrátka zvíťazila priorita dosiahnutia čo najtuhšej karosérie. Ibiza nesklamala naše očakávania ani kvalitami svojho podvozka. Na to, aký je jednoduchý (vpredu McPherson, vzadu polotuhá náprava), sa správa nad očakávanie dobre. Stabilita pri rýchlej jazde po rovinkách a v tiahlych zákrutách je výborná, mrštnosť pri rýchlych zmenách smeru je tiež výborná, teda až na to, že nami testovanú verziu trochu pod nosom tlačilo ťažké 1.9 TDI PD, ktoré oplačeme o kúsok neskôr. Až na ním spôsobenú mierne zvýšenú nedotáčavosť je však aj neutralita takmer príkladná. Veľmi dobré známky dávame aj riadeniu: výrobca nepodľahol móde elektrických posilňovačov s problematickým dosiahnutím dobrej spätnej väzby, ale ostal pri rozumne kompromisnom elektrohydraulickom. A aj to patrične vo volante cítite. Strmosť riadenia nie je nijako prehnaná a auto zbytočne nedestabilizuje, na mieru jeho športových ambícií však rozhodne postačí. Otvárame prednú kapotu a vyťahujeme vreckovku. To, čo tam spočíva, je totiž ozaj na zaplakanie. Nová Ibiza je ozaj vydarené moderné malé auto, muzeálne exponáty typu osemventilovej naftovej jednadeviatky so vstrekovaním typu čerpadlo-dýza jej však dosť výrazne podrážajú nohy. Na jednej strane musíme pochváliť španielskeho výrobcu za zjavne počuteľnú snahu o odhlučnenie tohto nemeckého mixéra, najmä na voľnobehu a pri podtočení sa celkom solídne podarilo eliminovať nepríjemné nízkofrekvenčné dunenie a vibrácie. V stredných a vysokých otáčkach pri prudkom zrýchlení si však motor zarapká ozaj hlasito. Aby sme ale boli spravodliví, tak spomenieme aj jeho typické dobré vlastnosti: ťah v stredných otáčkach, udeľujúci autu príjemný subjektívny pocit dynamiky a striedme nároky na palivo, aj napriek tomu, že sme zďaleka nedosiahli rozprávkové papierové hodnoty. Trochu nepríjemne nás zaskočilo aj nezvyčajne dlhé a trochu čudne odstupňované sprevodovanie päťstupňového manuálu. V meste môžete prakticky zabudnúť na päťku a musíte si zvyknúť na to, že ak chcete, aby vám trojka zabrala v pásme, kde už motor ťahá, je nutné dvojku poriadne vytočiť. Dobrou správou v tejto súvislosti je diaľničná jazda, pri ktorej maximálna povolená rýchlosť znamená ani nie 2200 otáčok, a teda slušnú úsporu paliva. Nová Ibiza nás oslovila vcelku veľmi pozitívne. O to viac nás hnevá, že pod jej kapotou pracujú také anachronizmy, aké si ozaj nezaslúži. Už aby tu bol koniec roka, na ktorý sú avizované moderné prepĺňané agregáty 1.4 TSI do verzií FR a Cupra. Text: Ladislav Malák Foto: PANER (3) a autor **HODNOTENIE: \* \* \* \*** Nová Ibiza plní podstatne lepšie úlohu športovo orientovanej koncernovej alternatívy malého auta než predošlá generácia. Veľmi dobrý celok zrádza iba pár priestorových kompromisov, ergonomických detailov a veľký starý turbodiesel. **Plusy:** \+ dostatok miesta vpredu \+ objem batožinového priestoru \+ výborné predné sedadlá \+ prijateľný komfort pruženiav \+ ťah motora v stredných otáčkach \+ stabilné vedenie stopy \+ výborný handling \+ dobrá presnosť riadenia \+ tuhá karoséria \+ kotúčové brzdy aj vzadu \+ nízke emisie \+ cena základnej verzie \+ pomerne nízka spotreba **Mínusy** \- prístup do batožinového priestoru \- menej miesta vzadu \- krátke zadné sedáky \- ovládanie audiosystému \- dlhé sprevodovanie a nerovnomerné odstupňovanie \- kultúra chodu a odhlučnenie motora \- s motorom 1.9 TDI zvýšená nedotáčavosť Technické údaje**Motor****naftový 1.9 R4**Zdvihový objem1896 cm3Výkon77 kW/105 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment240 Nm pri 1900 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4052 x 1693 x 1445 mmRázvor2469 mmBatožinový priestor292 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť186 km/hZrýchlenie 0-100 km/h11,0 sSpotreba počas testu5,8 l/100 kmSpotreba uvádzaná výrobcom4,5 l/100 kmEmisie CO2119 g/km**Cena**Základná cena verzie556 700 Sk s DPH








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.