Kia Optima útočí na Európanov

Stredná trieda je viac ako z pohľadu predajov dôležitá pre patričný imidž. Vlajkové lode ako je Kia Optima sa tu konfrontujú s prémiovým svetom. Pomôže táto posila oslabiť pozíciu európskych mocností?
Vydané  Text: 
Meno Optima nie je v názvosloví značky Kia novinkou. V zámorí ho totiž niesol sedan, ktorý sa na našom trhu predával ako Magentis. Pri spomienke na jeho posledný test v našej redakcii celkom chápeme, prečo sa Kia rozhodla pre nové meno. Kým Magentis sa mohol na konkurenciu len z diaľky pozerať, Optima má právo útočiť. Zvonka pôsobí karoséria navrhnutá Petrom Schreyerom športovo a zároveň majestátne. To prvé majú na svedomí čisté línie a tvary, to druhé rozmery. Optima je jedným z najdlhších sedanov v strednej triede, so 4 845 milimetrami, resp. s rázvorom 2 795 mm prekonáva aj Škodu Superb či Volkswagen CC a hrdo sa stavia vedľa velikána segmentu Forda Mondeo. Pozitívnou správou je, že túto veľkorysosť sa konštruktérom podarilo preniesť aj do interiéru. Vpredu aj vzadu sa aj pomerne veľké postavy usadia dostatočne pohodlne. Klesajúca línia strechy môže pocitovo mierne utláčať hlavy zadných pasažierov, to však platí až od výšky 1,90 metra. Batožinový priestor pôsobí aj na viac ako výrobcom uvádzaných 505 litrov. V prípade potreby sa dá rozšíriť sklopením zadných operadiel, vzniká však pri tom nepraktický schodík. Trochu nás sklamala kvalita spracovania tejto časti vozidla. Lacný koberec na podlahe, odhalený plech v hornej časti a úchyty veka zasahujúce voľne do priestoru podobne ako v sesterskom Hyundai i40 nie sú na úrovni strednej triedy. Schreyer si zaslúži prémie aj za výzor interiéru, navyše Kia nešetrila na materiáloch. Lesklé obklady pripomínajúce drevo a náznak obšitia niektorých častí palubnej dosky jej kombinácii s koženými sedadlami dodávajú prémiový charakter. Prístroje sú prehľadné, šikovný navigačný systém s dotykovým ovládaním poznáme už z iných modelov. Pomerne veľa tlačidiel sa usídlilo na volante, ich usporiadanie je však logické. Mierne odruky tak zostáva len ovládanie vyhrievania sedadiel, ktoré je z pohľadu vodiča schované za voliacou pákou. Zaujímavé je, že vodič má k dispozícii aj ventiláciu sedadla, spolujazdcovi iba podkuruje. Obavy z toho, že 1,7 litra je príliš malý zdvihový objem, sa rozplynú po pár metroch. Diesel síce nie je zvlášť kultivovaný, na náš vkus ho príliš počuť najmä na voľnobehu, ochotne sa však zapája do práce. Výkonovo je so 100 kW (136 k) a 320 Nm na úrovni konkurenčných dvojlitrov. So šesťstupňovým automatom si rozumie veľmi dobre, len zriedka preradí v nevhodný moment. Pri manuálnej voľbe páčkami pod volantom to až také svižné nie je, toto auto však nie je fanúšikom športovej jazdy. Optime je milšie pokojné hltanie kilometrov napríklad na diaľnici. V zákrutách sa začnú prejavovať jej neskromné rozmery a vláčnejšie riadenie. Nadšenie jej však nechýba. Podvozok auto bez problémov podrží, slovo komfort pozná aj v spojení s 18-palcovými kolesami. Nároky na palivo sú vcelku primerané. Vďaka dobrému sprevodovaniu zvládnete dlhé trasy vrátane diaľnic aj za menej ako šesť litrov na 100 km, naopak, v meste je Kia dosť smädná a priemer 7,5 l/100 km je úplne bežné číslo. Kia Optima zrejme nebude v strednej triede voľbou číslo jeden, čiastočne pre silný imidž konkurencie, čiastočne aj pre absenciu verzie kombi. Odpisovať ju by však bolo nesprávne. Spája totiž mnoho kvalít, ktoré sa od auta strednej triedy očakávajú, a to za primeranú cenu. Text: Martin Ruisl Foto: Dominik Bugár Technické údaje: Kia Optima 1.7 CRDi TX Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 845 x 1 830 x 1 455 Rázvor (mm) 2 795 Objem batožinového priestoru (l) 505 Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 650 Celková hmotnosť (kg) 2 050 Podovozok Predná náprava McPherson Zadná náprava multilink Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Prevodovka A6 Pohon predných kolies Motor Usporiadanie/palivo R4/nafta Zdvihový objem (cm3) 1 685 Výkon (kW/k) 100/136 pri ot./min. 4 000 Krútiaci moment (Nm) 325 pri ot./min. 2 000 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,6 Maximálna rýchlosť (km/h) 197 Spotreba (l/100 km) 7,9/4,9/6,0 Emisie CO2 (g/km) 158 Cena Základná cena verzie (€) 23 990 Testovaný exemplár (€) 30 985 HODNOTENIE: 4/5 Vysoký štandard strednej triedy nie je pre Optimu problémom. S dostatkom priestoru, pohodlným a bezpečným podvozkom, dobre zladeným pohonným reťazcom a výbornou výbavou môže podráždiť aj prémiových konkurentov. Ešte treba dotiahnuť detaily. \+ Dobrá ponuka priestoru, dobré spracovanie interiéru, bezproblémová ergonómia, dostatok odkladacích priestorov, komfort cestovania, pohodlné sedadlá, hladké radenie automatu, dostatočná dynamika, dobré zladenie motora a prevodovky, primerané odstupňovanie, bezpečné jazdné vlastnosti, solídna stabilita, pomerne presné riadenie, dobre nastavené ESP, odolné a účinné brzdy, dobrá bezpečnostná výbava vrátane xenónov a sledovania jazdného pruhu, primeraná spotreba, dobrá cena, bohatá výbava, sedemročná záruka. \- Rozmerná a neprehľadná karoséria, strohý batožinový priestor, úchyty zadného veka zasahujú do priestoru, hlučnejší motor, štart-stop len pre manuál.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!