Fotogaléria:Rozhovor: Vladimír Lukáč (1. časť): Od Mezopotámie po súčasnosť

S príchodom nového Mondea ceny ojazdených automobilov tretej generácie padajú. Napriek tomu ide o auto, ktoré stále má čo ponúknuť. Je totiž veľké a skvele jazdí.


Práve dosluhujúce Mondeo vydržalo na európskom trhu dlhých sedem rokov a počas tohto obdobia prekonalo niekoľko faceliftov a modernizácií. Tretia generácia mala nahradiť nielen svojho hranatého predchodcu, no tiež veľké Scorpio. Karosérii preto na dĺžku nechýba veľa do piatich metrov (kombi 4 830 mm) a rázvor má nadpriemerných 2 850 mm. Z toho ťažia cestujúci, ktorí nájdu v rozmerných sedadlách dostatok priestoru a pohodlia. Sedáky sú príjemne dlhé, operadlá poskytujú dobré bočné vedenie. Na veľmi dobrej úrovni je aj ergonómia a spracovanie interiéru, ktorý by však mohol byť elegantnejší. Kombi pojme 494 až 554 dm3 (podľa typu rezervného kolesa), sedan poskytne 493 až 550 dm3 a liftback o 10 litrov dm3 menej.

Jazdné vlastnosti znamenali oproti predchodcovi značný obrat. Fordu sa síce podarilo vytvoriť doslova čarovnú kombináciu komfortu a príkladného jazdného prejavu (zostalo skvelé držanie stopy a stabilita), zmizla však hravosť, obratnosť a ľahkosť. Vďaka dlhšiemu rázvoru, lepšiemu odhlučneniu a vyššej hmotnosti pôsobí dôstojnejšie. Po hladkom asfalte doslova pláva a nerovnosti zvláda ticho a kvalitne. Zadná náprava vychádza z Focusu vrátane pozdĺžnych ramien, predtým označovaných ako control blade.

Kto túži po benzínovom Mondeu pred faceliftom, bude sklamaný. Základný motor 1.6 Ti-VCT má s pomerne ťažkým vozidlom veľa starostí a rozvodový remeň treba v predpísaných intervaloch meniť. Dvojliter dostal pre vysokú hmotnosť krátke prevody, hodí sa preto skôr pre pokojnejšieho vodiča. Rozvodová reťaz je však trvanlivá a pôvodné problémy s vírivým klapkami sú preč. Silnejšiu dva-trojku poznáme z prvej generácie Mazdy 6. V Mondeu je však spojená výhradne s rozvážnym automatom, ktorý zhoršuje dynamiku aj spotrebu paliva (12 l/100 km). Vrchol ponuky benzínových motorov od roku 2007 do roku 2010 tvoril preplňovaný päťvalec od Volva. Je síce skvelý, potrebuje však dosť benzínu a poctivý servis. Pozor si dajte na prestavby LPG, tie päťvalcu nesvedčia. Od modernizácie (2010) môžete naraziť na preplňované zážihové štvorvalce EcoBoost, ktoré sú ideálnou voľbou. Sily majú dosť a spotreba je znesiteľnejšia než pri atmosférických verziách.

Priaznivci dieselov môžu s pokojným svedomím siahnuť po liatinovom 1.8 TDCi, ktorý nie je práve vzorom kultivovanosti, tichého prejavu ani rýchleho zahrievania. Odvďačí sa však príkladnou spoľahlivosťou (zaobišla sa bez filtra pevných častíc) a slušnou spotrebou. Výkon stačí, jediným obmedzením môže byť rýchla jazda po diaľnici. Silnejší dvojliter pôvodom od PSA je kultivovanejší a pružnejší. U nás sa predával dokonca bez filtra pevných častíc (dá sa zistiť podľa VIN) a vďaka šesťstupňovej prevodovke jazdí dvojliter najmä na diaľnici ešte lacnejšie ako slabá tisícšesťstovka. Najvýkonnejší diesel 2.2 TDCi (tiež od PSA) sa zaobišiel bez dvojstupňového preplňovania a vyniká drastickým nástupom krútiaceho momentu najmä v strednom pásme. Pre dlhé prevody nejde o šprintéra, ale príjemného spoločníka na dlhých tratiach.

**Vyhnite sa atmosféram**

Pri vrcholnom dieseli 2.2 TDCi sa objavoval nepravidelný chod či šklbanie pri akcelerácii. Riešením môže byť aktualizácia softvéru, v horšom prípade výmena celej riadiacej jednotky. Na benzínových jedna-šestkách dokáže rozhnevať aktuátor variabilného časovania ventilov, na päťvalci zase elektronická škrtiaca klapka.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

**Dobrá voľba**: zážihové EcoBoost, naftové 1.8 a 2.0 TDCi

**Vyhnite sa**: 1.6 Ti-VCT, zážihový dvojliter

**Brzdy trápi hmotnosť auta**

Vyššia hmotnosť vozidla stojí za rýchlejším opotrebovaním brzdových komponentov a najmä spojky (jej nižšia životnosť sa objavuje najmä v spojení s naftovým 1.8 TDCi).

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

**Elektrické poruchy? Nefunkčné vyhrievanie skla**

Hoci Dekra naráža na poruchy elektroniky častejšie, väčšinou ide len o drobnosti, ktoré vás však budú hnevať. Pri kúpe preto radšej skontrolujte celú výbavu, najmä ovládanie sedadiel, vyhrievanie sedadiel a zadného skla či zrkadiel. Naraziť možno aj na poškodenú SD kartu navigačného prístroja (k tomu dôjde vo chvíli, keď kartu vytiahnete pri čítaní dát). Tú, žiaľ, opravíte len výmenou za novú.

**Pozor na skutočný stav tachometra**

Väčšina jazdeniek bola na slovenský trh individuálne dovezená zo zahraničia, kde často slúžili vo firemných flotilách a za tri roky mohli hocikedy najazdiť veľa nad 150-tisíc kilometrov. Často sú tieto exempláre zachovalé, čo hrá do kariet tachometrovým podvodníkom. Pri výbere medzi individuálne dovezenými ojazdenými vozidlami sa preto oplatí zvýšená opatrnosť.

**Podvozok preverí stav ciest**

Servis vás, našťastie, nezruinuje. Predné rameno síce Ford predáva vcelku, ale napríklad čap možno vymeniť z druhovýroby po odvŕtaní troch nitov. Ak vozidlo začne plávať a strácať smerovú stabilitu, musí sa vymeniť šestica priečnych ramien. Okrem toho je nutné počítať s výmenou klepkajúcich tiahel predných priečnych stabilizátorov. Dekra spomína aj opotrebované spojovacie tyče riadenia.

**Ako často do servisu?**

Motorový olej sa mení po 20 000 km, pri dieseloch a päťvalci po 160 000 km aj rozvody. Okrem základnej jedna-šestky majú zvyšné agregáty rozvodovú reťaz. Pri vznetových agregátoch je po 60 000 km nutná výmena palivového filtra, DPF filtre nemajú predpísany servisný interval. V dvojspojkovej prevodovke je nutná výmena oleja každých 60 000 kilometrov, klasické automaty majú náplň doživotnú.

Záver Čo na záver? Ford Mondeo tretej generácie môže byť za predpokladu správneho výberu motora takmer ideálnym rodinným automobilom. Poteší komfortom aj priaznivou cenou. Zaujímavou výhodou potom môže byť vyhrievané čelné sklo alebo bezviečkový uzáver nádrže, ktorý nedovolí zámenu paliva pri tankovaní.

Pokračujte na ďalší príspevok »