Jazdenky: Najlepší bojovníci so snehom

Pokiaľ sa dnes povie auto s pohonom všetkých kolies, často si ľudia predstavia niečo, čo síce nemá problém na nespevnených cestách, no do terénu by s nimi vyrazil málokto. My sme sa pozreli na ponuku vozidiel, pre ktoré je sneh a poľná cesta iba začiatkom zábavy.
Vydané  Text: 
Pamätáte si, čo bolo v ponuke vozidiel s pohonom všetkých kolies pred takými desiatimi rokmi? Väčšinou to boli klasické terénne vozidlá, ktoré ste si viac užili mimo cesty a na diaľniciach ste sa relatívne skoro dostávali k momentu, kde bolo treba robiť kompromisy. Veď napríklad Volkswagen Touareg, dnes v podstate vzor všeumelca, ktorý v závislosti od motorizácie zvládne po diaľnici uháňať rýchlosťou 200 km/h a s dobrou terénnou výbavou sa nezľakne ani boja s náročnejšou lesnou cestou, sa v bratislavskom závode Volkswagenu začal vyrábať práve pred desiatimi rokmi. Pravdou však je, že podľa výskumu správania sa vodičov terénnych vozidiel sa takéto autá pohybujú mimo cesty iba slabých päť percent času svojej životnosti. Nič to však nemení na ich terénnych schopnostiach. Najmä vozidlá ako Volkswagen Touareg, Toyota Land Cruiser, Land Rover Discovery či Mitsubishi Pajero sa v náročnejších podmienkach môžu spoliehať na pomoc redukčnej prevodovky a uzávierok diferenciálov, čo vylepšuje ich priechodnosť aj v ťažkých situáciách. Náročný život terénnych vozidiel spočíva aj v rôznom druhu namáhania. V bazároch môžete natrafiť na vozidlá s rozličným životopisom, ktorý sa podpísal na ich technickom stave. Od auta, ktoré využívalo 50-kilogramové žieňa a najväčším nákladom bol zložený detský kočík a batožinový priestor plný rodinného nákupu na celý týždeň, cez reprezentatívne vozidlo používané generálnym riaditeľom. Takéto auto strávilo väčšinu času na diaľnici a na pravidelnej údržbe v servisoch, maximálne sa mimo asfaltky dostalo na golfové ihrisko či na poľovačku. Najmä pri dovoze zo zahraničia môžete naraziť na životom unavené a doslova uťahané kusy. Vzhľadom na výkon motora a krútiaci moment sa terénne vozidlá vo veľkom môžu používať na ťahanie prívesov. A čo ich majitelia zavesili na ťažné zariadenie často záviselo od krajiny, z ktorej prišli do našich bazárov. V Nemecku to najčastejšie mohli byť prívesy na prepravu koní prípadne jácht na ceste k moru a od mora no a Holanďania či Belgičania za nimi s radosťou ťahajú obytné prívesy na cestách krížom cez kontinent. Ťahanie prívesov mimoriadne unavuje mechaniku, diferenciály, vytvára vôle v kĺboch kardanových hriadeľov a poriadne dáva zabrať aj brzdám. Preto si pred kúpou dôkladne prezrite podvozky a dávajte pozor aj na tie najnepatrnejšie pazvuky. Čím je auto zospodu dotlčenejšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že bolo mechanicky preťažované. Skontrolujte či pohon všetkých kolies vôbec funguje a aké sa ozývajú z prevodovky pri radení redukcie zvuky. Trvajte na kontrole rozvodoviek a presvedčte sa, že odnikadiaľ neuniká olej či nejaká iná prevádzková kvapalina. Viaceré terénne vozidlá mali problémy s tesnosťou posilňovačov riadenia (najmä Kia Sorento) a s únikmi oleja medzi motorom a prevodovkou ako aj z rozvodoviek. Až by sa dalo povedať, že pokiaľ z nich niečo nepresakuje, tak treba zvýšiť ostražitosť. Taktiež skúste viackrát zabrzdiť z vyššej rýchlosti. Brzdy môžu toho mať za sebou viac ako dosť, veď brzdiť kolosy s pohotovostnou hmotnosťou cez dve tony nie je med lízať. Pri riadení dávajte pozor na pukanie pri plne vytočenom