Citroën C3 Picasso 1.6 HDI verzus 30 000 km

Keď pred niekoľkými mesiacmi pristál u nás v redakcii „slovenský“ Citroën C3 Picasso, nikto zrejme nečakal, že sa stane takým obľúbeným testovacím vozidlom. Ako zvládol 30 000 kilometrov?
Vydané  Text: 
**Čože je to tridsiatka?** Výrazné sfarbenie, až tuningovo vyzerajúce disky z ľahkých zliatin, vo výpise výbavy zaškrtnuté zrejme všetko, čo sa len dalo. Zelený Citroën C3 Picasso nespĺňal parametre vhodné testovacieho vozidla. Tie musia zahŕňať klientmi najžiadanejšie motorizácie či výbavy. My sme tento nesúlad riskovali a podrobili sme Picasso zaťažkávajúcim testom na 30 000 kilometrov. Podvozku na rozbitých cestách celý čas vládol nepokoj. Spôsobovali ho 17-palcové disky, ktoré tvrdohlavo potláčali francúzsky komfort. Na kvalitnom asfaltovom povrchu sa testovaný Citroën správal stabilne, a to aj vďaka rozmerným kolesám, na ostrých vlnách, roletách a ledabolo pohodených nerovnostiach Picasso poskakovalo a vyrušovalo posádku silnými údermi prichádzajúcimi práve z podvozkovej časti. Počas celého testu sa však ani raz nevyskytla porucha podvozkových dielcov, jazdné vlastnosti nejavili známky únavy a ani buchot nemenil svoju intenzitu. Počas testu trpeli najmä pneumatiky a disky. Výmole dokázali na oboch nápravách preseknúť po jednej pneumatike, čo pri napätom rodinnom rozpočte nie sú zanedbateľné výdavky. Malé škrabance si od ostrých bočných hrán dier na bratislavských cestách zaslúžili aj disky, ak by sa stalo, že niektorý z nich sa stane nepojazdným, poriadne by to rozkolísalo pokojné hladiny ľudských peňaženiek. Riadenie ukazovalo svoj najväčší mínus pri neustálom vymieňaní sa testovacích vodičov. Každý, kto presadol do Picassa z iného testovacieho auta, musel najskôr trocha zabojovať pri hľadaní vhodnej pozície za volantom, čo sa nie vždy podarilo. Riadenie sa však ukázalo ako preposilňované, bez spätnej väzby a vôbec: informácie o tom, čo sa deje s kolesami a pod nimi, sme si mohli len domýšľať. Ak niekto používal Picasso pravidelne každý deň a nemenil ho za iné vozidlá, tento neduh železná košeľa zvyku potlačila. Posed za volantom je pomerne vysoký a vzpriamený. Miestami máte pocit, akoby ste šoférovali autobus, dá sa však na to zvyknúť a vďaka dobrým sedadlám a dostatku odkladacích priestorov pre lakte cesta v C3 Picasso neunavuje. Výhľad z vozidla máte dostatočný z každého uhla, dokonca aj priamo na nebo vďaka panoramatickej streche, ktorá však zhoršovala torznú tuhosť karosérie, ktorá nie je ukážková ani pri verzii bez strešného okna. Zvládnuť 30 000 kilometrov bolo pre celý testovací tím hračkou. Interiér poskytoval dostatok komfortu a vládla v ňom vždy príjemná a pokojná atmosféra. Picasso sa osvedčilo najmä počas výletov s plne obsadeným zasadacím poriadkom, kde figurovali mená priateľov našich vodičov. Intimita a útulnosť priestoru podnecovali k nenudnej zábave a kilometre tak ubiehali s oveľa väčšou chuťou. Dostatočný sa ukázal aj batožinový priestor. Ani jeden raz počas testu sme nezaznamenali ohrozenie zo strany nedostatku priestoru. Otázne je, ako by sa Citroën zachoval v prípade, že by sa doň chcela zmestiť celá štvorčlenná rodina s batožinou a so psom. Vtedy by zrejme nepomohla ani relatívne zaujímavá variabilita vnútorného priestoru. Testovaný exemplár bol poháňaný najsilnejším naftovým agregátom v ponuke. Motor s objemom 1,6 litra poháňa predné kolesá a má na to k dispozícii 