TEST Kia Sportage 2.0 CRDi 4×4 AT EX

Prehnutá predná časť Kie Sportage s obrovskou maskou v tvare nosa má podľa výrobcu evokovať dravého tigra. Zistili sme, že v honbe za korisťou dokáže poriadne rozčeriť hladinu.
Vydané  Text: 
**Nos na úspech** Kia Sportage nie je na našom trhu žiadnym nováčikom. Jej prvá generácia z roku 1993 patrila k priekopníkom kategórie SUV. Za vtedajší úspech vďačila faktu, že nemala veľa konkurentov a prinášala niečo úplne nové. Druhá generácia to také ľahké ani zďaleka nemala. Najnovšia verzia vznikala presne podľa európskeho vkusu a tomu sa prispôsobila aj výroba, veď európske verzie opúšťajú brány žilinskej fabriky. Na automobile nájdeme opäť konštrukčnú spojitosť s modelom materskej značky Hyundai, tentoraz s ix35. Zatiaľ čo jeho karoséria prekypuje svalmi a na niekoho môže pôsobiť agresívne, Sportage dostal karosériu zameranú skôr na eleganciu. Chrómovaná maska a na ňu nadväzujúce dozadu pretiahnuté svetlomety spolu s originálne tvarovaným pásom v prednom nárazníku vyzerajú až futuristicky. Auto pôsobí v skutočnosti oveľa robustnejšie než naznačujú papierové rozmery karosérie, podobné ako v prípade oveľa skromnejšie vyzerajúceho VW Tiguan. **Pocit mohutnosti nestratíte ani po nastúpení do interiéru**, ktorý zaujme dizajnovo príťažlivou prístrojovou doskou. Kia poteší aj tých, ktorí po SUV siahajú pre výhľad na cestu z väčšej výšky. Len pri cúvaní a výhľade šikmo dozadu prekážajú mohutné zadné stĺpiky, takže rozhodne odporúčame parkovací asistent. Ten dostanete s vyššou výbavou EX a za príplatok 400 € vám pribalia aj cúvaciu kameru, ktorá prenáša obraz na ľavú stranu vnútorného spätného zrkadla podobne ako v prípade modelu Soul. Priestorové pomery sú veľmi slušné, no cestujúci nad 180 cm budú mať vzadu pre dvojdielnu presklenú strechu problémy s priestorom na hlavu. Plasticky stvárnená prístrojová doska vyzerá hodnotne, stredová konzola s rádiom a ovládaním klimatizácie zasahuje do interiéru ešte výraznejšie, ako sa zdá z fotografií. Nezvyčajne vysoký je aj tunel s radiacou pákou či voličom automatickej prevodovky. Už v základnej výbave dostanete plnohodnotné rezervné koleso s diskom z ľahkej zliatiny, čo oceníte, ak v teréne prerazíte pneumatiku, jeho nevýhodou je, že zmenšuje objem batožinového priestoru. Ten pôsobí pre vysoko položenú nakladaciu hranu skromnejšie než udávaných 546 litrov meraných až po strop. Postavy s výškou nad 175 cm si musia dávať pozor pri nakladaní batožiny, lebo piate dvere sa neotvárajú veľmi vysoko. Testované vozidlo malo potenciálne asi najpredávanejší motor – naftový dvojliter s výkonom 100 kW (v ponuke je aj o 20 kW silnejšia benzínová verzia) v spojení s automatickou prevodovkou (+1 600 €) a pohonom všetkých kolies. Obe motorizácie majú navyše možnosť pohonu čisto predných kolies. Vyzdvihujeme dobré zladenie automatu s motorom. Zostava radí rýchlo a presne podľa potreby. Tlačidlom Eco aktivujete úsporný režim, keď prevodovka radí v nižších otáčkach. V tomto prípade sa na diaľnici pri dodržiavaní rýchlostných limitov či na okreskách dostanete so spotrebou pod 7 l/100 km, akurát mestská prevádzka si vypýta ďalšie dva litre. Motor je dobre utlmený a svojím výkonom úplne postačuje aj na dynamickejšiu jazdu. Podvozok dostal komfortné naladenie a posádka netrpí ani na príplatkových 18-palcových kolesách. Karoséria sa v zákrutách výraznejšie nakláňa, ale s týmto SUV sa asi nikto nebude pretekať. V ťažkom teréne príde vhod možnosť uzávierky medzinápravovej spojky, ale svetlá výška 172 mm svedčí o cestnom zameraní vozidla. **Nový Sportage si s benzínovým motorom a pohonom iba predných kolies kúpite už za 20 190 €, za testovaný kus s automatickou prevodovkou zaplatíte 27 340 €**, čo je na opačnom konci cenníka, pričom nerátame ďalšie príplatkové prvky. Najväčšie predajné šance však dávame testovanému motoru v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý v postačujúcej základnej výbave získate za 23 390 €, ak nepotrebujete pohon všetkých kolies, tak ušetríte 1 400 eur, za ktoré si môžete priplatiť napríklad navigáciu a ešte vám 100 € ostane. Text: Jiří Steiger Foto: Václav Novák **Hodnotenie**\*\*\*\* (4/5) **+** Dizajn, spracovanie interiéru, súhra motora a automatickej prevodovky, komfort, pomer ceny a výbavy, sedemročná záruka. **-** Malý uhol otvorenia piatych dverí, výhľad dozadu, panoramatická strecha uberé miesto na hlavu. **Karoséria** Dĺžka × šírka × výška: 4 440 × 1 855 × 1 635 mm, rázvor 2 640 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 787/2 140 kg. Batožinový priestor 564/1 353 l, objem palivovej nádrže 58 l. **Podvozok** Vpredu náprava typu McPherson, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy, vpredu s vnútorným chladením. Štandardné pneumatiky 235/55 R18. Pohon všetkých kolies, automatická šesťstupňová prevodovka. **Motor** Naftový prepĺňaný štvorvalec, štyri ventily na valec, zdvihový objem 1 995 cm3, maximálny výkon 100 kW (136 k) pri 4 000 ot./min., krútiaci moment 375 Nm pri 1 800 – 2 500 ot./min. **Jazdné výkony** 0 – 100 km/h – 12,1 s Maximálna rýchlosť – 181 km/h Spotreba paliva – 8,9/5,9/7,0 l/100 km **Cena** Sportage 2.0 CRDi 4×4 AT EX – 25 740 € Testovaný model – 30 295 €








Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!