volante, čo môže signalizovať opotrebované polosi. Polosi totiž dostávajú poriadne zabrať aj preto, že viaceré vozidlá majú pohon všetkých kolies a distribúciu krútiaceho momentu riadenú prostredníctvom ESP a teda pribrzďovaním jednotlivých kolies. Potom trpia najmä brzdové kotúče a polosi. Vozidlá, ktoré sa dostali do nášho výberu, predovšetkým však Volkswagen Touareg a Land Rover Discovery, mohli mať za príplatok aj komfortné vzduchové odpruženie, takže si dobre pozrite, v akom stave sú zásobníky vzduchu. Išlo o drahé príplatkové prvky, ktoré si majitelia s radosťou priplácali, takže hrozí, že aj pri ich prípadnom opravovaní nebudú v servise milosrdní k vašej peňaženke. Najčastejšou poruchou moderných vozidiel, terénne nevynímajúc, sú problémy s elektronikou. Nečudo, každé jedno vozidlo má kilometre káblov a práve vozidlá z kategórie SUV a Off road ani zďaleka nepatria medzi majstrov v štatistikách spoľahlivosti. Problémy s elektronikou hlásia všetky z vybraných vozidiel a to bez ohľadu na ročník. Dávajte si preto pozor na všetky možné chybové hlášky, prípadne skontrolujte či svietia všetky kontrolky a svetlá. Problémová elektronika totiž môže odčerpať značné finančné zásoby. Vo všeobecnosti však platí, že pri kúpe terénneho vozidla si musíte dávať poriadny pozor. Opíšte si VIN číslo a skúste si ho preveriť cez importéra. Viacerí sú ochotní a vedia poradiť či vozidlo chodilo pravidelne do servisu a čo sa na ňom menilo. Ak totiž natrafíte na problémový kus, tak kúpna cena bude tá najmenšia investícia a auto, ktoré najprv vyzeralo ako dobrá kúpa, sa zmení na nočnú moru. **Mitsubishi Pajero** od 6 800 eur Japonský terénny samuraj patrí medzi priekopníkov v segmente. Veľmi dobre sa cíti v teréne, kde vďaka malým previsom a veľkým prejazdovým uhlom takmer nepozná prekážky. Tie mu vystavuje iba jeho vyššia hmotnosť. V bazároch nájdete za dobré ceny kusy z ročníka 2007, musíte však rátať s vyšším počtom najazdených kilometrov. Pozor si dávajte najmä na spojku a brzdy, ktoré trpeli pod vyššou hmotnosťou a častým ťahaním. Dajte si pozor aj na potenciálne hnevajúcu elektroniku, najmä osvetlenie. Problémy môžu byť aj s brzdami, podvozkom a riadením. Napriek tomu je Pajero spoľahlivejšie ako napríklad BMW X5. Z motorov jednoznačne odporúčame naftový štvorvalec s objemom 3,2 litra. \+ Veľmi dobré terénne vlastnosti \+ Veľmi dobrá ponuka vnútorného priestoru v päťdverovej verzii \+ Možnosť ťahať ťažký príves \+ Bohatá sériová výbava \- Nepresné riadenie \- Smädný benzínový motor **Toyota Land Cruiser** od 6 500 eur Land Cruiser patrí k vozidlám, ktoré kombinujú komfort na palube s veľmi slušnými jazdnými vlastnosťami ako v teréne, tak aj na diaľnici. Vzhľadom na vysokú pohotovostnú hmotnosť a aerodynamiku porovnateľnú s chladničkou však treba rátať so spotrebou cez 10 l nafty na 100 km. Napriek tradične vysokej spoľahlivosti Toyoty sa Land Cruiser nevyhol problémom s mechanikou, ktoré spôsobili najčastejšie vysoké nároky na vozidlo v podobe ťahania prívesov. Medzi poruchami sa objavili vôle v spoji medzi polosami a nábojmi kolies, prepálené piesty, poruchy predného diferenciálu, korózia konektorov pri palivovom čerpadle, hlučné stabilizátory (vôle v ich silentblokoch). V bazároch nájdete do hranice 15 000 eur aj vozidlá z ročníka 2006, majú však za sebou veľa kilometrov a kus pod 100 000 km sotva nájdete. Odporúčame naftové motory. Ak si to môžete dovoliť, tak dynamicky presvedčivý V8. \+ Veľkorysý vnútorný komfort \+ Schopné terénne vlastnosti \+ Možnosť ťahať ťažký príves \- Vysoké kilometrové stavy \- Unavená mechanika \- Vysoká hmotnosť a tým pádom aj spotreba **Volkswagen Touareg** od 10 500 eur Vozidlo sa stalo synonymom pre triedu luxusných SUV, ktoré však nemali problém zísť aj z cesty a vydať sa do terénu. Pritom sa nezľakol ani náročnejších prejazdov. Skôr ho majitelia využívali ako vozidlo na ťahanie prívesov. Touareg dostal aj jedinečný motor V10 TDI. Odporúčame ho však s menšími motormi, najmä s V6 TDI. Vzhľadom na vysokú pohotovostnú hmotnosť vozidla jeho spotreba veľmi neklesla pod 10 l/100 km. Hmotnosť sa podpísala aj pod opotrebenie bŕzd, problémy spôsobovala aj elektroinštalácia. V ponuke bazárov nájdete dosť modelov, treba si však vedieť vybrať. Kusy z roku 2005 nájdete už od 10 000 eur, majú však vyšší kilometrový nábeh. \+ Isté jazdné vlastnosti \+ Bohatá bezpečnostná výbava \+ Dobré jazdné vlastnosti v teréne \+ Veľký vnútorný priestor \- Vysoká hmotnosť a spotreba \- Menší objem batožinového priestoru \- Problematická elektroinštalácia **Land Rover Discovery 3** od 12 900 eur V prípade Land Roveru Discovery 3 sa takmer všetko krúti okolo elektronického systému pohonu všetkých štyroch kolies Terrain Response. Pokiaľ fungoval, tak vedel vozidlo spoľahlivo previesť cez takmer všetky druhy terénu. Horšie však bolo, že spoľahlivosť nebola jeho silnou stránkou. Rovnako ako ostatní konkurenti sa vozidlo vyznačovalo vysokou hmotnosťou, čo sa podpísalo pod vysokú spotrebu aj s odporúčaným naftovým motorom 2.7 V6. Komfortné jazdné vlastnosti obstaráva vzduchový podvozok, problémom však bola jeho netesnosť. Pokiaľ však natrafíte na dobrý kus, môžete si užívať veľkú vnútorný priestor, jedinečné terénne vlastnosti a schopnosť ťahať ťažké prívesy. \+ Kultivovaný naftový motor \+ Pohodlné pruženie \+ Terénne schopnosti \+ Vnútorný priestor \- Vysoká hmotnosť a spotreba \- Krútiaci moment až vo vysokých otáčkach \- Problémy s elektronikou **Kia Sorento** od 6 700 eur Kórejský automobil ťaží z veľmi dobrej dostupnosti. Automobily z ročníka 2005 zoženiete už za 6 700 eur a 4-ročné vozidlo s 50 000 najazdenými kilometrami nájdete už aj za 12 900 eur. Vozidlá od roku 2006 majú naftový motor s výkonom 125 kW (170 k) a sériovo dodávané ESP. Napriek priestrannému interiéru a schopnosti ťahať ťažký príves malo vozidlo viacero mechanických a elektronických problémov a celkovo sa nevyznačovalo vysokou spoľahlivosťou. Jazdné vlastnosti tiež nepatrili k ukážkovým, najmä pre menej komfortné pruženie. \+ Priestranný interiér \+ Výkonné naftové motory \+ Pripájateľný pohon všetkých kolies \+ Bohatá výbava \+ Jazdné vlastnosti v teréne \- Netesné riadenie \- Nekomfortné pruženie \- Smädný benzínový motor Pozrite si aj: Pre milovníkov prémiových vozidiel s obmedzeným rozpočtom sú v ponuke aj typickí predstavitelia segmentu ako **BMW X5** a **Mercedes ML**. Bavor je orientovaný skôr na cesty a jeho pohon všetkých kolies je zameraný na to, aby za volantom poskytol najviac zábavy v segmente, Mercedes je komfortnejší a s elektronikou podporujúcou terénnu jazdu sa nestratí ani mimo spevnených ciest. Pokiaľ však hľadáte autá s cenovkou do 15 000 eur, musíte rátať s tým, že pôjde o približne 10-ročné modely s množstvom najazdených kilometrov (BMW X5 z roku 2001 s 283 000 najazdenými kilometrami či Mercedes M z roku 2000 s 204 000 km za 5 900 eur) a miestami aj neistou históriou.








Pokračujte na ďalší príspevok »