81 kW (110 k). Vodič má subjektívny pocit dostatku výkonu, čo ocení hlavne počas predbiehacích manévrov. Pri plne naloženom aute sa pocit výkonného motora stráca, no stále máte k dispozícii dostatočnú dynamickú rezervu na bezpečné, pohodlné a úsporné vozenie sa. Preplňovanej 1,6 sa síce nepodarilo pokoriť a dokonca ani vyrovnať výrobcom udávanú hodnotu priemernej spotreby. Ospravedlnením však je, že za volantom sa striedalo viacero jazdných štýlov a vždy sme sa niekam ponáhľali. Pri pokojnej jazde s prázdnym autom sme síce priemernou spotrebou podliezali uvádzané hodnoty, no takýchto chvíľ nebolo toľko, aby sa celkový výsledok dotkol hranice 5 litrov. Počas celého testu sa na motore nevyskytla ani jedna porucha. Nezaznamenali sme výkyvy v spotrebe a ani zmenu zvukového prejavu. Keďže išlo o relatívne krátky test, bolo by zbytočné nechať premerať prípadnú stratu výkonu. Subjektívne sme však zlenivenie či nechuť motora nezaznamenali. Agregát najviac trpel absenciou šiesteho prevodového stupňa, ktorý by sa zišiel hlavne počas nekonečných diaľničných presunov. Automaticky by sa znížil jeho hlad, keď ho trápite vo vysokých otáčkach. Na prevodovku si treba zvyknúť. Po presadnutí z nemenovaného nemeckého testovacieho auta sme mali pocit nepresnej prevodovky. Na jej chod si však stačí zvyknúť. Ani raz sa nám nepodarilo zaradiť zlý prevodový stupeň. Rezultát znie: Pre trojčlennú rodinu so psom či mladý manželský pár s jedným maximálne dvoma malými deťmi je to príjemná nenudná alternatíva. Pre mladých aktívnych ľudí forma spoločenskej zábavy pokojne aj na úrovni detí kvetov. Vtipnosť totiž Picassu nechýba. Naše testovacie Picasso síce nevyniká nízkou cenou a je na posúdení zákazníka, či je ochotný toľko peňazí autu obetovať, konkurencii však môže narobiť vrásky najmä charizmou, ktorú vyžaruje do okolia. Text: Samuel Vanko **Hodnotenie: \* \* \* \* Plusy** Bezpečné jazdné vlastnosti, citlivo nastavené ESP, bezproblémové správanie v zákrutách, dostatočná stabilita v priamom smere, komfort pruženia na stredných a dlhých vlnách, manévrovateľnosť v mestskej premávke, variabilita priestoru, príťažlivý dizajn, pohodlný a kvalitne spracovaný interiér, kultivovaný a úsporný agregát. **Mínusy** Buchot a rázy od náprav pri prejazde ostrými priečnymi nerovnosťami, akustický a mechanický komfort pruženia na rozbitej ceste pre nízky profil pneumatík, neisté a preposilňované riadenie, neprirodzený posed za volantom, nízka torzná tuhosť karosérie. **Karoséria** Dĺžka x šírka x výška: 4 078 x 1 766 x 1 634 mm, rázvor 2 540 mm. Prevádzková/celková hmotnosť 1 338/1 795 kg. Batožinový priestor 385 1 – 500 2/1 506 3 l. Objem palivovej nádrže 50 l. **Podvozok** Vpredu nezávislé zavesenie kolies typu McPherson, vzadu pozdĺžne ramená spojené torzne pružnou priečkou. Vpredu aj vzadu kotúčové brzdy. Zimné pneumatiky testovaného auta: Bridgestone Blizzak LM-25V s rozmermi 205/45 R17. Pohon predných kolies, päťstupňová manuálna prevodovka. **Motor** Naftový radový prepĺňaný štvorvalec, zdvihový objem 1 560 cm3. Najvyšší výkon 80 kW/109 k pri 4 000 ot./min., maximálny krútiaci moment 240 Nm (260\*) pri 1 750 ot./min. **Jazdné výkony** 0 – 100 km/h 12,4 s Maximálna rýchlosť 183 km/h Spotreba 6,5/4,2/5,0 l/100 km Emisie CO2 133 g/km **Cena** Základná cena verzie 17 600 € (530 218 Sk) Testovaný exemplár 20 769 € (625 687 Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »